عدم توفیق در مراقبت از معتادان بهبودیافته

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، محمدتقی فتحی قبل از ظهر سه شنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در محل دادگستری استان، بابیان اینکه ۴۵ برنامه برای شورای پیشگیری از وقوع جرم در استان زنجان تعریف‌شده است، گفت: خوشبختانه در اجرای برخی از این برنامه‌ها توفیقات خوبی حاصل‌شده است.

وی بابیان اینکه حمایت لازم از واحدهای تولیدی و غذایی را داشته‌ایم، اظهار کرد: از ۷۱ پرونده واحدهای تولیدی که مشکل بانکی و غیره داشتند به ۶۰ پرونده رسیدگی و مشکل حل شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان بابیان اینکه در حوزه خانواده قدم‌های خوبی برداشته‌شده است، گفت: سامانه «تسنیم» در بهزیستی از اول مهرماه راه‌اندازی شده و پرونده‌های طلاق اعم از توافقی و غیره اول در این سامانه ثبت، بعد به دادگستری ارجاع داده می‌شود.

فتحی تأکید کرد: غربالگری اولیه در این سامانه انجام می‌شود و خوشبختانه با راه‌اندازی این سامانه ۱۵ درصد از طلاق‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

وی بابیان اینکه بنیاد صیانت از خانواده را تشکیل دادیم، ابراز کرد: آموزش قبل ازدواج در مرکز استان و شهرستان‌ها با همکاری تبلیغات اسلامی استان، علوم پزشکی و بهزیستی اجرا می‌شود و در این آموزش‌ها مسائل بهداشتی، حقوقی، روان‌شناسی و احکام آموزش داده می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان تأکید کرد: خوشبختانه این آموزش‌ها بازخورد خوبی داشته و زوجین درخواست داشتند این آموزش‌ها بعد از ازدواج هم تداوم داشته باشد.

فتحی به مراکز ملاقات فرزندان طلاق اشاره کرد و گفت: در همه شهرستان‌ها یک مرکز راه‌اندازی شده، درگذشته فضای ملاقات کودکان طلاق در کلانتری‌ها بود که فضای نامناسبی برای کودکان بود ولی راه‌اندازی این مراکز باعث شده در سال جاری ۱۵ زوج که طلاق گرفته بودند دوباره به زندگی زناشویی برگردند.

وی افزود: در این مراکز که فضای بسیار مناسبی است، مشاور حضور دارد و از شهردار درخواست داریم برای سال آینده دو مرکز را در شهر زنجان ایجاد کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان ابراز کرد: در بحث مراقبت بعد از خروج معتادین توفیق خوبی نداریم، دو مرکز خصوصی در بحث درمان فعالیت می‌کنند و مراقبت پس از خروج را دارند.

فتحی بر توسعه واحدهای کارگاهی که معتادین بهبود یافته آنجا کار می‌کنند تأکید کرد و افزود: باید مسئولین دست این افراد را بگیرند، ۱۵ معتاد بهبودیافته در یک کارگاه مسگری مشغول به فعالیت هستند و خودکفا شدند و زندگی زناشویی خود را دوباره از سر گرفتند و اوقاف همکاری لازم را داشته باشد.

وی بابیان اینکه خشونت در زنجان وضعیت خوبی ندارد، گفت: در حوزه پرونده‌های کیفری، ضرب‌وجرح بیشترین پرونده کیفری را به خود اختصاص داده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان با بیان اینکه وقوع قتل و اقدام به خودکشی در استان زنجان به‌صورت خیلی زیاد افزایش داشته است، افزود: تنها در یک شهرستان استان زنجان طی ۱۰ ماه امسال ۲۶۰ مورد اقدام به خودکشی بوده است.

فتحی تصریح کرد: ارتقای سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و رضایت از ادارات دولتی، حقوق شهروندی از برنامه پیشنهادی برای سال آینده است.

وی بابیان اینکه ارتقای سطح فرهنگ آپارتمان‌نشینی مدنظر و جزو برنامه است، افزود: خیلی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از ساختار بد آپارتمان‌نشینی است.

فتحی بابیان اینکه هزینه معلولیت ناشی از تصادف سرسام آور است، گفت: باید پیشگیری مدنظر قرار گیرد چرا که معلولیت هزینه‌های میلیاردی به دنبال دارد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.