حق جهانی نوروز را به جا آورید

به گزارش «تاریخ‌ما»، علی‌اصغر مونسان در آئین “جهان نوروز” که پنج‌شنبه ۹ اسفند در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضور وزیر امورخارجه و سفرای کشورهای شریک در پرونده جهانی نوروز برگزار شد، تاکید کرد: معتقدیم این جشن بزرگ باستانی ظرفیت بالقوه عظیمی برای جلب و جذب گردشگران سراسر جهان و رونق صنعت گردشگری در کشورهای عضو پرونده نوروز دارد.

به پرونده‌های آئینی ایران در یونسکو بپیوندید

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ثبت جهانی نوروز با همراهی و همدلی ۱۲ کشور همسایه، گفت: آئین‌های دیگری مانند یلدا، عود، عروسک‌های بدون صورت، نقره‌کاری و سوزن‌دوزی را نیز به اشتراک و فراخوان گذاشته‌ایم تا سایر کشورها به ما بپیوندند، چون باور ما این است که هیچ چیز مانند آئین‌های مشترک و امیدآفرین نمی‌تواند ضامن صلح و دوستی میان ملل و دعوت به گفتمان میان جهانیان باشد.

وی بیان کرد: در تاریخ امت‌ها و اقوام مختلف آمده، جوامع انسانی به‏ تفاوت آداب و رسوم و اعتقادات خود هر یک، روز خاصی در سال را برای یادآوری و تجدید خاطره نسبت ‏به موضوعات ویژه‌ای که در تاریخ و فرهنگ آن قوم اهمیت زیادی‏ داشته، مشخص کرده و هر سال مراسم ویژه‏‌ای به آن مناسبت ‏برگزار می‌کرده است‬ و آداب و رسوم خاصی را انجام می‌داده‏‬ اند.

مونسان ادامه داد: در قرآن کریم وقتی یاران حضرت عیسی (ع) سفره‏ای آسمانی را آرزو کرده و به‏‬ عنوان آیه و نشانه الهی می‌طلبند، حضرت عیسی (ع) از خداوند می‌خواهد تا منتی بر آنها گذاشته و روزی آسمانی به آنها بدهد تا آن روز را عید امت قرار دهند. علامه طباطبایی (ره) نیز جمله‌ای نزدیک دارد که گفته بود «خصوصیت عید این است که زمینه وحدت کلمه و تجدید حیات اجتماعی و نشاط و سرزندگی می‌آفریند و هر بار که فرا می‌رسد عظمت دین را تجدید می‌کند.»

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اگر بتوان ‏قواعد نجومی را نشانه‌های دقیقی برای حوادث طبیعی شمرد و سرآغاز فصل بهار را روزی شمرد که سیر اعتباری آفتاب در بُرج اعتباری حمل قرار می‌گیرد، ‏می‌ ‬ ‏توان گفت که عید نوروز نیز جزو اعیادی است که سالیانه تجدید می‌شود و سنتی‏ تاریخی برای یک حادثه متجدد و متناسب با تجدید حیات طبیعت است.

او با اشاره به از بین رفتن بخشی از آئین‌ها و رسومی که نتوانستند در آزمون‌های زمان باقی بمانند، افزود: نوروز یکی از کهن‌ترین آئین‌های بشری است که هیچ آئینی و اهریمنی نتوانسته آن را نابود یا کم رنگ کند. آئینی که دین اسلام نیز در همزیستی و همدلی با آن برآمد و گره مبنایی و مستحکم بین آنها زده شد.

وی با تاکید بر این که نوروز همدلی و هم گرایی نوع بشر را می‌طلبد و آرزو می‌کند بانگ صلح در دنیا باشد، اظهار کرد: از خاور اروپا تا بحر مدیترانه، از آسیای میانه تا خاور دور، از کردها و ازبک‌ها تا عراق و شام، از غرب چین تا آناتولی‌، از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین‌النهرین در غرب و از سین کیانگ و آسیای مرکزی در شمال شرق تا دامنه‌های شمالی قفقاز بزرگ در شمال و آسیای صغیر در شمال غربی، تاریخ بلند خود را در نوروز زنده نگه داشته اند و اکنون ثمره همگرایی ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه شده است.

رونق اقتصادی نوروز همگام با رونق فرهنگی آن است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ابعاد فرهنگی نوروز، تاکید کرد: نوروز در جنبه‌های اقتصادی و تجاری‌اش نیز رونق و تحرک دارد. در بازاری که دست‌کم جمعیتی ۴۰۰ میلیون نفری از آن ارتزاق می‌کنند، از حمل و نقل و جوانب آن گرفته تا نساجی و پوشاک، از صنایع دستی و مایحتاج زندگی تا صنایع شیرینی سازی و تنقلات، از صنعت هتلداری و رستوران تا تجارت و کشت گل همه اینها یعنی رونق گردشگری میان کشورهایی که نوروز را می‌ستایند.

مونسان اشتراکات نوروز را عاملی برای همگرایی ملت‌ها دانست و گفت: از این وجه مشترک می‌توان به عنوان یک عامل فرهنگی- سیاسی برای برقراری گفتمان بین فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در راستای همگرایی‌های منطقه‌ای بهره گرفت.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.