صنایع اصفهان در مسیر جهانی شدن/تولید ۷۰ درصد فولاد کشور

سایت «تاریخ ما» – گروه استانها: این روزها و در شرایط فعلی اقتصاد ایران و جهان، لزوم پرداختن به رشد و توسعه اقتصادی کشور که به صورت زنجیره‌وار معلولی از معیارهای مختلف سیاسی و اجتماعی است، بیش از پیش احساس می‌شود.

 توجه به تولید و صنعت در طول چهار دهه انقلاب اسلامی به خوبی هویدا است به نوعی که کشورمان پیش از انقلاب اسلامی اقتصادی تک محصولی را تجربه کرده بود اما اکنون ایران اسلامی رشد چند برابری صادرات محصولات غیر نفتی را تجربه می‌کند و بسیاری از تکنولوژی‌های مرتبط با صنایع بزرگ را نه تنها بومی سازی کرده بلکه با برندسازی در این زمینه نام و آوازه‌ای جهانی یافته است.

با مروری بر سالهای پس از پیروزی انقلاب تاکنون متوجه این نکته می‌شویم که متخصصان صنعت کشورمان با تکیه بر دانش بومی خود، تمام  سعی خود را در ورود به بازارهای جهانی به کار بسته‌اند، در این میان اصفهان به عنوان قطب صنعت کشور، همواره طلایه‌دار صنایع بزرگ بوده و بارها در ورطه‌های مهم اقتصادی بار سنگینی را برای حفظ توازن اقتصادی کشور به دوش کشیده است؛ پیشرفت‌ها و بیم و امید حاکم بر فضای صنعت استان اصفهان در سخنان فعالان این حوزه به خوبی واضح و مبرهن است.

۷۰ درصد حجم تولید فولاد کشور مربوط به اصفهان است

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  اصفهان، جهش صنعت فولاد و سیمان در اصفهان را چشمگیری دانست و در گفت‌ وگو با خبرنگار «تاریخ ما» در این ارتباط اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید فولاد کشور نزدیک به ۶۰۰ هزار تن بود و تنها ذوب‌آهن اصفهان در این حوزه فعالیت داشت درحالی که اکنون حجم تولید فولاد کشور به سه میلیون تن رسیده که نزدیک به ۷۰ درصد آن متعلق به استان اصفهان است.

اسرافیل احمدیه افزود: در زمینه تولید سیمان نیز حجم تولید هشت میلیون تنی در پیش از انقلاب، به بالای ۸۰ میلیون تن در سال‌های اخیر رسیده که بیش از ۱۰ درصد آن مربوط به اصفهان است؛ در زمینه پتروشیمی نیز در زمان رژیم سابق شرکت‌های محدود خارجی در کشور فعال بودند اما اکنون ۲۰ تا ۲۵ درصد محصولات پتروشیمی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود درحالی که هیچ منبع نفتی در استان  اصفهان وجود ندارد.

در زمینه تولید سیمان ۱۰۰ درصد و در حوزه فولاد نزدیک به هفتاد درصد دارای دانش بومی هستیم

وی با بیان اینکه در زمینه تولید سیمان ۱۰۰ درصد و در حوزه فولاد نزدیک به هفتاد درصد دارای دانش بومی هستیم، ابراز داشت: برد، یکی از روش‌های تولید آهن‌های اسفنجی است که ایران خود را به عنوان برند در این زمینه معرفی و قابلیت صادر کردن دانش آن را نیز پیدا به‌دست آورده است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  اصفهان دلیل ایجاد صنایع بزرگ در اصفهان را دغدغه‌های امنیتی دانسته و اضافه کرد: این صنایع  برای تامین آب و انرژی خود با موانع جدی روبرو هستند با این حال برای تامین آب صنایع فولاد، ذوب‌آهن و پتروشیمی، از پساب استفاده می‌شود؛ میزان این پساب‌ها که در دیگر مصارف امکان استفاده ندارند به بیش از  ۲۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی از رفتن این صنایع به سمت آلایندگی کمتر خبر داد و با اشاره به اینکه اصفهان اولین استان صنعتی کشور است، اظهار داشت:  ما اکنون دانش و ظرفیت لازم برای ورود به صنایع برتر را در استان  اصفهان داریم، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان یکی از واحدهایی است که قابلیت استراتژیک داشته و با اشاعه دانش آن در سراسر کشور امکان رسیدن به این اهداف میسر می‌شود.

در ۴۰ سال اخیر ده‌ها شهرک صنعتی در استان اصفهان ایجاد شده است که  ظرفیت اصفهان در زمینه تولیدات صنعتی کوچک را نیز افزایش داده است.

معاون اتاق بازرگانی اصفهان در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: در زمینه ایجاد زیرساخت برای صنایع به‌ خصوص در دو دهه اول انقلاب عملکرد خوبی داشته‌ایم و با ایجاد شهرک‌های صنعتی زمینه استفاده از کارآفرینان و سرمایه‌های فکری آن‌ها به‌دست آمده است اما همچنان نیاز به بازار بین‌المللی احساس می‌شود تا ثمره تلاش‌های این شهرک ها خود را به جهانیان عرضه شود.

ایرج کاظمی افزود: همانند برخی کشورهای شرق آسیا که در صنایع خاصی صاحب برند شده‌اند، صنایع کشور ما نیز باید به این سمت بروند که برای رسیدن به آن روابط توسعه‌ای بین‌المللی نیاز است.

وی تاکید کرد: اکنون با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، توانمندی‌های لازم برای ایجاد تمام این اهداف به وجود آمده اما این پایان راه نیست و برای به فعل رسیدن آن که همان رسیدن به بازارهای جهانی است باید همچنان تلاش کنیم و از تولیدات خام فرآوری بهتری انجام دهیم تا با افزایش ارزش افزوده آن و با تکیه به علم موجود در دانشگاه‌ها به سمت تولید ثروت و رشد اشتغال رویم.

