نگین گردشگری مذهبی ایران نیازمند توجه/ وجود ۴۴۴ امامزاده در قم

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها: شهر مقدس قم یکی از پایگاه‌های مذهبی جهان تشیع و دومین مرکز زیارتی کشور به شمار می‌رود؛ این شهر به برکت وجود بارگاه مقدس حضرت معصومه(س) و هم‌چنین مسجد مقدس جمکران و اماکن مذهبی بسیاری، امروز از قطب‌های مهم گردشگری مذهبی و نگین گردشگری مذهبی و فرهنگی به شمار می‌رود.

گردشگری مذهبی نوعی گردشگری است که گردشگران به طور انفرادی و یا گروهی با هدف زیارت اماکن مذهبی و تبلیغ مذهبی و یا حتی گذران اوقات فراغت در اماکن و مناطق مذهبی سفر می‌کنند؛ شهر قم هم بی‌نصیب از این نوع گردشگری نیست و سالانه طبق آمارهایی که مسئولان اجرایی بیان می‌کنند میزبان ۲۵ میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

شاید ظرفیت مهم این شهر، گردشگری مذهبی و فرهنگی باشد ولی وجود ظرفیت‌های دیدنی، طبیعی و تاریخی در شهر قم را باعث شده اولویت توسعه و برنامه‌ریزی کلان مسئولان اجرایی «صنعت گردشگری» باشد و به غیر از گردشگری مذهبی شاید با برنامه‌ریزی درست و هماهنگی بین مسئولان استانی گردشگری سلامت، طبیعی، تاریخی… هم بتوان در شهر قم تقویت کرد.

هم‌چنین شهر قم علاوه بر جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی، معماری و فرهنگی و طبیعی دارای ویژگی‌هایی است که این شهر را می‌توان یک شهر علمی دانست چرا که گروه عظیمی از طلاب و دانشجویان از کشورهای مختلف برای تحصیل به قم سفر می‌کنند و این امر می‌تواند تبلیغی برای دیگر کشورهای جهان اسلام باشد.

این شهر در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد و با توجه به نزدیکی به پایتخت کشور از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند همه ابعاد صنعت گردشگری را تقویت و اقتصادی پایدار را برای این شهر رقم زند.

طبق آخرین آمارها در ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۸۰ هزار گردشگر از کشورهای مختلف برای زیارت و سیاحت به قم سفر کرده که ۱۶ هزار گردشگر بین‌المللی در قالب ۳ هزار و صد گروه توریستی به قم سفر کرده‌اند.

گردشگران عراقی رتبه نخست گردشگران مذهبی

رئیس اداره امور بین‌الملل حرم حضرت معصومه(س) در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ ما» گفت: در حوزه زائران بین‌المللی و مذهبی، گردشگران کشور عراق در رتبه نخست و گردشگران کشورهای پاکستان و هندوستان در رده‌های بعدی زائران بین‌المللی قرار دارند هم‌چنین در ابتدای امسال تاکنون ۸۷ کشور به عنوان گردشگر بین‌المللی در حرم بانوی کرامت پذیرایی شدند.

در ابتدای امسال تاکنون ۸۷ کشور به عنوان گردشگر بین‌المللی در حرم بانوی کرامت پذیرایی شدند

کمال ثریا اردکانی افزود: در حوزه گردشگران بین‌المللی بیشترین تعداد گردشگران متعلق به کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند و اسپانیا و چین بوده و گردشگران کشور آذربایجان بیشترین تعداد زائر را در حرم مطهر داشته‌اند هم‌چنین در حرم مطهر از ۵۰ کشور پذیرایی و میزبانی شده‌ است.

وی افزود: در ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۸۰ هزار زائر و گردشگر بین‌المللی به قم آمده که از این تعداد ۱۶ هزار گردشگر خارجی در قالب بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ گروه توریستی به این شهر سفر کرده‌اند که از این تعداد ۵۵ درصد آن‌ها را بانوان تشکیل داده‌اند.

رئیس اداره امور بین‌الملل حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ تور حرم شناسی و بیش از ۱۹۰ نشست تخصصی و جلسه پرسش و پاسخ برای این گردشگران در قسمت زائران خارجی برگزار شده است.

تعامل با مراکز جهان اسلام و نهادهای مدنی جهانی باهدف توسعه گردشگری مذهبی

وی با اشاره به رایزنی‌ها برای ارتقا و توسعه گردشگری مذهبی در شهر قم بیان کرد: با مراکز اسلامی در سراسر جهان تعامل خوبی داریم به عنوان مثال در مناسبت‌های مختلف مذهبی برنامه‌های متنوعی از جمله سفیران کریمه و برنامه‌های فرهنگی در کشورهایی مانند هلند، سوئد، پاکستان و استرالیا، ترکیه، کنیا و کانادا و ایتالیا هم‌چنین لبنان برگزار شده است.

با توجه به اولویت صنعت گردشگری در شهر قم باید مدت ماندگاری گردشگران مذهبی را افزایش داد

ثریا اردکانی گفت: با نهادهای بین‌المللی و انجمن‌های مختلف برای توسعه گردشگری تعامل پایداری وجود دارد در چند نوبت میزبان مدیران آژانس‌های گردشگری کشورهای مختلف برای رونق گردشگری مذهبی و میزبانی از زائران در حرم مطهر حضرت معصومه(س) بودیم.

اماکن مهم مذهبی قم؛ محور گردشگری مذهبی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ ما»، گفت: وجود اماکن مذهبی و تاریخی و هم‌چنین حوزه علمیه جایگاه ویژه‌ای را به شهر مقدس قم داده و این شهر را به محور مهم و خاص گردشگری مذهبی کشور تبدیل کرده است.

حمید یزدانی اظهار داشت: در شهر قم ۴۴۴ امامزاده وجود دارد هم‌چنین جایگاه مقدس جمکران و بناهای مذهبی شناخته شده و ناشناخته شده دیگر و علاوه بر آن وجود ۳۵۰ بنای تاریخی از ظرفیت‌های مهم تاریخی، مذهبی و فرهنگی شهر قم است این شهر دارای بزرگ‌ترین حوزه علمیه تشیع و علما و مراجع تقلید عظیمی است که شرایط حضور گردشگران داخلی و خارجی را در این شر مهیا ساخته است.

وی اظهار داشت باید با توجه به ظرفیت‌های موجود باید با هماهنگی و همگرایی مسئولان و هم‌چنین برنامه‌ریزی و توسعه اماکن اقامتی و پذیرایی از این ظرفیت و شاخص‌ها برای بهبود گردشگری مذهبی بهره گرفت برای توسعه گردشگری بیش از بیش به تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری از جمله هتل‌های ۴ و ۵ ستاره نیاز داریم.

یزدانی گفت: سالانه ۲۵ میلیون گردشگر به شهر قم سفر می‌کنند و به دلیل قرار گرفتن در گذر مواصلاتی ۱۷ استان کشور در تمام فصول در گذر رهگذران و مسافران بین راهی است و با توجه به اولویت صنعت گردشگری در شهر قم باید مدت ماندگاری گردشگران مذهبی را افزایش داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.