انفجار اوضاع در کرانه باختری با ۳ شهید و ۱۵۱ زخمی/ تظاهرات به درگیری‌ مسلحانه بدل شد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از شبکه الجزیره، در درگیری‌های پراکنده در مناطق مختلف کرانه باختری بین ارتش اشغالگر و فلسطینی‌ها سه تن شهید و ۱۵۱ تن دیگر زخمی شدند که به این ترتیب تعداد شهدای کرانه باختری از هفتم ماه مه به ۲۷ تن و تعداد زخمی‌ها به صدها تن افزایش یافت.

درگیری‌های مسلحانه و تنش‌های شدید در ورودی شهر البیره در بیت ایل رخ داد و ارتش رژیم صهیونیستی گفت، دو سرباز این رژیم در درگیری‌ها زخمی‌ شدند.

نیروهای اشغالگر دست به یک سری بازداشت در بین تظاهرکنندگان در شهر البیره زدند. نیروهای اشغالگر بعد از ظهر امروز پدر شهید اسلام زاهده و برادرش بشیر را بعد از تفتیش منزلشان در منطقه واد الهریه در الخلیل بازداشت کردند.

تظاهرکنندگان بمب‌های دست‌ساز به سمت پهپاد اسرائیلی در البیره پرتاب کردند و سعی داشتند آن را ساقط کنند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز از شهادت سه فلسطینی در این درگیری‌ها و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر خبر داد.

وزارت بهداشت افزود: محمد اسحاق حمید ۲۵ ساله که در ورودی شمالی البیره به ضرب گلوله واقعی به سینه‌اش زخمی شده بود، به دلیل شدت جراحت در مجتمع پزشکی فلسطین جان خود را از دست داد.

این وزارتخانه همچنین گفت: جوان دوم فلسطینی به نام فایز موسی کاشف ۲۰ ساله از رام الله و نیز شهروند سوم از بلعین براثر شدت جراحت در مجتمع پزشکی فلسطین به شهادت رسیدند.

این وزارتخانه ادامه داد: تعداد کلی زخمی‌هایی که به مجتمع پزشکی فلسطین رسیده‌اند به ۱۵۱ تن رسید که حال پنج تن وخیم است.

گردان‌های شهدای الاقصی وابسته به جنبش فتح نیز از نیروهای خود خواست وارد درگیری‌های مسلحانه در ایست بازرسی بیت ایل شوند.

درگیری‌ها بین تظاهرکنندگان فلسطینی و سربازان اسرائیلی در مناطق نابلس، الخلیل، بیت لحم و سلفیت در کرانه باختری رخ داد.

در پی تظاهرات‌های مختلف در همبستگی با ساکنان غزه که در معرض حملات بی‌امان جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هستند چندین شهر کرانه باختری و داخل خط سبز شاهد درگیری‌های شدید بین شهروندان فلسطینی و سربازان اشغالگر شد.

شبکه “کان” رژیم صهیونیستی نیز بر زخمی شدن دو سرباز اشغالگر بعد از تیراندازی نیروهای مقاوم به سمت آنها در جریان درگیری در ورودی شمالی شهر البیره در مرکز کرانه باختری صحه گذاشت.

سربازانی که از تیراندازی به سمت خود متعجب شده‌ بودند به سنگر خود گریختند،‌ در حالی‌که منابع گفتند خودروهای امداد به منطقه شتافتند تا زخمی‌ها را منتقل کنند. افراد زخمی شده یک سرباز و یک افسر هستند که جراحت‌شان متوسط و خفیف است.

در پی آن نیروهای اشغالگر به صورت بی‌هدف و ممتد  به سمت جوانان تیراندازی کردند که منجر به زخمی شدن ده‌ها تن به ضرب گلوله واقعی شد.

صدها جوان فلسطینی در اطراف ایست بازرسی بیت ایل مقابل اراضی شهروندان در شهر البیره تظاهرات گسترده برگزار کردند.

در این درگیری‌ها از گلوله‌های واقعی، مشقی و گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی استفاده شد.

