خرمن کم رمق خوشه‌های طلایی گندم گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما اظهار کرد: امسال در سطح ۳۸۱ هزار هکتار گندم در استان کشت شده که با توجه به خشکسالی و سرمازدگی، سطح قابل برداشت این محصول به ۳۰۱ هزار هکتار رسیده است.

محمدرضا عباسی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۱۲ هزار تن گندم در استان تولید شود درحالی‌که برآورد تولید اولیه این محصول با توجه به سطح کشت شده یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۹۱ مرکز خرید تضمینی گندم در سطح استان تدارک دیده شده که گندم را با قیمت هر کیلوگرم ۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به آغاز برداشت گندم، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال متوسط تولید گندم در مزارع آبی از ۴.۵ تن به ۳.۵ تن و مزارع دیم از ۲.۵ تن به ۲ تن کاهش یابد.

عباسی در ادامه گفت: امسال در سطح ۶۰ هزار هکتار کلزا در استان کشت شده که این محصول نیز با خسارت روبه‌رو شده و سطح قابل برداشت به حدود ۴۹ هزار هکتار رسیده است. تولید این محصول نیز از ۱۱۴ هزار تن برآورد اول فصل به ۷۸ هزار تن کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: ۴۴ مرکز خرید تضمینی کلزا نیز در سطح استان دایر شده که هر کیلوگرم از این محصول را به قیمت ۱۱ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند. تاکنون ۵۰۰ تن کلزا در این مراکز خریداری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان، میانگین برداشت کلزا در سال گذشته را ۲۰۰۰ کیلوگرم در هر هکتار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال عملکرد کلزا در مزارع آبی بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در مزارع دیم حداکثر ۱۳۰۰ کیلوگرم باشد.

عباسی در خصوص محصول جو نیز گفت: امسال در سطح ۸۰ هزار هکتار جو در سطح استان کشت شده که بخش قابل‌توجهی از آن توسط خشکسالی و سرما از بین رفته و سطح قابل برداشت این محصول به ۴۶ هزار تن رسیده است. در این محصول نیز ۷۳ هزار تن کاهش تولید خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۲۷۰۰ کمباین در استان، گفت: امسال تمامی کمباین‌های استان توسط کارشناسان فنی مکانیزاسیون مورد بررسی قرار گرفتند و تنها کمباین‌هایی که استانداردهای لازم را داشتند، برگه معاینه فنی دریافت کردند.

عباسی افزود: بیش از ۴۰ اکیپ در شهرستان‌های مختلف استان وضعیت کمباین‌ها را در حین کار بررسی می‌کنند تا ضایعات برداشت محصولات به حداقل برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: انجام این اقدامات میزان ریزش محصول از کمباین‌ها را از ۱۰ درصد یا بیشتر از آن به ۴ تا ۵ درصد کاهش می‌دهد که این عدد یک مقدار استاندارد است.

عباسی با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی در حال حاضر در تمامی مزارع دیم گندم، کلزا و جو شرایط برداشت محصول وجود دارد، گفت: کشاورزان از برداشت محصولات در ساعت اولیه صبح خودداری کنند. علاوه بر این در مزارع کلزا برداشت محصول از ساعت ۱۲ تا ۱۳ ظهر انجام نشود زیرا این زمان اوج گرمای هوا است و امکان ریزش محصول هنگام برداشت افزایش می‌یابد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.