نهمین روز بمباران غزه با ۲۱۸ شهید و ۵۶۰۴ زخمی ماحصل حملات

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، خبرنگار الجزیره اعلام کرد که تنها طی چند ساعت گذشته، ده‌ها نقطه در شرق و شمال شهر غزه بمباران شده است.

آخرین به روزرسانی ساعت ۱۶ روز دوشنبه

همچنین این شبکه گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی صبح امروز با ۶۲ جنگنده بیش از ۱۱۰ حمله به ۶۵ هدف در نواحی مختلف غزه انجام دادند و این حملات همچنان ادامه دارد.

خبرنگار آناتولی گزارش داد جنگنده‌های اسرائیلی دهها هدف را در مناطق “جبل الریس، بیت لاهیا، التوام و الکرامه و شیخ زاید” در شمال نوار غزه بمباران کردند و به گفته شاهدان عینی حملات اسرائیلی‌ها سایت‌های مقاومت، خیابان‌ها و زیرساخت‌ها را هدف گرفته و خسارات زیادی را برجای گذاشته است.

هواپیماهای جنگی اسرائیلی علاوه بر این مناطق شرقی، شمالی، جنوب خان یونس و غرب شهر غزه و محله “النصر” در این باریکه را بمباران کردند. همچنین زمین‌های کشاورزی در نزدیکی “بیت حانون” و موسسات اقتصادی غزه هدف حمله قرار گرفتند. ۳ تن نیز در بمباران منزلی در بیت حانون زخمی شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی در حملات صبح امروز برای چهارمین بار مجتمع دولتی “انصار” در محله الکتیبه در غرب شهر غزه که شامل ساختمان‌های امنیتی است و همچنین آپارتمانی را که شامل دفتر امور اسرای فلسطینی است هدف قرار داد.

علاوه بر این قایق‌های جنگی اسرائیلی ساحل شهر غزه را با تعدادی موشک بمباران کردند.

هواپیماهای اسرائیلی همچنین خانه‌ای را در نزدیکی برج‌های “المقوسی” در غرب غزه و یک آپارتمان در خیابان البلتاجی در محله شجاعیه در شرق غزه بمباران کردند.

ارتش اسرائیل اخطاریه‌ای نیز مبنی بر بمباران ساختمان مجاور ساختمان آژانس “المنار” و تخلیه کلیه روزنامه نگاران حاضر در ساختمان صادر کرد.

یک ساختمان مسکونی در محله “النصر “،  منطقه دانشگاهی نوار غزه و یک ساختمان در جنوب این باریکه نیز از دیگر اهداف حملات صبح امروز جنگنده‌های صهیونیستی بودند.

علاوه بر این ارتش اسرائیل ساختمانی مسکونی را در نزدیکی مقر آنروا هدف قرار داد.

طبق اعلام منابع فلسطینی شمار ساختمان‌های تخریب شده در حملات ۹ روز اخیر در غزه به بیش از ۱۰۰ بنا رسیده است.

همزمان آژانس امداد و کار ملل متحد “آنروا” اعلام کرد که بیش از ۴۳ هزار نفر در نوار غزه از ترس حملات ارتش رژیم صهیونیستی به ۵۳ مدرسه وابسته به این آژانس پناه برده‌اند.

طبق گزارش الجزیره سرعت حملات ارتش این رژیم در مقایسه با شب‌های گذشته کندتر شده است اما حمله همچنان ادامه دارد.

ادامه حملات اسرائیل برای دستکم ۲۴ ساعت

در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد ۱۶۰ تن از اعضای حماس و جهاد اسلامی فلسطین را از آغاز حملات در غزه را به شهادت رسانده است.

ارتش این رژیم مدعی شد بیشتر این اعضا عضو حماس بودند و تنها ۲۵ تن از اعضای جهاد اسلامی بودند.

یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل به رادیو ارتش گفت که عملیات در غزه حداقل برای یک روز دیگر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ما امروز صبح ما از رئیس ستاد ارتش دستورالعمل ۲۴ ساعت آینده را دریافت کردیم. ارتش اسرائیل در مورد آتش بس صحبت نمی‌کند ، ما بر ادامه حملات تمرکز داریم.

وی گفت: ارتش اشغالگر اسرائیل طرحی گسترده را برای حمله به اهداف در محله الرمال ، غرب شهر غزه در پیش گرفته است. حمله شب گذشته بر الرمال به عنوان “مرکز اصلی حماس” تمرکز داشت.

