افزایش ۱۵درصدی جمعیت حیات وحش البرز/سدکرج قزل‌آلای خال قرمز ندارد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، فردین حکیمی صبح یکشنبه در نشستی خبر با اشاره به اینکه ۱۲ اسفند روز جهانی حیات‌وحش است، اظهار کرد: حفظ و حراست از حیات‌وحش برای همه لازم است.

رئیس سازمان محیط‌زیست البرز بابیان اینکه وجود رودخانه حفاظت‌شده کرج یکی از زیستگاه‌های اصلی ماهی قزل‌آلای خال قرمز است، افزود: منطقه حفاظت‌شده البرز جنوبی و منطقه شکارممنوع طالقان، مهم‌ترین مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست البرز هستند.

حکیمی بابیان اینکه موزه تنوع زیستی در استان با کارکرد آموزشی، جانورشناسی و گیاه‌شناسی موجود است، اضافه کرد: بیش از ۱۲ مرکز نگهداری از حیات‌وحش در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تیمار و بازپروری حیات‌وحش در البرز دایر است، اضافه کرد: ۱۱ درصد از گونه‌های گیاهی دارای ارزش‌های حفاظتی، دارویی و انحصاری و ۵ درصد گونه‌های جانوری در استان البرز وجود دارد.

وجود ۳۱ درصد مهره‌داران کشور در البرز

حکیمی بابیان اینکه البرز ۳۱ درصد مهره‌داران کشور را در خود جای‌داده است، افزود: تعداد ۳۵۸ گونه از مهره‌داران کشور در البرز هستند.

وی بابیان اینکه افزایش ۱۵ درصدی جمعیت حیات‌وحش شاخص در البرز دیده می‌شود، گفت: گونه شاخص کل و بز در سال ۹۷ تعداد ۵ هزار و سه رأس در تابستان و ۴ هزار و ۳۳۰ رأس در زمستان سرشماری شده‌اند.

حکیمی تخریب و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها، توسعه جاده‌ای و اجرای طرح‌های عمرانی را ازجمله تهدیدات محیط‌زیست دانست و گفت: افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز، تغییر کاربری غیرمجاز و حضور دام‌های غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت مراتع ازجمله تهدیدات مهم زیست‌محیطی است.

حکیمی بابیان اینکه سال جاری بیش از هفت مورد تصادف جاده‌ای حیات‌وحش گزارش‌شده است، افزود: بیش از ۶۰ درصد آن‌ها مورد درمان قرارگرفته‌اند.

از ورود یا معرفی گونه‌های غیربومی و مهاجر به زیستگاه‌های البرز جلوگیری می‌شود حکیمی احداث قرنطینه موقت برای حیات‌وحش و درمان سرپایی را ازجمله برنامه‌های این سازمان دانست و اضافه کرد: در حال حاضر ۴۳ نفر نیرو محیط‌بان در البرز مشغول فعالیت‌اند که قرار است با برگزاری آزمون هفت نفر دیگر هم به این نیروها اضافه شود.

حکیمی بابیان اینکه در حال حاضر در سد کرج ماهی قزل‌آلای خال قرمز نداریم، ادامه داد: از ورود یا معرفی گونه‌های غیربومی و مهاجر به زیستگاه‌های البرز جلوگیری می‌شود.

حکیمی در پایان بابیان اینکه یکی از اهداف محیط‌زیست استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها است، گفت: بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های زیست‌محیطی در حوزه حیات‌وحش از اهداف مهم این سازمان است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.