کتابخانه های عمومی را به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل کنیم

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، محمد حسن‌زاده ظهر دوشنبه که به منظور شرکت در همایش «زن، کتاب، سواد زندگی» در استان فارس حضور یافت در نشستی که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، فرماندار شهرستان کوار و جمعی از مسئولان، دانشجویان و فرهنگیان کوار برگزار شد، موضوع شهروند اثربخش در هزاره سوم با نگاهی به جایگاه کتابخانه‌ها و مراکز علمی» را تبیین کرد.

فرماندار کوار در ابتدای این دیدار به نقش اطلاعات و دانایی در دنیای امروزی اشاره کرد و گفت: طبقه‌بندی‌های مختلفی برای کشورها تعریف شده یکی از بنیادی‌ترین آن‌ها کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه  و کمتر توسعه یافته است که منشا همه آن‌ها نیروی انسانی است. 

اشکان کاظمی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته صرفا با استفاده از دانش به این مرحله رسیدند، اضافه کرد: اگر شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که در منطقه‌ای مردم به روزآمدترین اطلاعات دسترسی یابند، سنجش دانایی در آن منطقه بالاست.

وی با تأکید بر اینکه تولید علم و دانش  باید از مجرای خود انجام شود، گفت: کتابخانه‌های عمومی یکی از مهم‌ترین مجراهای تولید دانش برای عموم مردم است؛ بر همین اساس لازم است که کتابخانه‌ها همگام با توسعه قدم بردارند؛ زیرا کتابخانه‌های سنتی جوابگوی نیاز مردم نیست.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این است که در شهرستان کوار بتوانیم زیرساخت یک کتابخانه را در هر منطقه ایجاد کنیم تا در گام بعد با توسعه این کتابخانه‌ها و تجهیز به روز آن‌ها زمینه استفاده همه مردم فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز دراین دیدار با بیان اینکه ما در یک دنیای فناورانه قرار گرفتیم،‌گفت: کتابخانه‌های عمومی در حال گذار از دوره سنتی است و در تلاشیم که کتابخانه‌های عمومی را به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل کنیم.

روح‌الله منوچهری افزود: یکی از اتفاق‌های خوب در کتابخانه‌های عمومی بحث آینده پژوهی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این طرح را با همکاری دانشگاه تهران آغاز کرده است؛ براساس این طرح از آینده کتابخانه‌های عمومی اطلاع پیدا می کنیم تا با آگاهی به مصاف آینده و تغییرات دنیای امروز برویم.

دست کودکان خود را بگیرید و به کتابخانه‌های عمومی بروید

حسن زاده در آغاز گفت‌وگوی خود با عنوان اینکه «شهروند اثربخش»، «هزاره سوم« و «کتابخانه‌های عمومی» کلیدواژه‌های این گفت‌و گو است، گفت: بعد از سال دو هزار میلادی را هزاره سوم نامیده‌اند؛ این هزاره عصر دانش و اطلاعات است.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران به انقلاب‌های صنعتی دنیا اشاره کرد و گفت: جهان تاکنون چهار انقلاب صنعتی را به خود دیده است که سه انقلاب اول بر مبنای انرژی بوده است اما انقلاب چهارم که ما در دوره آن قرار داریم انقلابی بر پایه ارتباطات، فناوری اطلاعات و اینترنت است. این بستر برای مردم سودمندی‌های بسیاری دارد زیرا تمدن به سمت  دانش محور شدن رفته است.

وی با بیان اینکه ما مهاجران به اینترنت هستیم، گفت:  نسلی که در دنیای اینترنت شکل گرفته، به کلی متفاوت است؛ این تحولات وظیفه ما را به عنوان شهروند بیشتر کرده است. شهروندان هزاره سوم، شهروندان جهانی هستند و اعمال و رفتار آن‌ها هم از نظر انعکاس و هم از نظر تأثیر در سطح جهانی نمود دارد.

به گفه وی ما با ارتباطات گسترده امروز می‌توانیم در راستای تبدیل شدن به شهروند اثربخش و کمک به مردم در سطح جهان فعالیت کنیم گرچه شکل گیری شهروند اثربخش نیازمند آگاهی است.

رئیس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه رسیدن به آگاهی کانال‌ها بسیار دارد، تصریح کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و رسانه‌هایی دیداری و شنیداری راه‌های عمده دسترسی به اطلاعات هستند اما ماهیت این مبانی اطلاعاتی و هدفمند بودن آن‌ها گاهی نظام شناختی مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد و انتخاب مخاطب را برای منابع اطلاعاتی محدود می‌کنند.

حسن زاده با تأکید بر اینکه در این میان جایگاه کتابخانه‌های عمومی بسیار متفاوت است، اضافه کرد: کتابخانه های عمومی تنها منبع دسترسی بی‌طرفانه به اطلاعات هستند که افراد را در دریافت اطلاعات محدود نمی‌کنند.کتابخانه از میان اقیانوس منابع اطلاعاتی، بهترین آثار را در هر حوزه اطلاعاتی گزینش و  سازمان دهی می‌کنند. علاوه بر این یک مشاور هم وجود دارد تا به مخاطب بگویند چگونه منابع خود را از میان انبوه اطلاعات دریافت نمایند.

این استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ده هزار کتابخانه در کشور وجود دارد، گفت: شاید بخش از این کتابخانه‌ها با استاندارهای روز فاصله دارد اما بیش از سه هزار کتابخانه در ایران سطح استاندارد دارند و خدمات ویژه‌ای ارائه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر از کتابخانه‌های عمومی استفاده نشود،‌ هم افراد ضرر می‌کنند که دانش بی‌طرفانه استفاده نکرده‌اند و هم کشور زیان می‌بیند، زیرا از داشتن شهروندان دانا و اثرگذار محروم می‌شود.

حسن زاده با طرح این پیشنهاد که دست کودکان خود را بگیرید و به کتابخانه‌های عمومی بروید، گفت: همه ما در قبال کتابخانه‌های عمومی وظیفه داریم. وظایف ما این است که از کتابخانه‌های عمومی که هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری برای آن‌ها شده، استفاده کنیم. برای تداوم کتابخانه‌ها تلاش کنیم زیرا کتابخانه‌ها شایستگی حمایت دارند،‌حتی دولت از آن‌ها حمایت می‌کند چون متعلق به مردم هستند.  وظیفه دیگر ما اینست که فعالیت کتابخانه‌های عمومی را در میان شهروندان دیگر ترویج کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی حرکت کتابخانه‌های عمومی برای مشارکت جدی در تربیت شهروند اثربخش در هزاره سوم به جلو برود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.