یک استاد دانشگاه: نمی‌توانیم با غرب مذاکره نکنیم

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، علی فهیم دانش، استاد دانشگاه در نشست “بایسته‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم” که روز دوشنبه در موسسه ابرار معاصر برگزار شد، گفت: مذاکره فی النفسه بد نیست چرا که باید روابط مان را با همه کشورها توسعه دهیم، اما اینکه چگونه مذاکره کنیم، مورد بحث است. مذاکره و رابطه باید بر اساس اصل عدم مداخله و احترام متقابل باشد. 

وی گفت: دولت روحانی وقتی سر کار می آید، از دیپلماسی عمومی و حقوقی نام می‌برند و این لزوما بد نیست، در دنیا اصلی پذیرفته شده است. ما خودمان در توسعه دیپلماسی حقوقی نقش داشتیم و از 1361 در دیوان دعاوی بین‌المللی علیه آمریکا طرح دعوا کردیم. دولت روحانی بحثی را مطرح کرد به عنوان دیپلماسی چندجانبه. آقای ظریف نسبت به این مساله کتاب دارند و بر روی آن تسلط دارند. ما در پرونده ایران در بحث هسته ای نتوانستیم در سازمان های بین المللی امتیاز بگیریم بلکه با مذاکره چندجانبه در نهایت به توافق رسیدیم و قطعنامه ها علیه ایران در فصل 7 رفع شد.

فهیم دانش اظهار کرد: احساس می کنم در دولت یازدهم و دوازدهم در چارچوب های حقوق  بازی کردیم. حقوق بین الملل ابزاری برای رسیدن به اهداف است و نباید دیپلماسی حقوقی هدف قرار گیرد. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به دیپلماسی رسانه ای گفت: بخش عمده ای از دیپلماسی عمومی به دیپلماسی رسانه ای تبدیل شده است. ما به دیپلماسی رسانه ای اهتمام نکردیم که می توانست در بخش های متعدد جایگزین دیپلماسی رسمی کشور باشد. اینکه در بین مردم  عراق و افغانستان محبوبیت زیادی نداریم حاکی از نداشتن دیپلماسی عمومی و رسانه ای است. باید برای ارتباط گرفتن با ملت ها برنامه داشته باشیم.
پایان خبر / تاریخ ما
[16:00, 24/05/2021] Fatemeh Aboutalebi: 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.