ایلام؛ شهر تنگه‌های تاریخی و طبیعی / از «رازیانه» تا «کافرین»

سایت «تاریخ ما» -گروه استان‌ها: استان ایلام از جمله مناطق گردشگری مهم غرب کشور است که با مناظر طبیعی و تاریخی آماده استقبال از مهمانان نوروزی است.

برخورداری از طبیعتی بکر و چهارفصل، روستای هدف گردشگری، بقاع و اماکن متبرکه، قلعه‌های تاریخی و شهرهای باستانی، آبشارها و چشم اندازهای زیبای طبیعی باعث شده که این استان هر ساله مقصد گردشگری جمع زیادی از هم وطنان قرار گیرد.

استان ایلام در منطقه‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته‌کوه‌های زاگرس قرارگرفته است و بیشتر مساحت استان را مناطق کوهستانی، تپه کوهستانی و یا تپه‌ماهور تشکیل می‌دهد که به شیب‌های تند در دشت‌های کم ارتفاع منتهی می‌شوند.

دره‌های شگفت، رودها و آبشارهای طرب‌انگیز، غارهای بی‌نظیر، کوه‌های سر به فلک کشیده، اقلیم‌های متنوع آب و هوایی، هم‌جواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی و چشم‌اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده است.

تنگه زرانگوش

روستای «زرانگوش» در بین شهرستان بدره به شهرستان دره شهر با جمعیتی بالغ‌بر یک هزار و ۶۰۰ نفر در بین کوهپایه‌های کبیرکوه قرار گرفته است. این روستا دارای جاذبه‌های بی‌نظیری است که تاکنون در استان ایلام و سطح کشور کمتر معرفی‌شده‌اند و به آن‌ها پرداخته نشده است.

جاذبه‌های تاریخی و طبیعی واقع در تنگه زرانگوش از طریق جاده‌ای خاکی در روستا قابل‌دسترسی است و گردشگران می‌توانند این آثار را مشاهده کنند.

در همان آغاز جاده تنگه‌ای پررمزوراز شروع می‌شود و تا آخر آن پر از عجایب طبیعی است که آثاری تاریخی نیز در آن قرار گرفته است.

تنگه «زارنگوش» که حدود دو کیلومتر است با ارتفاع بسیار زیاد دارای بیش از ۱۲ اثر تاریخی و طبیعی است که بسیاری از آثار تاریخی آن از بین رفته و زیر تخته‌سنگ‌های بزرگ دفن شده‌اند.

تنگه زرانگوش از نظر طبیعی و تاریخی منطقه‌ای کم‌نظیر است و طبق گفته کارشناسان در این تنگه آثار تاریخی با قدمت پیش‌ازتاریخ وجود دارد که هم‌اکنون به دلیل عدم حفاظت صحیح از بین رفته‌اند و این تنگه مجموعه‌ای کامل از آثار تاریخی و طبیعی است که حتی باید در سطح جهانی معرفی شوند.

کارشناسان معتقد هستند این تنگه باید در فهرست آثار ملی کشور قرار گیرد و بعدازآن آثار داخل تنگه نیز شناسایی و ثبت شوند که متأسفانه تاکنون مطالعات دقیقی روی این تنگه صورت نگرفته است.

تنگه بهرام چوبین

در هشت کیلومتری مسیر دره شهر-پلدختر و در دل یکی از دره‌های باریک کبیر کوه تنگه باستانی شگفت انگیزی قرار دارد که مورخان آن را شکارگاه ییلاقی و بنا به روایاتی مخفیگاه یکی از سرداران بنام ایرانی «بهرام چوبین» می‌دانند.

تنگه یا دژ چوبینه یکی از پدیده‌های زیبای طبیعی شهرستان دره شهر و در برگیرنده بناهایی است که در نوع خود بی بدیع وکم نظیرند.

آثار قلعه‌های بزرگ داخل تنگه و وجود چهار آب انبار حجاری شده در دل سنگ‌های عظیم و نیز آثار پلکانی سنگی و دیوار کشی ارتفاعات ورودی تنگه که هنوز هم برج‌های دیدبانی مشرف بر آن نسبتاً دست نخورده باقی مانده است.

