تلفات آب درسدها،قنوات و شبکه‌ها/ افزایش دمای هوا

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، همایش ملی اثرات خشکسالی و راهکارهای مدیریت آن امروز چهارشنبه در مرکز لرستان برگزار شد.

علی رغم بارش‌ها پدیده خشکسالی هنوز وجود دارد

مراد سپهوند دبیر سومین همایش ملی اثرات خشکسالی و راهکارهای مدیریت آن در این همایش در سخنانی از ارسال ۱۸۱ مقاله به دبیرخانه و پذیرش ۱۰۱ مورد آن‌ها در این همایش خبر داد.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال وضعیت بارندگی‌های استان روند مطلوبی را در پیش گرفته است، ادامه داد: متاسفانه علی رغم این بارش‌ها پدیده خشکسالی هنوز وجود دارد.

دبیر سومین همایش ملی اثرات خشکسالی و راهکارهای مدیریت آن، اضافه کرد: پهنه وسیعی از کشور تحت تاثیر اقلیم خشک قرار دارد و با وجود بحران خشکسالی باید تحقیق بنیادی در این رابطه انجام شود.

سپهوند، برگزاری سمینار، همایش و کنفرانس علمی را از وظایف ذاتی مراکز علمی و دانشگاهی عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروزه هر نهادی اقدام به برگزاری این نشست‌ها می‌کند و مراکز علمی و پژوهشی جرات رفتن به این سمت را ندارند.

انتقاد از بی‌توجهی مدیران به همایش

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه این مرکز به وظیفه خود عمل کرده و آمادگی همکاری در موضوعات علمی را دارد، از استقبال کم مدیران و مسئولین استانی از همایش امسال گلایه کرد و افزود: تنها زمان بحران شروع به گلایه می‌کنند و زمانی که باید از تجربیات و دانش علمی متخصصی برای بهبود اوضاع استفاده کنند حضور ندارند.

وی، بیان کرد: مقالات علمی ما را به سمت اهداف اصلی همایش‌ها راهنمایی می‌کنند و می‌توانند تاثیر بسزایی داشته باشند.

سپهوند به تدوین سند راهبردی خشکسالی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: وظیفه خود را در مورد مقابله با خشکسالی انجام داده‌ایم و با برگزاری این همایش نیز آن را تکمیل کرده‌ایم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با تأکید بر اینکه در رابطه با پدیده خشکسالی باید به فهم و درک مشترکی برسیم چراکه تعاریف زیادی وجود دارد، ادامه داد: زمان عجز و لابه بر معضلات جامعه نیست و باید به موضوعات بپردازیم و قهر و ناز با موضوعات علمی همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه از دیگر مراکز علمی نیز توقع داریم که همکاری بیشتری با ما داشته باشند، اضافه کرد: خوشحالیم که امروز بخش کوچکی از مدیران و اندیشمندان را گرد هم آورده و به تبادل نظرات می‌پردازیم.

سپهوند، از ارسال ۱۸۱ مقاله به دبیرخانه همایش و پذیرش ۱۰۱ مورد آن‌ها خبر داد و گفت: ۹۴ مورد از آن‌ها در قالب پوستر ارائه شده و ۷ مقاله نیز به صورت شفاهی ایراد خواهند شد.

تلفات آب در سدها، قنوات، شبکه‌ها

فریبرز عباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی نیز در این همایش، گفت: بین ۳ تا ۵ میلیارد مترمکعب تلفات تبخیر از سطح دریاچه سدها داریم.

وی، عنوان کرد: از سال ۱۳۸۰ به بعد، به­ طور میانگین، راندمان آبیاری، سالانه حدود یک واحد رشد داشته است.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان اینکه این مهم به معنی صرفه‌جویی سالیانه حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب در مصرف آب است، ادامه داد: یک درصد افزایش راندمان آبیاری معادل ذخیره آب چند سد بزرگ است.

عباسی به میزان تلفات آب اشاره کرد و گفت: بین ۳ تا ۵ میلیارد مترمکعب تلفات تبخیر از سطح دریاچه سدها و حدود ۲ میلیارد مترمکعب در قنوات طی فصول غیر آبیاری داشته‌ایم.

