پیام تبریک معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی

همزمان با فرا رسیدن 20 خرداد روزجهانی صنایع دستی، پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن گرامی‌داشت این روز، پیام تبریک صادر کرد.

در پیام تبریک محمودیان آمده است:

«یادمان و یادمان سازی از دیرباز نزد بشر اهمیتی فراوان داشته و بنابر ذهن زمانمند و تاریخی، که مختص انسان است، هر پدیده، طی رویدادی زمانی تثبیت و در سالگرد آن، طی جشن یا مناسک خاصی، به طور منظم و سالانه یادآوری و احیا می شد.

این امر در اندیشه های ابتدایی فقط می توانست در صورت های مادی و محسوس و البته مکانمند متبلور شود. اما به مرور زمان و با ورود تفکر انسان به مراحل متافیزیکی و معنوی، امکان ثبت ارزش ها نیز فراهم آمد و از آن مهمتر، فرامکانی شدن یادمان نیز پذیرفته و رایج شد.

یکی از مهم‌ترین جهش های انسان که او را توانی بی‌نظیر بخشید و جایگاه قدرتمندی را در طبیعت بدو ارزانی داشت، مهارت ساخت ابزار با دست بود. این فن، از دوره ماقبل تاریخ و باستان تا عصر جدید و زمان معاصر، همواره یکی از مهمترین شاخصه‌های فرهنگی و حتی تمدنی بشر محسوب می‌شود و از این رهگذر است که به افتخار چنین قابلیتی، یادمانی زمانی در 10 ژوئن تعیین و تثبیت شده که در تقویم جلالی معادل 20 خرداد است و هر سال گرامی داشته می‌شود.

تاریخ هنر ایران که با صنایع دستی و هنرهای سنتی آن، پیوندی ناگسستنی دارد، امکانات فرهنگی، هنری، اقتصادی و حتی اجتماعی این صنایع را به ثبوت رسانده و روایتی دلنشین را از اعصار طلایی این عرصه بیان می دارد.

امروز نیز صنایع دستی و هنرهای سنتی به مثابه رکن رکین صنایع کوچک با حداقل امکانات و امتیازاتی نظیر عدم نیاز به واردات مواد اولیه، عدم نیاز به زمان طولانی چه در زمینه آموزش و چه در عرصۀ تولید و دارا بودن بالاترین ارزش افزوده، بیشترین بازده را داشته و به عنوان اصیل ترین کالای ایرانی می‌تواند ضمن صیانت از فرهنگ و هنر این مرز و بوم، نقشی بسزا را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

امید است با برنامه ریزی ها و اقدامات پیش رو، روز به روز شاهد پیشرفت و اعتلای این هنرهای ذی قیمت و بی بدیل ایران عزیزمان باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.