رشد سریع سفرهای خانوادگی و غفلت از کودکان

به گزارش «تاریخ‌ما»،خانواده به عنوان یک بازار بزرگ و رو به رشد برای صنعت گردشگری محسوب می‌شود که حدود ۳۰ درصد انواع سفرهای تفریحی را تشکیل می‌دهد. با این حال پیش‌بینی می‌شود سفرهای خانوادگی نسبت به سایر سفرهای تفریحی با سرعت بیشتری رشد کند، چرا که راهی برای پیوستن خانواده و اعضای آن است تا مدت زمان بیشتری را در کنار هم باشند.

هرچند تغییرات جمعیت‌شناسی و ساختارهای اجتماعی جدید مانند نرخ بالای مشارکت زنان در بازار کار، افزایش طلاق، ادامه دادن تحصیلات برای طولانی‌مدت، افزایش تعداد سالخوردگان و بسیاری از موارد، در این نوع گردشگری نقش دارد و می‌تواند منجر به کاهش رشد آن شود اما نکته مهم در گردشگری خانوادگی، اتحاد و همدلی بین اعضای خانواده و ایجاد تحرک و فعالیت جسمانی است و محصول اصلی این نوع گردشگری، تجاربی است که به‌دست می‌آید.

طول عمر و وجود خانواده‌های کوچک‌تر باعث شده است که رونق گردشگری‌های خانوادگی هم کاهش یابد. در سال ۱۹۶۰، امید به زندگی یک زن در بریتانیا ۷۳ سال و میانگین سن زایمان ۲۷ سال بود، اما در حال حاضر امید به زندگی یک زن در بریتانیا ۸۱.۹ سال است و میانگین سن بارداری ۳۰ سالگی است. مهاجرت خانواده‌ها به کشورهای دیگر نیز ممکن است در رشد سفر و گردشگری خانوادگی نقش داشته باشد. امروز، حدود ۷۵ درصد از مسافران گردشگری خانوادگی، سفرهای خود را در مناسبت‌هایی مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و یا مراسم دیگر انجام می‌دهند.

گردشگری خانوادگی طی سال‌های اخیر در کشورهای بسیاری افزایش یافته است. خانواده‌ها در کشورهایی مانند استرالیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا در گردشگری خانوادگی به دنبال کسب آرامش هستند، اما برخی از خانواده‌ها در کشورهایی مانند چین و کلمبیا در گردشگری خانوادگی به دنبال خرید هستند و مطالعات گردشگری خانوادگی چینی برای جامعه دانشگاهی و صنعت گردشگری مفید خواهد بود. سفر خانوادگی یکی از مهمترین بخش‌های بازار گردشگری چینی بوده و توانسته است رشد مناسبی در صنعت گردشگری داشته باشد. مسافرت‌های خانوادگی بیش از نیمی از سفرهای چینی‌ها را تشکیل می‌دهند.

محققان اظهار کردند: درآمد حاصل از گردشگری خانوادگی در اسپانیا در سال ۲۰۱۶، ۱۷.۲۶ میلیارد یورو و در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۸.۵ میلیارد یورو بوده است.

کشور ترکیه هم برای توسعه گردشگری خانوادگی بسیار تلاش کرده و توانسته است برای خانواده‌ها و کودکان، فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای ایجاد کند. بسیاری از کشورهای جهان نیز در تلاش‌اند با فراهم کردن علایق گردشگران بتوانند گردشگران خانوادگی را به سمت خود بکشانند.

از آنجایی که خانواده در بسیاری از کشورها اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد، گردشگری خانوادگی هم در این کشورها بسیار مهم است. به طور مثال، نقش خانواده در کشورهایی مانند ایران، جایگاه خاصی دارد. لذا تورهای گردشگری با در نظر گرفتن این موضوع می‌توانند در توسعه گردشگری خانوادگی نقش مهمی داشته باشند.

جوامعی که برای رشد گردشگری خانوادگی در تلاش هستند، سعی می‌کنند با کاهش هزینه‌های مرتبط با گردشگری خانوادگی مانند قیمت بلیت گروهی، هزینه رستوران و فعالیت‌های مرتبط با آن، این نوع گردشگری را توسعه دهند.

مهمترین فعالیت خانواده‌ها در گردشگری خانوادگی، بازدید از سایت‌های تاریخی، دریایی، کوهستان و موزه‌های شهری است. همچنین خرید به عنوان یک فعالیت محبوب در میان افراد به خصوص زنان محسوب می‌شود.

