هشدار معاون دامپزشکی یزد در مورد بیماری تب کریمه کنگو

«هادی زارع زردینی» تصریح کرد: با گرمای شدید هوا و افزایش فعالیت کنه‌های ناقل بیماری تب کریمه کنگو، رعایت مسائل بهداشتی و سمپاشی اماکن دامی از سوی دامداران دارای اهمیت زیادی است.

وی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های انگل‌های خارجی دام‌ها را مهم عنوان و خاطرنشان کرد: کنه‌ها در هوای گرم تابستان بیشترین فعالیت را دارند و در تمام مراحل زیستی از خون و مایعات بین بافتی تغذیه و حیوانات مبتلا را کم اشتها، ضعیف، لاغر و دچار کم خونی نموده و نهایتأ تولید شیر، گوشت و پشم در آنها کاهش می‌یابد.

معاون سلامت دامپزشکی استان تصریح کرد: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق دام آلوده به انسان منتقل می‌شود ولی از آنجایی که بیماری در مرحله اول در دام قابل شناسایی نیست، مهمترین راه اطمینان از سلامت گوشت مصرفی، خرید از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی که محصول مورد عرضه آن ها دارای مهر و برچسب دامپزشکی هستند، است.

وی گفت: بیماری تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو از طریق خونابه گوشت و همچنین از طریق کنه که از بدن دام آلوده جدا می‌شود و انسان را مورد گزش قرار می‌دهد، به انسان منتقل می‌شود و حتی خطر انتقال از  انسان مبتلا به شخص دیگر، از طریق ترشحات بدن وجود دارد. این بیماری با علائمی همچون تب و لرز، دردهای عضلانی در کمر و پا، خونریزی‌های زیر جلدی و داخلی خود را نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، زارع زردینی در پایان نیز بر لزوم استفاده از ابزار مناسب در حین انجام کارهای مرتبط با دام از جمله استفاده از لباس کار، عینک، دستکش، چکمه و خرید گوشت از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی که دارای مهر و برچسب دامپزشکی باشد تأکید کرد و آن را در کنار نگهداری دام در شرایط مناسب بهداشتی و سمپاشی اماکن دامی از مهمترین راه کارهای مقابله با این بیماری خطرناک دانست.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.