وی، تلفات آب در کانال‌های انتقال و توزیع (شبکه‌های مدرن) را ۲ تا ۳ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: همچنین حدود ۵ میلیارد مترمکعب با احتساب تلفات در شبکه‌های سنتی داریم.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به راهبردهای مدیریت آب در شرایط خشکسالی، بیان کرد: از دیدگاه کارشناسان بین‌المللی یک سوم این موضوع با مسائل به‌زراعی و مدیریت در مزرعه شامل آبیاری مناسب، مدیریت آبیاری، کود به موقع، مبارزه با علف‌های هرز و… مرتبط است.

عباسی، ادامه داد: همچنین یک سوم با موضوعات به‌نژادی و اصلاح نباتات شاملاصلاح ارقام، معرفی ارقام پر محصول و مقاوم به خشکی و… و مابقی با سیاست‌گذاری و تصمیمات مدیریتی مانند الگوی کشت مناسب، انتخاب سطح زیرکشت محصولات مختلف، قیمت‌گذاری، ظرفیت‌سازی و آموزش بهره‌برداران و… ارتباط دارد.

افزایش ۲ درجه‌ای دمای هوا

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایری کشور نیز در این همایش در سخنانی، اظهار داشت: مباحث کلی خشکسالی به چهار بخش آب‌وهوا، هیدرولوژیکی، کشاورزی و اجتماعی اقتصادی تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه این موارد را در سال‌های اخیر حس کرده‌ایم، افزود: به نظر می‌رسد که خیلی از مباحث با پیشرفت علم قابل پیش‌بینی باشند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور، به بررسی‌های مرکز اقلیم‌شناسی مشهد اشاره کرد و گفت: بر اساس تحلیل‌های این مرکز تا سال ۲۰۳۸ درجه حرارت زمین بین ۱.۵ تا ۲ درجه افزایش خواهد داشت و بارندگی‌ها به سمت و سوی دیگری تغییر می‌کنند.

قندالی، افزود: نیاز آبی از این تغییر دما تاثیر گرفته و حدود ۲۵ درصد افزایش می‌یابد برای همین باید در این رابطه فکری اساسی شود.

وی با بیان اینکه همایش‌های علمی باید نسخه‌ای برای آینده بپیچند، ادامه داد: متاسفانه نبود سند آمایش سرزمین آسیبی است که وجود دارد، چراکه با آن می‌توان اطلاعات را به صورت موزاییکی کنار هم چید و تصمیم‌گیری کرد.

قندالی، خاطرنشان کرد: امروزه به صورت برنامه‌ریزی نشده در حال تخریب سرزمین هستیم و برخورد سطحی با این موضوع شوخی‌بردار نیست.

رئیس سازمان امور عشایر کشور، بیان کرد: خیلی از کشورها نسخه ارائه داده‌اند اما ما نتوانستیم انجام دهیم و زمانی که اتفاقی افتاد دست به کار می‌شویم.

مقالات علمی به حوزه تصمیم‌گیری وارد نمی‌شوند

احمد مرادپور معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این همایش، اظهار داشت: امروزه تعاریف مختلفی از پدیده خشکسالی وجود دارد و وجود این همایش‌ها جایی برای به چالش کشیدن آن‌ها است.

وی، خاطرنشان کرد: اگر مقالات علمی به حوزه تصمیم‌گیری وارد نمی‌شوند ممکن است یافته‌های اندیشمندان کاربردی نبوده و یا مسئولین توان برداشت از آنها را نداشته باشند.

معاون عمرانی استانداری لرستان، تاکید کرد: باید حلقه اتصال این دو را یافت و موضوع به چالش و بحث کشیده شود.

مرادپور، بیان کرد: سال‌های زیادی است که ایران درگیر خشکسالی است و باید بررسی کرد مقابل آن تابه‌حال چه برخوردی داشته‌ایم.

وی، تصریح کرد: همچنین برای کاهش آب صنعت چه تکنولوژی و راهکاری ارائه داده‌ایم و یا در رابطه با موضوع کشاورزی طی این ۴۰ سال چه رویکردی داشته‌ایم.

معاون عمرانی استانداری لرستان، گفت: این گونه همایش‌ها ضروری هستند و مشکل اجرایی نشدن پروژه و مقالات علمی باید پیگیری شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.