سمینار ملی «زن، کتاب، سواد زندگی» در شیراز آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، سمینار ملی «زن، کتاب، سواد زندگی» بعد از ظهر سه شنبه با حضور سیامک محبوب مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ مدیران کل کتابخانه‌های عمومی فارس و همدان، مدیران کل دفتر امور اجتماعی و دفتر امور بانوان استانداری فارس استان،‌ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان، اعضای انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه‌های تهران، همدان، مشهد،‌ اصفهان و شیراز، نویسندگان، کتابداران کتابخانه‌های عمومی، دانشجویان و مشاوران امور بانوان دستگاه‌های آغاز به کار کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در آغاز این مراسم ضمن قدردانی از تمامی دستگاه‌های همکار، عنوان کرد: این برنامه بیش از هرچیز با هدف تبیین نقش زنان در ترویج کتابخوانی و راهکارهای جذب بانوان به کتابخانه شکل گرفته است.

روح‌الله منوچهری با اشاره به اینکه در حدود ۵۸ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی فارس بانوان هستند، اضافه کرد: ضرورت دارد که برای این قشر برنامه‌ریزی گسترده داشته باشیم. این همایش آغاز برنامه‌ها در این مسیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که در سطح کتابخانه به این حوزه توجه بیشتری انجام شود، گفت: مادران به عنوان محوری‌ترین رکن می‌توانند به ارتقای دانش همگانی و سواد و آموزش کمک کنند و ما باید با جذب این بازوی جامعه و با کمک این قشر عظیم کارهای خوب و شایسته‌ای انجام دهیم.

منوچهری به برنامه ریزی کتابخانه‌های عمومی برای کودکان اشاره و بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی از دو سال گذشته به صورت جدی برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان را دنبال کرد که حاصل آن پویا شدن این بخش بود. به‌طوریکه پیش از این، ۲۸ درصد اعضای کتابخانه‌ها عمومی کودک بودند؛ اما در حال حاضر به ۳۵ درصد ارتقا یافته است.

وظایف اجتماعی بانوان، مسئولیت آگاهی بخشی را از آن‌ها سلب نکرده است

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در این نشست با عنوان اینکه زنان در تمامی مقاطع زندگی و عرصه‌های جامعه نقش پررنگی دارند، اضافه کرد: بر همین اساس است که  ما دومین سمینار انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران را به موضوع زنان اختصاص دادیم.

محمد حسن‌زاده با بیان اینکه آگاهی در جامعه معاصر ارزش صدچندان دارد، گفت: امروزه همه کسانی که دنبال موفقیت هستند؛ به آگاه نیاز دارند. ومادران در این منظومه نقش بسیار حیاتی دارند. همانگونه که حرف زدن و مهارت‌های اولیه زندگی را به کودک می‌آموزند، به همان میزان هم می‌توانند یاریگر باشند که چگونه آموخته‌های خود در زندگی به کار ببریم.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با عنوان اینکه وظایف اجتماعی بانوان، مسئولیت آگاهی بخشی را از آن‌ها سلب نکرده است، اضافه کرد: کتاب منبعی است که آگاهی را بی‌طرفانه ارائه می‌کند و کسانی که می خواهند سواد زندگی را بیاموزند باید آن را در لابه لای برگ‌های کتاب جست و جو کنند. کتاب‌ها به‌گونه‌ای دیگر مادران ما هستند؛ مادری به اسم مادر و مادری به اسم کتاب.

وی بیان کرد: این دو مادر در کنار هم نقش سازنده‌ای دارند. به همین دلیل در این سمینار این دو مادر به عنوان کلیدواژه در کنار سواد زندگی قرار گرفته است.

حسن زاده در ادامه به انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران اشاره کرد و گفت: این انجمن تازه تاسیس توجه ویژه‌ای به ارتقای کتابخانه‌های عمومی دارد و به دنبال این هستیم که از مشارکت افراد مستعد و دلسور نسبت در توسعه فرهنگ مطالعه کشور استفاده کنیم.

کتاب‌های مورد نیاز بانوان را به کتابخانه‌ها عمومی اضافه کنیم

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در ادامه با بیان اینکه برگزاری این سمینار را در آغاز هفته زن به فال نیک می‌گیریم، گفت: امیدوارم حاصل پنل‌های تخصصی این باشد که زنان ما در این بحث کتابخانه به نتیجه مفید برسند. اگر بانوان آگاه شوند که برای سلامت جسم و روان و عاطفه خود باید به کتابخانه پناهنده شود، بیشتر به سمت کتاب می‌آیند.

معصومه دستغیب با بییان اینکه متاسفانه شاهد فاصله مردم به ویژه زنان از کتابخانه هستیم،‌ گفت: زنان در حوزه‌های فرهنگی و هنری بسیار قوی هستند؛ به طوریکه در حدود ۸۰ درصد تشکل‌های هنری و خیریه را زنان تشکیل دادند، شاید دلیل دوری آن‌ها از کتاب گرفتاری و نداشتن مهارت است.

