وقتی چشم امیدمان به توریست‌های خارجی است!

میناکاری نیز از جمله صنایع دستی است که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، به ناچار گران شده و به همین سبب بخشی زیادی از خریداران ایرانی‌اش را از دست داده و چشم به دست توریست‌های خارجی دوخته است.

مهدیه جعفری که در استان اصفهان کارِ تولید آثار مینا را انجام می‌دهد، درباره مشکلات و دغدغه‌های تولید و فروش می‌گوید: با توجه به گران شدن ظروف اولیه کار میناکاری، قیمت فروش هم افزایش یافته است و طبیعتاً مشتری کمتری دارد. در واقع وضعیت بازار اصلاً خوب نیست.

او با بیان اینکه «میزان فروش آثار میناکاری نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است»، ادامه می‌دهد: با توجه به ازیش قیمیت، بسیاری از مردم اصلاً توان خرید ندارند. همین موضوع باعث شده که تولید ما نیز بسیار کاهش پیدا کرده است. اگر تا سال گذشته ۱۰ بشقاب میناکاری سفارش می‌دادیم، الان به نصف کاهش پیدا کرده است.

جعفری برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را در بهبود وضعیت بازار مؤثر می‌داند و می‌گوید: از آنجایی که مردم ایران که نمی‌توانند بخرند، نمایشگاه‌ها می‌توانند کمک کنند که حداقل کارهایمان را به خارجی‌ها معرفی و صادر کنیم.

اما سیدسعید قادری، عرضه‌کننده آثار میناکاری در بازار عودلاجان تهران وضعیت بازار صنایع دستی به دلیل حضور گردشگران خارجی خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: وضعیت بازار صنایع دستی را به دلیل حضور گردشگران خارجی نسبتاً خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: الان مصرف داخلی صنایع دستی کم شده است، مگر آنکه ارگان‌ها خریداری کنند. همچنین افزایش قسمت منجر به کاهش تولید شده است؛ اما وضعیت خرید توریست‌های خارجی خوب است.

او ادامه می‌دهد: به طور کلی در ماه آخر سال ارگان‌ها از ما خریداری می‌کنند و وضعیت بازار خوب است. در طول سال نیز اغلب توریست‌های خارجی یا کسانی که می‌خواهند سفر خارجی بروند، مشتریان ما هستند.

همچنین مجید قلع‌ریز، هنرمند میناکار در استان اصفهان نیز در سخنانی درباره دغدغه‌های کاری خود، می‌گوید: متأسفانه تولید ما به خاطر شرایط بازار، بسیار کاهش یافته است. به عنوان مثال قیمت لعاب ۷ برابر و رنگ ۵ برابر و به طور کلی جنس هم در بازار کم شده است. به عنوان مثال الان خودم دنبال مس هستم، اما می‌گویند نیست!

او همچنین درباره طرح‌های تکراری میناکاری، اظهار می‌کند: به خاطر کاهش دستمزد هنرمندان، نقاش خوب هم بسیار کم شده است. نقاش‌های جدید در اصفهان بسیار کم است و بسیاری کسانی که کار می‌کنند هم آموزش خوب ندیده‌اند. قدیمی‌ها کم کار شده‌اند یا به سراغ شغل‌های دیگر رفته‌اند. نقاشی‌ها به گونه‌ای شده است که فقط نما دارد و اصولی ندارد. در واقع تمام طراح‌ها تکراری شده‌اند و دیگر خلاقیت چندانی وجود ندارد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.