در همین راستا دفتر اعلام کرد که وی به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اطلاع داده برای ادامه حملات در غزه مصر است و دستور ادامه حملات را پس از نشست با فرماندهان امنیتی این رژیم صادر کرده است.

وزارت بهداشت غزه پیش از این از شهادت ۲۱۸ فلسطینی از جمله ۶۱ کودک و ۳۶ زن و زخمی شدن ۵۶۰۴ تن از جمله ۴۰۰ کودک با جراحات مختلف در نتیجه حملات مداوم در نوار غزه از دهم ماه مه خبر داد.

بی‌سرپناه شدن ۵۲ هزار نفر در غزه

شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و بمباران خانه‌های فلسطینیان، بیش از ۵۲ هزار نفر آواره و بی‌سرپناه شده‌اند.

این نهاد بین‌المللی همچنین تاکید کرد که ۴۶ درصد داروهای مورد نیاز در غزه کمیاب شده است و کمبود تجهیزات پزشکی نیز به ۳۶ درصد رسیده که این مسئله خطراتی جدی را می‌تواند در پی داشته باشد.

پاسخ موشکی مقاومت

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس نیز در پاسخ به حملات جنایتکارانه بامداد امروز جنگنده‌های اسرائیلی به غزه، با موشک های پیشرفته بدر ۳ شهرک نتیفوت را هدف حمله راکتی قرار داد.

گردان‌های قسام همچنین شهرک صهیونیست‌نشین “اواکیم” در مجاورت باریکه غزه را هدف حمله راکتی قرار داد.

گردان‌های قدس نیز از حمله سنگین راکتی به تل‌آویو، سدیروت، عسقلان و لخیش در اراضی اشغالی و پایگاه نظامی ناحل عوز در مجاورت نوار مرزی باریکه غزه خبر داد.

به دنبال از سرگیری حملات موشکی مقاومت فلسطین، صدای آژیرهای خطر در شهرک‌های مجاور نوار غزه از جمله کرم ابوسالم، کزوویم، ناحل عوز، کفار عزه، نیریم، نتیو هعسره و العین الثالثه به صدا درآمد.

رسانه‌های عبری زبان با تایید این حملات اعلام کردند در نخستین ساعات صبح امروز در تعدادی از شهرک‌های جنوبی اراضی اشغالی آژیرهای هشداربه صدا درآمدند.

“یدیعوت آحارونوت” گزارش داد که آژیرهای هشدار در شهرک “نتیفوت” و “سدوت هنیغیف” و تعدادی از شهرک‌های غلاف غزه به صدا درآمدند.

گردان‌های شهید ابو علی مصطفی نیز اعلام کرد که تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی را در پایگاه نظامی ملکه در شرق غزه هدف حمله سنگین خمپاره‌ای قرار داد.

همچنین مقاومت فلسطین در اقدامی انتقام جویانه پایگاه نظامی “صوفا” را موشک باران کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل صبح امروز گزارش داد که ارتش در مدت ۱۲ ساعت ۹۰ راکت شلیک شده از نوار غزه را رصد کرده است.

این راکت‌ها از هفت عصر دوشنبه تا هفت صبح امروز سه شنبه به وقت محلی شلیک شد.

وی مدعی شد بیشتر این راکت‌ها توسط سیستم گنبد آهنین رهگیری شدند.

طی حملات موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین از غزه به مناطق اشغالی از آغاز درگیری‌ها ، ۱۱ اسرائیلی کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

بیمارستان سوروکا در النقب اشغالی نیز اعلام کرد که از آغاز این دور از درگیری‌ها با مقاومت فلسطین، ۲۵۲ اسرائیلی که در حملات  راکتی زخمی شده بودند، در این بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند.

از سوی دیگر ، شرکت پخش رسمی اسرائیل”کان” گزارش داد که یک سرباز اسرائیلی بر اثر اصابت خمپاره زخمی شده است.

همچنین الجزیره از تمدید حالت فوق العاده به مدت ۴۸ ساعت خبر داد.

خسارات اسرائیل

در همین حال روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: بیش از ۴۰۰۰ اسرائیلی تاکنون گزارشاتی را درباره خسارت‌های هنگفتی که به دلیل شلیک موشک‌ها از نوار غزه به منازل، ساختمان‌ها، خودروها و وسایل منزل و دیگر املاکشان وارد شد، ارائه کردند.

