نشست هم اندیشی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با طراحان داخلی و تاکید بر حفظ اصالت سوزن دوزی

به گزارش «تاریخ‌ما»-منطقه سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کردی در این نشست هدف از برگزاری همه جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در منطقه آزاد چابهار را رسیدن به خروجی‌های ملموس عنوان کرد.

وی برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در چابهار را بیشتر با هدف احیای هنر و حرفه سوزن دوزی زنان بلوچ و ثبت و توسعه این هنر به عنوان یکی از صنایع اصلی قوم بلوچ اعلام کرد.

کردی در این باره اظهار داشت: سوزن دوزی به گونه‌ای در فرهنگ و زندگی مردمان بلوچستان ریشه کرده است که دختران بلوچ از سال‌های ابتدایی زندگی شأن حتی پیش از آن که با قلم و کاغذ آشنا شوند، کار با سوزن و پارچه را آغاز می‌کنند.

وی بازاریابی و تجاری سازی تولیدات سوزن دوزی زنان بلوچ را مهمترین نیاز این صنعت برای مردم این منطقه دانست و یکی از اهدافی که سازمان منطقه آزاد در برگزاری این جشنواره دنبال می‌کند را توانمندسازی زنان بلوچ در تولید لباس‌های سوزن‌دوزی عنوان کرد.

تاکید بر شناسایی و ثبت و تدوین نقوش سوزن دوزی و حکایات و فلسفه‌ای که این نقوش روایت می‌کنند، موضوعی بود که از سوی اغلب طراحان و فعالان صنعت مد و لباس در این نشست مطرح شد و بیشترین پیشنهادات و بحث این نشست را به خود اختصاص داد.

بالابردن بار معنایی نقوش سوزن‌دوزی و استفاده از ترکیبات رنگ به گونه‌ای هدفمند، استفاده از پارچه‌های اصیل و ارزشمند در سوزند دوزی و همچنین به کار بردن این صنعت در صنایعی غیر از پوشاک مانند کیف، پرده، دستمال، رومیزی و دستبند موارد دیگری بودند که در این نشست برای اقتصادی کردن صنعت سوزن دوزی در جهان مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

«ستاره اسکندری» بازیگر سینما و تلویزیون و فعال طراحی و تولید مد و لباس، در این نشست بر استفاده از هنرهای نمایشی به ویژه نمایش‌ها و هنرهای مربوط به کودکان و خردسالان برای تبیین و فرهنگ‌سازی استفاده از تولیدات هنری و سنتی مانند سوزن‌دوزی تاکید کرد.

وی در این باره اذعان کرد: هیچ چیز به اندازه هنرهای نمایشی در فرهنگ‌سازی و احیای هنر و سنت‌های فراموش شده یا در حال فراموشی مؤثر نیست و برای احیای سوزن‌دوزی و فرهنگ بلوچ در مد و لباس نیز می‌توان از هنرهایی مانند خیمه شب بازی و تولید عروسک استفاده کرد.

اسکندری همچنین قصه گویی و داستان سرایی در فرهنگ ایران را نیز در حال نابودی و فراموشی دانست و گفت: سوزن‌دوزی زنان بلوچ نیز جزو هنرهایی است که نقوش آن نیازمند تبیین و مراقبت از طریق روایت‌ها و حکایات داستانی است.

لزوم حفظ مرز میان تولیدات صنعتی و دستی سوزن‌دوزی موضوعی بود که یکی دیگر از طراحان مد و لباس در این نشت مطرح کرد که مورد تأیید و تاکید دیگر فعالان این عرصه نیز قرار گرفت.

«سارا اسفندیاری» در این رابطه اظهار داشت: استفاده از صنایع دستی سوزن دوزی باید در محصولاتی انجام گیرد که مایه نزول ارزشمندی و اصالت این کار نشود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.