انحلال دانشگاه‌های علمی و کاربردی صحت ندارد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، منصور غلامی ظهر امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن کنفرانس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اظهار کرد: مرکز پژوهش های جندی شاپور باستان که مجوز آن پس از کنگره اول صادر شد از امروز به صورت رسمی فعالیت خود را در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز کرد. 

وی افزود: این مرکز پژوهشی مسئولیت دارد تا پیرامون این کنگره در راستای برنامه ریزی برای ثبت جهانی دانشگاه جندی شاپور باستان به عنوان قدیمی ترین دانشگاه دنیا، بررسی و تحقیق کند و بابرگزاری برنامه های مختلف در سطح کشور و بین المللی زمینه را برای این مهم فراهم کند. 

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ادعای برخی کشورها مبنی بر حمایت ایران از تروریسم گفت: این کشورها که در برخی موارد قدمت تاریخ آنها حدود ۲۰۰ سال است باید متوجه شوند زمانی که هنوز وجود نداشته اند ایران دارای بزرگترین دانشگاه دنیا به شکل یک مرکز علمی باعظمت بوده است.

غلامی افزود: اگر ریشه نباشد باد آن کشور را از جا می کند، آنچه ایران را حفظ کرده ریشه مستحکم علمی و فرهنگی و تمدن بی نظیر آن است که گواه این مهم وجود دانشگاه جندی شاپور باستان است. 

وی بر اطلاع رسانی گسترده در خصوص دانشگاه جندی شاپور باستان و تاریخچه آن در داخل و خارج کشور تاکیدکرد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سئوالی که وزارت علوم چه برنامه ای برای حمایت مالی در راستای کاوش های باستان شناسی جندی شاپور دارد، گفت: این وزارت خانه برنامه خاصی برای حمایت مالی ندارد اما گروه های باستان شناسی حاضر در دانشگاه های مختلف کشور می توانند از نظر فنی و تخصصی همکاری های خوبی داشته باشند.

غلامی با تاکید بر لزوم تصویب بودجه برای کاوش های باستان شناسی محوطه جندی شاپور گفت: ما نیز در مسیر پیگیری برای تامین اعتبار این مهم با سازمان میراث فرهنگی همکاری خواهیم داشت. 

وجود ۱۹۰ مرکز رشد در کشور 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه ۱۹۰ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد، افزود: در برخی از این پارک ها شرکت های دانش بنیان مستقر هستند که محصولات این شرکت ها در داخل و خارج از کشور به فروش می رسد. 

غلامی در ادامه با بیان اینکه ۵۰ درصد دانشجویان کشور و ۳۰ درصد اساتید دانشگاهی را بانوان تشکیل می دهند، عنوان کرد: ۳۸ درصد جذب اساتید در سال های اخیر مربوط به بانوان است و فرآیند جذب بانوان در نهادهای علمی کشور تا حد زیادی به توازن رسیده است.

وی همچنین درخصوص شایعه انحلال دانشگاه های علمی و کاربردی کشور اظهار کرد: درحال حاضر برنامه خاصی در این زمینه وجود ندارد اما بر اساس مصوبه عالی شورای اداری کشور و طرح ساماندهی شعبه ها، فعالیت واحدهای علمی و کاربردی وابسته به دستگاه های دولتی متوقف شده است. 

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه های علمی و کاربردی باید در جهت مهارت افزایی شاغلان مشاغل مختلف در سطح کشور به کار گرفته شوند؛ بنابراین تحصیل در حین اشتغال ملاک است در غیر اینصورت اگر هدف صرف مدرک باشد، این امر در سایر دانشگاه ها وجود دارد. 

غلامی با اشاره به توقف فعالیت واحدهای علمی و کاربردی وابسته به دستگاه های دولتی گفت: برای سایر واحدها اساسنامه تدوین و ابلاغ شده؛ بنابراین انحلال و توقف دانشگاه جامع علمی و کاربردی صحت ندارد. 

به گزارش مهر، دومین کنگره بین المللی جندی شاپور باستان با حضور وزیر علوم و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی از جمله ۱۰ دانشمند بین المللی از صبح امروز سه شنبه به مدت دو روز در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده است.

این کنگره متعاقب اقدامات انجام شده در نخستین کنگره جندی شاپور باستان است که در اسفندماه سال ۹۵ به مدت دو روز با حضور وزیر علوم، علی اکبر ولایتی و جمعی دیگری از مسئولان کشوری و مهمانان خارجی در دزفول برگزار شده بود.

با اقدامات انجام شده و پس از ارسال مستندات و مدارک در نوامبر ۲۰۱۷ سازمان جهانی یونسکو فعالیت جندی شاپور باستان به عنوان اولین دانشگاه جهان به قدمت ۱۷۵۰ سال را تائید کرد در حالیکه تا پیش از این تقویم آموزش عالی جهان کمتر از یک هزار سال بود.

دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یک‌هزار و ۷۵۰ سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است. این دانشگاه به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.

شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. 

آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.