همچنین خسارت‌های سنگینی به کارخانه‌ها و انبارهای کالاها در شرکت‌ها و فروشگاه‌ها و مناطق کشاورزی واقع در منطقه غلاف غزه به دلیل آتش‌سوزی‌های ناشی از شلیک موشک‌ها وارد شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: طی عملیات نظامی اسرائیل حدود ۳۵۰۰ موشک از نوار غزه شلیک شد. طی عملیات “صخره سخت” در تابستان ۲۰۱۴ که ۵۰ روز طول کشید، ۴۵۰۰ موشک شلیک شد. طی این عملیات میزان خسارت‌های ناشی از شلیک موشک‌ها به املاک خصوصی در “اسرائیل” به حدود ۲۰۰ میلیون شکل(۶۱ میلیون دلار) رسید. طی عملیات کنونی حدود ۱۰۰ خانواده اسرائیلی از ساختمان‌هایشان که ویران شده بود به اماکن دیگر منتقل شدند.

هزینه جنگ برای ارتش اسرائیل به حدود ۱۲۰ میلیون شکل در روز(حدود ۳۷ میلیون دلار) می‌رسد. براساس این مسئله هزینه هشت روز جنگ ۹۶۰ میلیون شکل(۲۹۳ میلیون دلار) است.

اعتصاب سراسری

در این راستا منابع از آغاز اعصاب سراسری فلسطینیان از امروز به دعوت جنبش فتح خبر دادند.

جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز طی بیانیه‌ای عموم فلسطینیان در قدس، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی را به اعتصاب سراسری طی امروز سه شنبه و برپایی راهپیمایی‌های گسترده به سمت نقاط درگیری با اشغالگران اسرائیلی و مسدود کردن تمامی جاده‌ها و مسیرها به روی شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست دعوت کرد.

این جنبش تاکید کرد که ملت فلسطین به آزادی سرزمین خود امیدوار است و حمایت از مقاومت، تنها راه پایان دادن به جنایات دشمن و تعدی علیه محله شیخ جراح، مسجد الاقصی و غزه است.

حماس بیان کرد که در این لحظات تاریخی تمامی فلسطینیان باید دست به دست هم داده و این راه را با عزم و اراده‌ای پولادین ادامه دهند و دشمن را مجبور کنند که حقوق این ملت را به رسمیت شناخته و به جنایات خود علیه آن پایان دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این جنبش ضمن ستودن مقاومت و پایداری فلسطینیان در سرتاسر فلسطین، تاکید کرد که شعارهای حمایت‌آمیز از مقاومت در کرانه باختری و اصرار ساکنان غزه به حمایت از مقاومت به رغم ادامه جنایات وحشیانه دشمن، بیانگر این است که جهت قطب نمای این ملت واضح و روشن است و مقابله همه جانبه با دشمن زوال و نابودی آن را نزدیک‌تر خواهد کرد.

تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس

با تشدید درگیری‌ها در غزه و تلاش برای مهار این خشونت‌ها، رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی از همکاری خود با مصر و اردن برای برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و فلسطین خبر داد.

وی گفت که طی روزهای آینده با عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود درباره یک پیشنهاد مشخص برای برقراری آتش‌بس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی همکاری خواهد کرد.

وی در این باره اظهار کرد که گفت‌وگوهایی با پادشاه اردن و رئیس جمهوری مصر درباره راه‌های احتمالی برای برگزاری جلسات مذاکره میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها خواهد داشت.

این تلاش‌ها همزمان با همکاری مصر و آمریکا برای اجرای ابتکار عمل قاهره درباره غزه است.

طبق اعلام خالد عکاشه، مدیر مرکز اندیشه و مطالعات استراتژیک مصر  بندهای ابتکارعمل قاهره در وهله اول بر آتش‌بس از سوی دو طرف و سپس کاهش شدت درگیری‌های نظامی در تمامی سطوح و در نهایت توقف تمامی اشکال خشونت در شهر قدس خلاصه می‌شود.

وی افزود: مصر این چشم‌انداز را دارد که موفقیت‌آمیز بودن این چند هدف؛ راه را برای صحبت درباره آتش‌بس بلند مدت و مطرح شدن راه حل سیاسی در مذاکرات هموار می‌کند.

این کارشناس مصری ادامه داد: این ابتکارعمل از حمایت بین‌المللی شامل مصر، اردن، فرانسه و آلمان برخوردار است.

تلاش‌ها برای برقراری آتش بس در حالی در جریان است که منابع اسرائیلی گفته‌اند نتانیاهو برای ادامه جنگ با انگیزه‌های شخصی چون فرار از محاکمه و حفظ قدرت اصرار دارد.

ادامه دارد..

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.