برخی مکان‌ها به منظور رونق گردشگری خانوادگی، امتیازات ویژه‌ای قرار می‌دهند تا از این طریق، خانواده‌ها را به سمت گردشگری سوق دهند.

از مهمترین موضوعات مورد مطالعه در گردشگری خانوادگی، نقش کودکان در تصمیم‌گیری درباره گردشگری و کسب تجارب مختلف در سفر است. نتایج بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد کودکان نقش اول گردشگری خانوادگی هستند و اهمیت به سلایق و علایق آنها در رشد این نوع گردشگری بسیار مؤثر است.

ایجاد مکان‌هایی برای فعالیت و سرگرمی کودکان می‌تواند در توسعه گردشگری خانوادگی نقش مهمی داشته باشد. بسیاری از مقاصد گردشگری با هدف ارتقا ارتباط بین والدین و کودکان، فعالیت‌های ویژه‌ای طراحی می‌کنند. کاستلون، یکی از شهرهای اسپانیا یک پیشنهاد برای گردشگری خانوادگی است و برای توسعه این نوع گردشگری تلاش بسیاری کرده است. در سراسر این شهر بسیاری از پارک‌های تفریحی و وسایل بازی برای جذب گردشگر ارائه شده است. علاوه بر این، مسیر ویژه دوچرخه‌سواری کودکان نیز در این شهر ایجاد شده است.

پژوهشگران تأثیر مثبت گردشگری خانوادگی در کشورهای پرجمعیت جهان مانند چین را بررسی کردند و دریافتند که گردشگری خانوادگی نقش مهمی در تحکیم روابط خانوادگی دارد.

در تحقیق دیگری دیدگاه‌های کودکان چینی درباره تجارب در گردشگری خانوادگی بررسی شد. در این مطالعه بیش از ۱۳۹ کودک هشت تا ۱۱ سال از سه مدرسه در چین مورد بررسی قرار گرفتند. مواجهه با حیوانات، چشیدن طعم غذاهای محلی و دیدن محیط طبیعی برای کودکان بسیار اهمیت دارد و همه این موارد می‌تواند در رونق گردشگری خانوادگی مؤثر باشد.

دیدگاه کودکان به عنوان گردشگران آینده، پیامدهای مهمی برای جذب توریست خواهد داشت. ویژگی متمایز گردشگری خانوادگی نیز حضور همین کودکان است که نقش اجتماعی فعال در این گردشگری دارند.

بررسی جامع درباره تحقیقات گردشگری خانوادگی نشان می‌دهد که بیشتر مطالعات درباره تعطیلات خانوادگی در کشورهای غربی انجام شده است، درحالی‌که تفاوت قابل توجهی بین گردشگران اروپایی و آسیایی وجود دارد.

گردشگران چینی، تعطیلات را زمانی برای کسب تجربه در کودکان می‌دانند، اما تعطیلات برای گردشگری خانوادگی در هر کشوری متفاوت است.

صنعت گردشگری رویکرد فعالانه‌ای در بازار گردشگری کودکان به‌دست آورده است. درک نیاز و خواسته‌های سفر کودکان که معمولاً با بزرگسالان همراه است، بسیار مهم خواهد بود. برای همین مکان‌های مورد علاقه کودکان مانند پارک، مراکز خرید و سینما برای ترویج گردشگری خانوادگی شاد طراحی شده‌اند تا کودکان را مجذوب خود کنند و از این طریق در توسعه گردشگری خانوادگی مؤثر باشند. بررسی تجربیات کودکان در نمایشگاه‌ها، گالری‌ها، موزه‌ها و باغ وحش هم بسیار جالب است. ساحل، استخر، پارک، مکان‌های ورزشی و مناظر دیدنی از مهمترین مکان‌های مورد علاقه کودکان هستند و در صدر برنامه‌های گردشگری خانوادگی قرار دارند.

با این حال نتیجه کلی بررسی در گردشگری خانوادگی حاکی از این است که معمولاً به نظر کودکان اهمیتی داده نمی‌شود و فقط دیدگاه والدین اعمال می‌شود، اما باید بدانیم کودکان و والدین ممکن است که دیدگاه متفاوتی درباره تجارب گردشگری خانوادگی داشته باشند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.