تنگه کافرین

تنگه «کافرین» در شمال شهر بدره در جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. رودخانه‌ای در این تنگه جریان دارد که پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می‌ریزد. آثاری از معماری صخره‌ای دوران پیش از تاریخ در این تنگه به چشم می‌خورد که نشان از قدمت و اهمیت تنگه دارد.

جنگل‌های وسیع بلوط و گونه‌های جانوری مانند سنجاب ایرانی از دیگر جاذبه‌های این تنگه است. طول تنگه در حدود ۲ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۷۰۰ متر است.

در یک کیلومتری ورودی تنگه برکه «آب زمزم» قرار گرفته است. هم‌چنین زیارتگاه «جابر» از دیگر نقاط گردشگری در منطقه به‌حساب می‌آید.

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه اثر طبیعی شهرستان بدره است که در دامنه ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته و دقیقاً از کنار جاده ایلام – دره شهر امتدادیافته و محلی برای تفرج گردشگران است. این اثر طی سال‌های گذشته در فهرست آثار طبیعی ملی کشور نیز ثبت شده است.

«تنگه رازیانه» چه به لحاظ طبیعی و گردشگری و چه به لحاظ علم زمین‌شناسی در کشور بی‌نظیر است و این شکاف ۱۰ تا ۳۰ متر عمق دارد و طول آن نیز با مارپیچ‌هایش هزار و ۲۰۰ متر است که در نوع خود زیباست.

تنگه سازبن

تنگه سازبن در شمال روستای ورگچ از توابع شهرستان سیروان واقع شده و به عنوان نگین گردشگری این شهرستان مطرح است؛ این تنگه در فصل بهار به یکی از زیباترین مناطق استان تبدیل می‌شود و در این فصل پذیرای مسافران زیادی از گوشه و کنار استان است.

این تنگه را بدان جهت سازبن می‌گویند چون از بالادست تا انتهای آن در جهت مسیر جریان آب رود به شکل ساز است؛ یعنی هرچه از انتهای تنگه در مسیر جریان حرکت کنیم پهن‌تر می‌شود.

تنگه سازبن این زیبای گمشده در منطقه سیروان به جرأت یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل انگیزش چشم هر گردشگری را مجذوب زیبایی اش می‌کند تنگه سازبن این زیبای گمشده در منطقه سیروان به جرأت یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل انگیزش چشم هر گردشگری را مجذوب زیبایی اش می‌کند.

تنگه توریستی سازبن اگر امکاناتی مثل جاده دسترسی مناسب و محل اسکان گردشگران داشته باشد می‌تواند یک منبع توریستی مهم در استان ایلام باشد، البته هم‌اکنون به یکی از نقاط پربازدید در ایام سال تبدیل شده است.

وجود دیوارها و باورهایی از عهد باستان بر دیوارهای تنگه و عرض رودخانه در دل کوه جذابیت ویژه ای را ایجاد می‌کند که نگاه بیننده را به خود متحیر می‌سازد.

به جز راه‌های سخت گذر تنها راه ورود به تنگه استفاده از قایق است که بر زیبایی‌های این مکان بکر و دیدنی افزوده است.

تنگه‌های بهرام چوبین و کافرین جزو پر بازدیدترین آثار نوروز در ایلام

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: هر ساله در ایام نوروز تنگه‌های تاریخی و طبیعی مثل بهرام چوبین دره شهر، تنگه کافرین شهرستان بدره و.. جزو پربازدیدترین آثار تاریخی و طبیعی استان قرار می‌گیرند.

عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: زیرساخت‌های گردشگری خوبی در این تنگه‌های تاریخی و طبیعی استان برای گردشگران و مسافران فراهم شده است.

وی افزود: وجود آثار تاریخی و طبیعی در ایلام باعث جذب گردشگران به استان شده است، گفت: استان ایلام دارای یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و بیش از ۲۰۰ جاذبه گردشگری طبیعی است.

وی تصریح کرد: طبیعت گردی شاخص گردشگری استان ایلام است و همین عامل باعث شده ایلام یکی از استان‌های ارزان برای گردشگران و مسافران باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام عنوان کرد: شمار مسافران و گردشگران نوروزی به استان در سال گذشته را ۴۸۷ هزار و ۸۳۱ گردشگر بوده و پیش بینی می‌شود امسال این میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.