وی با تأکید بر اینکه زنان در جامعه امروز بسیار گرفتار هستند، اضافه کرد: بحث همسرداری و فرزند پروری و انتظاراتی که جامعه سنتی بر زنان وارد می‌کند؛ همچنین تحصیلات عالی و انتظار داشتن موقعیت اجتماعی و کارآفرینی و در کنار آن‌ها فضای مجازی، زنان را بسیار مشغول کرده است؛‌ اینکه بانوان بتوانند مطالعه را هم در کنار این کار داشته باشند توانمندی فوق‌العاده می‌خواهد. جمعی از زنان ما این توانمندی را کسب کرده‌اند اما تعداد آن‌ها اندک هست.

این فعال حوزه بانوان فاصله گرفتن بانوان از هویت خود را مسئله جدی حوزه زنان دانست و گفت: وظیفه کتابخانه‌های عمومی در حوزه بانوان این است که به نیاز آن‌ها توجه کند؛ گرچه کتاب‌خانه‌های عمومی در حال حاضر با نوع کتاب‌هایی که در اختیار دارد نمی‌تواند پاسخگو زنان و دختران ما باشد و این فاصله باعث شده زنان ما از کتابخانه دور شوند.

دستغیب با اشاره به اینکه زنان امروز مانند مادربزرگ‌های قبلی نیستند، تأکید کرد: باید به جد دنبال این باشیم که کتاب‌های جدید و مورد نیاز بانوان را به کتابخانه‌ها عمومی اضافه کنیم.

مدیر کل دفتر امور بانون استانداری فارس با بیان اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی در این مسیر همراهان خوبی نیستند، گفت: هم زنان ما مهارت و توانایی لازم را برا ی مطاله ندارند و هم اینکه آموزش و پرورش همراه خوبی نیست و ما در یک مسیر هموار حرکت نمی‌کنیم که انتظار داشته باشیم کتابخانه‌های عمومی بتوانند تاثیرگذاری حداکثری را داشته باشد. گرچه کتابخانه‌ها باید مطالبه خود در حوزه بانوان را از سازمان‌های مربوطه  بیشتر کند تا از این طریق نقشی را که ما می‌خواهیم زنان در حوزه کتاب و کتابخوانی ایفا کنند، پررنگ‌تر شود.

دستغیب به ضرورت وجود جلسات و نشست‌های تخصصی برای معرفی نویسندگان حوزه زنان اشاره و عنوان کرد: زن محور خانواده است و اگر بخواهیم تغییری در روند کتابخوانی و بهبود سالم رخ دهد، باید مهارت کتابخوانی را به بانوان آموزش داد.

زنان نیمه پر مهر و مهارت جامعه هستند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در همایش «زن،‌ کتاب، سواد زندگی»‌،‌ با عنوان اینکه حوزه اجتماعی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائلی که باید به آن پرداخته شود،‌ عنوان کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی همه نهادها، باید در راستای بحث اجتماعی قرار گیرند.

بتول معلم با عنوان اینکه با وجود ابزارهای جدید کتاب هنوز جایگاه خود را دارد، افزود: معیار رشد و توسعه هر جامعی با کتاب و میزان مطالعه سنجیده می‌شود.

وی اضافه کرد: بانوان نیمی از جامعه هستند؛ آن نیمه پر از مهر و عاطفه و مهارت که می‌توانند نثار جامعه کنند.

معلم، کتاب را مهم‌ترین ابزار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: در حدود ۷۰۰ نوع آسیب اجتماعی شناخته شده است و  مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) نیز بیان داشتند که ما در حوزه اجتماعی ۲۰ سال عقب هستیم؛ برای این منظور همه مسئولان باید فعالیت در حوزه اجتماعی را جدی بگیرند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با بیان اینکه غفلت‌هایی به حوزه اجتماعی شده است، گفت: در شهر شیراز هم برخی از مسئولان احساس می‌کنند که کتاب فقط برای اوقات فراغت استفاده شود. باید به مبحث کتابخانه‌ها توجه جدی شود تابتوانیم به زودی کتابخانه مناسبی درخور شأن شیراز داشته باشیم.

به گزارش سایت «تاریخ ما»، این همایش با برگزاری پنل عمومی «زن، کتاب،‌ سواد زندگی» با ارائه موارد تخصصی توسط پنج استاد دنبال شد؛در ادامه این سمینار دو روزه همچنین پنج پنل تخصصی با موضوع‌های «تربیت فرزندان و سبک زندگی»، «سواد زیست محیطی»، «انتقال تجربه از طریق تحلیل کتاب»، «اشتغال، اقتصاد و کارآفرینی» و «بهداشت روان و سلامت خانواده» برگزار می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.