پیگیر ثبت جهانی چادر شب بافی هستیم/فعالیت ۲۱ هزار صنایع دستی کار

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، شهرود امیرانتخابی عصر پنج شنبه در مراسم نکوداشت قاسم آباد روستای ملی چادرشب بافی که چابکسر برگزار شد با تأکید بر تلاش برای انجام مقدمات ثبت جهانی چادر شب‌بافی، اظهارکرد: ایران در حوزه گردشگری و صنایع دستی در جایگاه نخست جهان قرار دارد.

امیرانتخابی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌های اقتصادی صنایع دستی منطقه قاسم‌آباد رونق دوباره یابد، افزود: یکی از شاخص‌ها افزایش کارگاه‌های تولید نقش بانوان در توسعه فروشگاه‌ها است که در گیلان بانوان در صنایع دستی نقش بیشتری نسبت سایر نقاط کشور دارند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۱ هزار صنایع دستی‌کار در استان گیلان، بیان‌کرد: ۸۰ درصد این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند. امیدواریم با صادرات چادر شب ‌بافی زمینه رونق دوباره این هنر دستی فراهم شود.

راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در رودسر

اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه در یک برهه زمانی صنایع دستی کاران گیلانی تولیدکننده نوغان و پشم بودند که نخ حاصل از آن به چادر شب تبدیل می کردند، افزود: در تلاش هستیم که با حضور رئیس جمهوری در استان گیلان موافقت راه اندازی بازارچه صنایع دستی در شهرستان رودسر گرفته شود.

انتقال فرهنگ نیاز به قدرت و اصالت دارد

سرپرست فرمانداری رودسر در ادامه این برنامه با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های که در حوزه جامع شناسی فرهنگ مطرح می‌شود انتقال فرهنگ است، اظهارکرد: چیزی که یک فرهنگ را انتقال می‌دهد دارای قدمت و اصالت است.

علی وارسته بیان کرد: چادرشب بافی در قاسم آباد بعد از هزاران سال و تلاش‌های زنان این منطقه به ثمر نشست و ثبت ملی شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.