رونمایی ازسامانه بانک اطلاعات غارهای کشور

به گزارش سایت «تاریخ ما»،  این سامانه به نشانی https://irancave.doe.ir از صبح امروز فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و اطلاعات جامع غارهای کشور از طریق این سامانه در اختیار پژوهشگران، غارنوردان و علاقه‌مندان قرار گرفت.  

حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره این سامانه گفت: هدف از راه‌اندازی این سامانه، تسهیل در مدیریت غارها، گردآوری اطلاعات غارهای کشور در یک سامانه و قرار گرفتن این اطلاعات در دسترس عموم مردم است.  

وی افزود: متاسفانه به دلیل پراکندگی اطلاعات، تعداد غارهای کشور به طور کامل مشخص نیست. به علاوه اطلاعات غارهای شناخته شده نیز معمولا ناقص یا پراکنده هستند.  

 ظهرابی تصریح کرد: ایجاد این بانک اطلاعات از طرفی به شناخت غارهای کشور کمک خواهد کرد و از سوی دیگر، با توجه به امکانات تعبیه شده در سامانه، امکان گردآوری اطلاعات و اکتشافات جدید درمورد غارها را فراهم خواهد کرد.  

همچنین محمد مدادی دبیر کارگروه غارشناسی کشور و طراح این بانک اطلاعاتی گفت: آیین‌نامه تدوین‌شده درباره مدیریت غارها، سازمان حفاظت محیط زیست را موظف به تدوین فرایندی کرده که غارهای کشف شده و اطلاعات مربوط به آنها ثبت شود.  این سامانه در راستای همین هدف طراحی و تشکیل شده است.  

وی ادامه داد: جمع‌آوری و ارائه داده‌های جدید درباره غارهایی که در گذشته به ثبت رسیده‌اند و همچنین ثبت غارهایی کشف شده، به نام کاشف در این سامانه امکان‌پذیر است.  

مدادی همچنین خاطر نشان کرد: پژوهشگران، غارنوردان و علاقه‌مندانی که موفق به کشف غارهای جدید می‌شوند یا اطلاعاتی جدید از غارهای ثبت شده به دست می‌آورند، قادر خواهند بود با مراجعه به سامانه و دریافت فرم‌های مربوطه، این اطلاعات را به نام خودشان در این سامانه به ثبت برسانند.  

دبیر کارگروه غارشناسی کشور همچنین گفت: تاکنون اطلاعات ۳۵۰ غار در سراسر کشور توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در این سامانه به ثبت رسیده و در صدد هستیم که این رقم در پایان سال آینده، به ۱۰۰۰ غار برسد.  

غار به طور عام به حفره‌های زیر زمینی که حداقل با یک دهانه به سطح زمین راه داشته باشد، اطلاق می‌شود. غارها به دلیل بر خورداری از محیط پویای زمین شناختی، همیشه مورد توجه زمین شناسان بوده‌اند. نحوه تشکیل غارها، ارتباط آنها با اقلیم و آب و هوای دیرینه، پویایی محیط غارها از نظر زمین شناسی، تنوع کانی شناسی، مطالعه گسل‌ها و هیدروژئولوژی از جمله موضوعات مورد علاقه زمین شناسان در مطالعه غارهاست.  

برخلاف تصور عموم، غارها فاقد حیات نیستند، اگرچه از نقطه نظر زیست شناسی در شرایط محیطی حاکم بر غارها انتظار تنوع زیادی نمی‌رود. تنوع زیستی غارها معمولا شامل گونه‌هایی از چهار گروه عمده گیاهان، جانوران و قارچ‌ها و باکتری‌هاست. از مشهورترین جانوران غارزی در ایران می‌توان به گونه‌های متنوعی از خفاش‌ها، ماهیان کور غار و گونه‌های از دوزیستان اشاره کرد.  

 برخی غارهای ایران همانند غار قوری قلعه، غار ماهی‌کور و غار پراو به دلیل اهمیت‌های زمین‌شناختی و زیست‌شناختی به عنوان آثار طبیعی-ملی توسط سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت می‌شوند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.