شبکه و کمیته ملی برای ژئوپارک های کشور تشکیل می شود

علیرضا امری کاظمی عضو شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: غیر از ژئوپارک قشم، دو ژئوپارک دیگر به نام طبس و ارس داریم که می‌خواهند سال دیگر پرونده ثبت جهانی خود را به یونسکو بفرستند. در نظر داریم شبکه ای بین ژئوپارک های کشور برقرار کنیم تا فراتر از بحث‌های حاکمیتی و، بین خودشان بتوانند به تبادل تجربیات و اطلاعات بپردازند و وضعیتشان را ارتقا بدهند. این شبکه، دولتی و حاکمیتی نیست بلکه صنفی خواهد بود و ژئوپارک های هر منطقه‌ای که بخواهند فعال شوند به این شبکه می‌پیوندند تا سریع‌تر کارشان پیش برود. اما تنها ژئوپارک هایی به این شبکه خواهند پیوست که از کمیته ملی ژئوپارک ها تاییدیه گرفته و ملی شده باشند.

مجری طرح ژئوتوریسم سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: کمیته ملی ژئوپارک ها در واقع یک نهاد و ساختار اصلی خواهد داشت که متولی اصلی ژئوپارک ها در کشور خواهد بود به این دلیل که ژئوپارک ها بین رشته‌ای و چند رشته‌ای هستند و سازمان میراث فرهنگی و زمین شناسی و محیط زیست و جنگل داری به تنهایی نمی‌توانند کار کنند بنابراین یک کمیته ملی تشکیل می‌شود تا این سازمان‌ها هر کدام نقش خود را ایفا کنند البته آئین نامه اجرایی آن تدوین شده و به کمیسیون زیربنایی دولت برای تصویب رفته است اما هنوز شکل نگرفته است.

وی افزود: از این به بعد هر ژئوپارکی که بخواهد تشکیل شود باید از کانال این کمیته رد شده سپس پرونده آن برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار گیرد. این کمیته دولتی است و برای هر ژئوپارکی الزام است که در آن عضو شود اما شبکه ژئوپارک ها دولتی نیست و ژئوپارک ها مختار به عضویت هستند. ژئوپارکی که در شبکه عضو باشد به معنای تاییدیه گرفتن از کمیته نیست.

این کارشناس گفت: پیش از این ساختار کمیته را نداشتیم اما اکنون ژئوپارک ها با این کمیته می‌توانند جایگاه ملی خود را تثبیت کنند. ما در واقع ژئوپارک های آماده را عضو شبکه می‌کنیم آنهایی که داوطلب هستند باید اول از طریق کمیته اقدام کنند.

وی ادامه داد: چند استان از جمله قزوین اصفهان و یزد روی ژئوپارک های خود کار می‌کنند در مجموع اکنون ۳۰ منطقه که ژئوپارک قطعی دارند را می‌شناسیم اکنون ۱۴۰ ژئوپارک در ۳۸ کشور جهان وجود دارد که هر کدام از این کشورها کمیته ملی دارند برخی از این کشورها نیز دارای شبکه ملی هستند که در این شبکه به تبادیل اطلاعات و کارشناس و تعامل می‌پردازند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.