فواد ایزدی: باید شعار عبور از غرب مد نظر باشد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، فواد ایزدی روز دوشنبه در نشست بایسته‌های سیاست خارجی در دولت سیزدهم که در موسسه ابرار معاصر برگزار شد، گفت: اینکه توان کشور صرف برجام اروپایی شد باید تغییر کند. کاهش تنش با غرب و عادی سازی روابط از زمان آقای رفسنجانی دنبال شده است و همه دولت ها به این سمت رفتند تا همین الان اما این کار نشده است. معتقدم در حوزه سیاست خارجی این شعار شاید سنگین باشد اما “عبور از غرب” باید مدنظر باشد چرا که اساسا این مساله قابل حل نیست. تا وقتی آمریکا و ایران به این شکل هستند امکان پذیر نیست. علاقه آمریکا سرنگونی جمهوری اسلامی در بازه محدود یا طولانی مدت است. نه اینکه سفیری اگر فرصتی ایجاد کرد را نادیده بگیریم مساله این است که نباید اولویت باشد.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی باید به چه سمت برود؟ تعامل با کشورهایی که می خواهند با ایران کار کنند و تعدادشان هم کم نیست. اینها منافع مشترک با ما دارند و حالت خودبرتربینی و استکباری را ندارند و آمادگی کار با جمهوری اسلامی را دارند. تعامل با کشورهای همسایه خیلی وقت ها مغفول مانده است به خاطر همین نگاه به غرب.
این استاد دانشگاه گفت: باید دیپلماسی عمومی به طور جدی تر دنبال شود متاسفانه این بخش در کشور رها شده است. وزارت خارجه فعلی ما به نظر احساس تکلیفی در این بخش ندارد و ما نیازمند یک تغییر در این بخش هستیم. کشور نیاز به شورای عالی دیپلماسی عمومی دارد.

ایزدی اظهار کرد: اگر این مسائل بخواهد درست انجام شود نیاز به یک عقبه کارشناسی قوی داریم. این مشکلی است که باید حل شود و یک نگاه ملی در این رابطه نیاز است. یک زمانی در حوزه هسته ای نیازها تعریف شد و نیاز ملی احساس شد و این نیازها امروز بسیار رفع شده است. باید در این بخش هم همین رویکرد را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی نباید درگیر رقابت های جناحی باشد و یک سیاست خارجی سیاست زده را شاهد باشیم. کشورهایی در سیاست خارجی شان موفق هستند که دعواهای حزبی و جناحی را به این بخش نمی کشانند. من شخصا کم کم دارم به این نتیجه می رسم که کلا داستان برجام یک رقابت داخلی سیاسی بود و این برای کشور حتما خوب نیست. 

پایان خبر / تاریخ ما
 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.