پیام هنیه به تحولات کرانه باختری

در واکنش به رویدادهای کرانه باختری اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در پیامی اظهار کرد: آنچه در کرانه باختری اتفاق افتاده تاکیدی بر پویایی ملت و قدرت آن در مقابله با چالش‌هاست.

او تاکید کرد: ملت ما زمام مساله فلسطین را در دست دارند و تصمیم گرفته اعتبار از دست رفته مساله فلسطین را بازگردانند. تصمیم احیای اعتبار مسله مردمی است که می‌خواهند آزاد باشند.

در رام الله، راهپیمایی گسترده‌ای با مشارکت هزاران تن برگزار شد که پرچم‌های فلسطین را در دست گرفته و شعارهایی در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه سرمی‌دادند.

در قلقیلیه، درگیری‌هایی در ورودی منطقه حجه بعد از آغاز راهپیمایی یاری قدس و محله الشیخ جراح و نوار غزه رخ داد.

در الخلیل، راهپیمایی برگزار شد که شرکت کنندگان در آن پرچم‌های فلسطین را برافراشته و شعارهایی در محکومیت تجاوز اسرائیل به غزه و یاری قدس سردادند.

در اراضی ۴۸، تظاهرات‌هایی برای محکوم کردن تجاوز اسرائیل به نوار غزه و قدس و مسجد الاقصی و محله الشیخ جراح و تعدی‌های شهرک‌نشین‌های صهیونیست به شهروندان عرب برگزار شد.

گروه‌ها و کمیته‌های مختلف مردمی و سیاسی و ملی بر پایبندی خود به اعتصاب و مشارکت در اعتراضات تاکید کردند.

در بیت لحم، راهپیمایی گسترده‌ای از منطقه باب زقاق در مرکز شهر بیت لحم به سمت ورودی شمالی شهر با فراخوان جنبش فتح و گروه‌های کار ملی و اسلامی برگزار شد.

در ورودی شمالی شهر بیت لحم نیز درگیری‌های شدیدی میان جوانان و نیروهای رژیم صهیونیستی رخ داد و صهیونیست‌ها بمب‌های صوتی و گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی شلیک کردند.

در ادامه تنش‌ها یک شهرک نشین افراطی یک کودک فلسطینی را در خرابه زکاریا در مجتمع شهرک‌نشین غوش عتصیون در جنوب یت لحم زیر گرفت.

هلال احمر فلسطین گفت، فورا این کودک به بیمارستان الیمامه منتقل شد و از ناحیه پا دچار شکستگی و بیشتر بدنش زخمی شده است.

شرکت کنندگان پلاکاردهایی را در محکوم کردن تجاوز مداوم رژیم صهیونیستی به نوار غزه و قدس و اراضی ۴۸ و نیز سکوت کشورهای عربی در دست گرفتند و با سردادن شعارهایی حمایت خود را از مقاومت اعلام کرده و به وحدت ملی فراخواندند و تاکید کردند که قدس پایتخت کشور فلسطین باقی خواهد ماند.

شرکت کنندگان پرچم‌های فلسطین در دست گرفته و آهنگ‌های ملی فلسطین برای تاکید بر عربی بودن فلسطین و ادامه مقاومت علیه اشغالگر پخش شد. شرکت کنندگان به کسانی که با مساله فلسطین از کشورهای مختلف جهان همبستگی کرده‌اند، درود فرستادند.

قبلا رهبری گروه‌های ملی و اسلامی از مردم فلسطین خواسته بود تا مشارکت گسترده‌ای در برنامه‌های ملی از مرکز شهرها و روستاها و اردوگاه‌ها به مناطق تماس با اشغالگر در ساعت یک ظهر داشته باشند و وحدت ملی را در زیر لوای فلسطین نشان دهند و دعوت کمیته عالی پیگیری در اراضی سال ۴۸ برای اعتصاب سراسری را تایید کنند.

این اعتصاب شامل تمامی جوانب زندگی تجاری، آموزشی از جمله نهادهای خصوصی و دولتی شد و مدارس و دانشگاه‌ها و نیز بانک‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی فعالیت نکردند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.