در حوزه صدور خدمات مهندسی و ایجاد برند محصولات راه زیادی درپیش داریم

معاون اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به حلقه گمشده صنعت در کشورمان گفت: تولیدات صنایع بزرگ ما امروز جای خود را در این زمینه باز کرده‌اند و به خوبی در این حوزه‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما هنوز در حوزه صدور خدمات مهندسی و ایجاد برند محصولات راه زیادی درپیش داریم که در این باره صنایع متوسط و کوچک نیز باید در میان صنایع بزرگ رشد و توسعه یابند.

در شرایطی که کشور ایران سرشار از منابع فلزی است پیش از انقلاب به این ظرفیت عظیم توجه چندانی نشده بود و این در حالی است که امروز تولید آهن وفولاد در کشور و اصفهان به حدود ۲۵ برابر افزایش یافته است.

دنیا ایران را به عنوان کتاب زمین‌شناسی می‌شناسند زیرا انواع و اقسام معادن در این کشور وجود دارد؛ برخی از این معادن که مزیت‌های فراوانی دارد، ایران را به دومین دارنده ذخایر مس دنیا تبدیل کرده است؛ به طور مثال امروز ۸۰۰هزار تن مس در کشور تولید می‌شود و می‌توان این رقم را به روزی سه میلیون تن در سال نیز رساند

در این ارتباط رئیس هیئت مدیره صنایع ماشین و ابزار سازی اصفهان نیز  با مقایسه وضعیت کنونی اقتصاد کشور نسبت به پیش از انقلاب اسلامی،  به مهر اظهار داشت: ایران کشوری سرشار از منابع فلزی زیاد است، به‌طور مثال در حوزه فولاد پیش از انقلاب ظرفیت اسمی ذوب‌آهن اصفهان ۵۰۰هزار تن تولید در سال بود و اکنون این رقم به بیش از ۲۵ میلیون تن ظرفیت رسیده است.

دنیا ایران را به عنوان کتاب زمین‌شناسی می‌شناسد

محمد جعفر دانش مارنانی، استفاده از ظرفیت‌های معدنی ایران را در کنار صنعت مهم دانست و تاکید کرد: در دنیا ایران را به عنوان کتاب زمین‌شناسی می‌شناسند زیرا انواع و اقسام معادن در این کشور وجود دارد؛ برخی از این معادن که مزیت‌های فراوانی دارد، ایران را به دومین دارنده ذخایر مس دنیا تبدیل کرده است؛ به طور مثال امروز ۸۰۰هزار تن مس در کشور تولید می‌شود و می‌توان این رقم را به روزی سه میلیون تن در سال نیز رساند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز از چالش‌های پیشروی اقتصاد و تولید ایران و اصفهان سخن گفت و در گفت و گو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: ابهام موجود در میزان تولیدات صنعتی به تحلیل‌هایی که انجام می‌شود نیز سرایت پیدا می‌کند اما تا همین اندازه می‌دانیم که فعالیت‌های اقتصادی نیازمند ارتباطات بین‌المللی بوده و نمی‌توان با حصار کشیدن پیرامون خود توقع رشد در این زمینه را داشت.

بابک صفاری ادامه داد: حیات فعالیت اقتصادی، به ارتباط وابسته است و بدون ارتباط با نقاط دیگر دنیا نمی‌توان در صنعت حرفی برای گفتن داشت زیرا ما تمام منابع را در اختیار نداریم و در عرصه فروش نیز آنقدر باید قدرتمند ورود کنیم که صرفه اقتصادی داشته باشد.

نقش صنایع بزرگ در تامین مواد اولیه برخی صنایع مانند خودروسازی

وی کلید حل بحرانهای موجود را در تدبیر خلاصه کرده و ابراز داشت: هرگاه به دلایل مختلف مانند جنگ یا تحریم در روابط بین‌المللی دچار اختلال شده‌ایم، تاثیر آن به‌طور مستقیم بر اقتصاد کشور مشخص بوده و گاهی موانعی که بر سر راه صنعت ایجاد شده، کار را پیچیده می‌کند اما با این‌حال وجود فولاد، نفت، پالایش و پتروشیمی در استان همیشه بار مهمی از صنعت کشور را به دوش کشیده و در تامین مواد اولیه برخی صنایع مانند خودروسازی در حوزه فولاد، تولید بنزین و برق مصرفی کشور، اصفهان نقش مهمی را ایفا کرده است.

به اعتقاد  وی طبع مردم اصفهان با نوآوری همیشگی خود باعث تبدیل شدن اصفهان به یک قطب صنعتی در کشور شده است.

صنایع استان اصفهان باید راه جهانی شدن را یپش بگیرند

وقتی اقتصاد یک استان براساس صنعت شکل گرفته باشد، فشارهای اقتصادی تاثیر بیشتری به نسبت استان‌هایی که اقتصاد خود را بر مبنای کشاورزی شکل داده است خواهد گذاشت، با وجود آنکه صنعت استان اصفهان نشان داده برای رفع این تاثیرگذاری تلاش خود را به‌کار خواهد بست اما نسبت به سایر استان‌ها راه دشوارتری را پیشرو دارد. روشن است که اکنون زمان آن است که صنایع استان اصفهان با دوری از خام فروشی و کسب برندهای مورد پذیرش بین‌المللی، راه جهانی شدن را در پیش گرفته و قطب صنعت ایران تبدیل به مهره کلیدی اقتصاد کشور شود. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.