استفاده از دانشجویان بسیجی در اجرای مراحل بعدی واکسیناسیون

دکتر عبدالرضا جانگران‌نژاد در خصوص مشارکت بسیج در اجرای طرح‌های ملی، اظهار کرد: بسیج سوابق عدیده‌ای در این زمینه دارد؛ مشارکت بسیج در دفاع مقدس و اجرای واکسیناسیون فلج اطفال، برخی از اقدامات انجام‌شده هستند. در اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال، حدود ۳ هزار و ۳۲۰ بسیجی با کمک وزارت بهداشت و در یک روز واکسیناسیون برای ۹ میلیون کودک زیر پنج سال را انجام دادند. با انجام این کار با وجود گرفتاری کشورهای همسایه، فلج اطفال در ایران ریشه‌کن شد.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، وی با بیان اینکه بسیجی واقعی و انقلابی، شهید سلیمانی بود که الگویی برای همه بسیجیان است، افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص همکاری بسیج و سپاه در کنترل این بیماری، بسیج نیز در طرح شهید سلیمانی مشارکت کرده است.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خوزستان بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا، بسیج در تولید ماسک و البسه، کمک‌های مومنانه و کارهای دیگر مشارکت داشت اما از ابتدای آذرماه که اجرای طرح شهید سلیمانی اجرا شد، ۴ هزار بسیجی در اجرای طرح مشارکت داشتند و به تدریج، تعداد این افراد نیز افزایش یافت.

وی افزود: از اوایل اجرای طرح، تیم‌های رهگیری و حمایتی در سراسر استان و شهرستان‌ها در کنار بهداشت در بیماریابی، غربالگری و قرنطینه و حمایت از بیماران نیازمند و راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها مشارکت داشتند.

جانگران‌نژاد گفت: در تشدید این طرح، حدود یک هزار و ۸۰۰ پایگاه بسیج ۱۲ هزار نیروی خود را بسیج کردند و ۵۰ درصد این نیروها در تیم‌های رهگیری فعالیت کردند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خوزستان با اشاره به حمایت نیازمندان در این طرح، بیان کرد: در قالب این طرح، حدود ۱۵۰ هزار بسته معیشتی بین بیماران نیازمند توزیع شد تا کمتر از منزل خارج شوند. تمام اقشار بسیج، درگیر این طرح شدند و تمام خوزستان تحت پوشش قرار گرفت. موفقیت‌های این طرح با تعامل سپاه پاسداران، بسیج، دانشگاه‌های علوم پزشکی، هلال احمر و دیگر ارگان‌ها به دست آمد.

وی افرود: نیروهای دواطلب بسیجی، خالصانه و با هزینه شخصی خود در این زمینه کمک کردند که یادآور ایثارگری‌های دفاع مقدس بود.

جانگران‌نژاد گفت: در این طرح، همه امکانات سپاه پاسداران و بسیج به کارگیری شد و حدود ۳۵۰ استان درگیر اجرای طرح شدند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خوزستان تصریح کرد: اوایل آذرماه سال گذشته، گام چهارم مبارزه با کرونا در قالب اقدامات رهگیری، نظارتی و حمایتی اجرا شد. در گام پنجم، واکسیناسیون نیز به این اقدامات افزوده شد. دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به محدودیت‌هایی که در تعداد پرسنل و تیم‌های واکسیناسیون داشتند، اعلام نیاز کردند بنابراین در مراحل بعدی که واکسن‌های بیشتری به خوزستان اختصاص یابد، از نیروهای بسیجی به ویژه دانشجویان پزشکی نیز در انجام واکسیناسیون استفاده می‌کنیم.

وی افزود: پشت صحنه این اقدامات، بسیار مفصل است و به صورت هفتگی، اجرای عملیات رصد می‌شود و مسئولانی که از تهران به خوزستان آمدند نیز عنوان کردند که طرح در خوزستان، خوب اجرا شده است. امیدواریم با گسترش واکسیناسیون، چرخه بیماری قطع شود و مردم از این بیماری منحوس رهایی یابند.

جانگران‌نژاد گفت: حتی کسانی که واکسن را دریافت کرده‌اند باید از ماسک استفاده کنند. باید با رعایت فاصله فیزیکی، شست‌وشوی دست‌ها و تهویه مناسب، آمار بیماران و بستری‌ها کاهش یابد و با تکمیل پوشش واکسیناسیون نیز به طور کامل چرخه بیماری قطع شود.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خوزستان در خصوص علائم چشمی کرونا، بیان کرد: بافت چشم بسیار حساس است و قطعا می‌تواند درگیر بیماری‌های ویروسی شود و این گرفتاری، منجر به ورم ملتحمه، قرمزی، آبریزش و ترشح و حساسیت به نور شود. گاهی بیمار مبتلا به کرونا، بدون هیچ علائم تنفسی و تنها با علائم چشمی مراجعه می‌کند  بنابراین در صورت طولانی شدن علائم چشمی باید به پزشک مراجعه شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: حتی اگر افراد از ماسک استفاده کنند، ممکن است از طریق ترشحات چشمی آلودگی ایجاد شود بنابراین باید افراد برای درمان گرفتاری چشم، به پزشک مراجعه کنند تا بیماری آن‌ها درمان شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.