ما دلقکان تورهای شاد یا مترجم‌های سیاح نیستیم

به گزارش «تاریخ‌ما»، علی سماک رجبی، دبیر این گردهمایی که همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، به نقش راهنمایان در روزهای بحرانی گردشگری اشاره کرد و گفت: امسال تصمیم گرفته شد به جای طوماری از مطالبات فقط یک درخواست را مطرح کنیم که آن هویت بخشی به شغل راهنمای گردشگری است، اگر این اتفاق افتد دیگر این طور معرفی نمی شویم؛ «تور شاد همراه با دلقک‌ترین تورلیدر.»

او همچنین در راستای هویت‌بخشی به راهنمای گردشگری، از متولیان درخواست کرد اجازه ندهند تورلیدرها بدون کارت در سایت‌های گردشگری تردد کنند.

علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: به اهمیت راهنما وقتی می‌توان پی برد که اهمیت گردشگری را دریافته باشیم.

او اضافه کرد: گردشگری یک ظرفیت خدادادی است که رشد و تعالی فرد را به دنبال دارد و جایگاه اجتماعی را تقویت خواهد کرد و به سلامت انسان و توسعه فرهنگی منجر خواهد شد. گردشگری را باید پاس داشت. گردشگری شبیه زنبور عسل است که از هر گلی شهد متفاوتی را می‌گیرد، انسان‌هایی هم که در این حوزه هستند از هر نقطه ره توشه‌ای را به دست می‌آورند.

مدیرعامل موزه دفاع مقدس با اعتقاد بر این‌که نوع گفتمان راهنما، تراز مردم ایران را در دنیا بالا می‌برد، از تورلیدرها درخواست کرد مروج و مبین فرهنگ بلند ایران باشند.

جعفری همچنین، موزه دفاع مقدس را مدرن‌ترین موزه غرب آسیا معرفی کرد که مقطع حساسی از تاریخ این کشور را روایت می‌کند و در ادامه گفت: ما ملت جنگ طلبی نبوده‌ایم، در عین حال مردمانی هستیم که اگر تهدید و تجاوزی به مرزهای کشور شود با همه توان از سرزمین مان دفاع می‌کنیم.

علی صدرنیا، رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در ابتدای سخنانش با اشاره به این که مقامی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم حضور ندارد، توضیح داد که برای این همایش از نمایندگان مجلس و حتی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت شده بود که به خاطر جلسات بودجه و غیره به این مراسم نرسیدند. ما به عنوان راهنما به وظایف و مشکلاتمان آگاهیم، به واسطه سختی‌های این شغل توقعاتی داریم که بی‌جا نیست، هدف این گردهمایی هم این بود که مسؤولان حضور داشته باشند تا منشأ خیر و تصمیماتی شوند که به نفع خانواده گردشگری باشد.

او ادامه داد: راهنما به عنوان بخشی از خانواده گردشگری تا به حال آنطور که باید و شاید شناخته نشده و آگاهی نسبت به آن کم است، حتی مسؤولان در بهترین حالت ما را مترجم معرفی می‌کنند، بعد هم می‌گویند خوش به حالتان که اینقدر می‌گردید.

صدرنیا به مزاح اضافه کرد: همکاران ما وقتی خواستگاری می‌روند و می‌گویند شغل‌شان راهنما است، جواب را می‌شوند که بروید یک شغل دیگر پیدا کنید و بعد بیایید. راهنمای گردشگری حتی جایگاه قانونی ندارد.

رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه اگر قرار است در چشم انداز بیست ساله به ۲۰ میلیون گردشگر دست یابیم باید اجازه ندهیم زیرساخت‌ها بدون تغییر بماند، افزود: جذب گردشگر به ایران کار بسیار دشواری است، گردشگر خارجی به واسطه تبلیغ کلامی به ایران می‌آید، چون هنوز راه‌های دیگر را نرفته‌ایم و در شبکه‌های خارجی تبلیغی نداریم، برای همین یک لشکر دیو و پری لازم است تا توریست متقاعد شود به ایران بیاید، بعد از آن راهنما باید درست کار کند تا این جریان قطع نشود، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که از هر لحاظ تأمین باشد.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران با این مزاح سخنانش را آغاز کرد: تازه امروز متوجه شدم چرا راهنماها ازدواج نمی‌کنند، مشکل از شغل‌شان است.

او بعد درباره نقش راهنما در حفظ بازارهای گردشگری سخن گفت و به معاون گردشگری پیشنهاد داد در جلسه‌ای مشترک درباره هویت بخشی به شغل راهنمای گردشگری طرحی را آماده کنند تا لایحه آن از طریق دولت به مجلس ارائه شود.

پورفرج گفت: در این دوازده سال اگر هر سال یک مشکل حل می‌شد مسلماً روز جهانی راهنما، به جای این حرف‌ها جشن گرفته می‌شد.

عیسی امیدوار که به عنوان نخستین جهانگرد ایرانی معرفی می‌شود، هم در این جمع داستان‌های سفرش را بازگو کرد. او تاکید کرد که نه تحصیلاتی در زمینه گردشگری و راهنمای تور داشته و نه در این زمینه کار کرده و نه مسؤول بوده است. بلکه فقط یکی از برادران امیدوار است که در سال ۱۳۳۳ خورشیدی دیدن جهان را با انگیزه مطالعه اقوام بدوی آغاز کرد.

او گفت که سه سال قبل از این سفر، مطالعه و تجهیزاتشان را آماده می‌کردند تا این سفر با موتورسیکلت از شرق آسیا شروع شد و تا ژاپن و جنوب آلاسکا و مدار قطبی و زندگی با اسکیموها ادامه پیدا کرد و بعد هم به آمازون و آمریکای جنوبی و زندگی با شکارچیان کله انسان ختم شد که حاصل تمام این سال‌ها در کتابی گردآمده و در موزه برادران امیدوار در مجموعه سعدآباد به نمایش گذاشته شده است.

در ادامه این همایش پنل تخصصی با حضور رؤسای جامعه هتلداران، تورگردانان و راهنمایان، رئیس حراست ویژه پلیس مهاجرت و گذرنامه برای پاسخ‌گویی به مشکلات و ابهام‌های گردشگری ورودی و راهنمایان تور برگزار شد.

در پایان این همایش در حضور راهنمایان پیشکسوت و مدرس و جمعی از مسؤولان حاضر، از راهنمایان شایسته و جوان تقدیر شد.

راهنمایان گردشگری پیش از این مراسم از باغ موزه دفاع مقدس بازدید و تاج گلی را به گلزار شهدای آن تقدیم کردند.

اجرای این مراسم را نیز سیاوش مفیدی، بازیگر تلویزیون به عهده داشت که به واسطه بازی در مجموعه‌های طنز، این گردهمایی را از طنازی‌های خود بی بهره نگذاشت. جمعی از خبرنگاران رسانه‌های اروپایی و آمریکایی مقیم ایران برای پوشش این همایش نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.