روایت غلامحسین معماریان از انتشار کتابش در فضای مجازی

غلامحسین معماریاندر گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» با اعلام این خبر گفت: به دلیل شرایط نابسامانی که بر فضای نشر ایران حاکم است و از سر اجبار تازه‌ترین کتابم را در فرمت دیجیتال در فضای مجازی از سوی نشر گلجام منتشر می‌شود.

وی افزود: این کتاب به طور خاص درباره خانه‌های حیاط دار ایرانی است و به صورت جزئی‌تر روی خانه‌های شیراز تاکید دارد. من از سال ۶۷ به تدریج پژوهش روی خانه‌های حیاط دار ایرانی را آغاز کردم. بخشی از این پژوهش پیشتر در کتاب «آشنایی با معماری مسکونی ایران: گونه شناسی درونگرا» منتشر شده بود، اما کار پخته‌تر و کامل‌تر آن را در رساله دکترایم ارائه دادم.

معماریان ادامه داد: کتاب «خانه‌های حیاط دار» به زبان انگلیسی منتشر شده و چهار ویراستار انگلیسی متن را به دقت دیده و اصلاح کرده‌اند. کتاب در فرمت کاغذی ۳۰۰ صفحه دارد به همراه نقشه‌ها و تصاویر رنگی بسیار که در صورت چاپ قیمت پشت جلدش بسیار زیاد می‌شد و قاعدتاً دانشجویان از تهیه آن باز می‌ماندند. به همین دلیل در فضای مجازی و به صورت دیجیتال این کتاب از سوی نشر گلجام در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

غلامحسین معماریان دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه منچستر انگلستان است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیأت علمی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به تدریس است.

«مبنای طراحی معماری»، «نیارش: سازه‌های طاقی در معماری اسلامی ایران»، «سیری در منابع نظری معماری»، «هویت شهری و معماری استان فارس»، «سیری در معماری آب انبارهای یزد»، «آشنایی با معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی درونگرا» و «آشنایی با معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی برونگرا» نام شماری از تالیفات منتشر شده معماریان است.

همچنین از میان ترجمه‌های منتشر شده این مدرس دانشگاه علم و صنعت نیز می‌توان به «گونه شناسی (تیپولوژی) اولیه» نوشته جان کارلوکاتالدی و «چگونه می‌توان یک پایان نامه تحصیلی نوشت» نوشته اومبرتو اکو اشاره کرد.

کتاب «نیارش: سازه‌های طاقی در معماری اسلامی ایران» در سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی (سال ۱۳۹۲) به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.