گردشگری سلامت را در دهلران تجربه کنید/ استقبال گردشگران خارجی

سایت «تاریخ ما»-گروه استان ها: شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام با تمدن ۱۰ هزار ساله و آثاری مثل تپه علی کش، چشمه های آبگرم، غار خفاش، چشمه قیر و…در انتظار گردشگران و مسافران نوروزی است.

شهرستان دهلران در ۲۲۰ کیلومتری جنوب غرب ایلام قرار گرفته است، این شهرستان با داشتن۲۲۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و شش هزار و ۸۱۷ کیلومتر مربع از لحاظ مساحت بزرگترین شهرستان استان محسوب می شود که دارای چهار بخش مرکزی، زرین آباد، میمه و موسیان است.

 طبق مطالعات و کاوش های باستان شناسی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که توسط فرانک هول باستان شناس آمریکایی در تپه های تاریخی علی کش با ۱۰ هزار سال قدمت، موسیان، سبز، خزینه، فرخ آباد، چغا سفید و… پیشینه تاریخی در این حوزه مهم فرهنگی به هزاره های هفتم پیش از میلاد می رسد. 

گردشگری سلامت دهلران

چشمه های آبگرم دهلران از نادرترین پدیده های طبیعی کشور محسوب می شوند و به سبب اهمیت آن ها، سال ۱۳۵۵ در ردیف آثار طبیعی ملی سازمان حفظ محیط زیست کشور به ثبت رسیده است.

این پدیده نادر، دارای خواص فراوان در آب درمانی، میکروب کشی،‌ مبارزه با بیماری های پوستی بوده و اثر ضد قارچ دارد، بررسی های علمی نشان می دهد که چشمه های آبگرم دهلران از نوع فسیلی بوده که در اثر جوشش و وجود منابع نفت و گاز در زیر زمین تشکیل شده است.

خواص طبیعی و گوگردی آبگرم چشمه ها باعث شده که سالانه هزاران نفر از مناطق مختلف کشور برای آب تنی، چشمه های آبگرم دهلران را به عنوان مقصد گردشگری سلامت خود انتخاب کنند.

چشمه های طبیعی آبگرم یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب برانگیزترین جلوه های طبیعی شهرستان مرزی دهلران بوده که مقصدی زیبا و سحرانگیز برای گردشگران و بیماران بومی و غیر بومی استان ایلام به شمار می رود.

این چشمه ها که از دو رشته اصلی سرچشمه می گیرد پس از تلاقی به یکدیگر، ‌رودخانه ای از آب گرم به همراه مواد معدنی تشکیل می دهند.

چشمه های آبگرم دهلران که منشا اصلی جوشش آنها ریشه در زیرزمین دارد،‌ از نادرترین جلوه های طبیعی استان و کشور بوده که آبگرم با خواص گوگردی را برای مداوا و درمان بیماری ها به گردشگران هدیه می کند.

این چشمه‌ها با خواص درمانی و گوگردی در شمال و فاصله سه کیلومتری شهر دهلران بر دامنه ارتفاع سیاه کوه نزدیک به غار خفاش دیگر جاذبه طبیعی عجیب و منحصر به فرد کشور و حتی خاورمیانه قرار دارد.

جوشش این چشمه ها از دل زمین با گرما و خواص طبیعی از زیبایی های خیره کننده و چشم نواز منطقه است که برای لحظاتی روح و روان آدمی را به اعماق زمین در جست و جو و کشف این زیبایی ها به میهمانی می برد.

چشمه های آبگرم دهلران با دمای حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد، مکانی بهداشتی و دارای استخرهای لجن مالی بوده که از اهمیت درمانی فراوانی برخوردار است.

گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه های پوستی و جلدی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی به ویژه گوگرد، چشمه های آبگرم دهلران را به عنوان پزشک طبیعت بهترین مکان برای درمان خود معرفی می کنند.

در کنار این ویژگی ها، آنچه زیبایی این جاذبه های طبیعی را جذاب تر و صد چندان می کند، این است که چشمه ها در طول روز به رنگ های مختلف تغییر رنگ داده و پرتویی رنگین کمانی هفت رنگ در خود منعکس می کنند.

استقبال گردشگران خارجی

مدیر میراث فرهنگی دهلران در گفتگو با مهر بیان داشت: شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام از مهمترین مقصدهای گردشگری استان در فصل بهار و ایام نوروز است.

فرج فاضلی با اشاره به اینکه تمامی مقدمات لازم برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران در شهرستان فراهم شده است، تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ آثر تاریخی، تفریحی و گردشگری وجود دارد که از این تعداد ۸۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: تپه علی کش، چشمه های های آبگرم، چشمه قیر، غار خفاش از مهمترین آثار گردشگری شهرستان هستند.

وی بیان داشت: چشمه های آب گرم دهلران نیز یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان محسوب می شود که به صورت چشمه های بزرگ و کوچک از دل زمین می جوشند و با دمای حدود ۵۰ درجه سانتی گراد و دبی آب بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر در ثانیه متغیر است.

وی افزود: در ایام نوروز هر سال تورهای گردشگری مختلف از سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی از چشمه های آبگرم بازدید و استفاده می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری دهلران گفت: چشمه های آب گرم دهلران به طور معمول برای درمان بیماری های پوستی و دردهای مفاصل و استخوان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: برای رونق دادن گردشگری شهرستان آبگرم به سرمایه گداری بخش خصوصی  واگذارشده است که خوشبختانه بخش خصوصی با  احداث تاسیسات شنا و استخر سرپوشیده ،پارک توانسه زمینه جذب توریست را در شهرستان فراهم کند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.