گران نبود، می‌خریدیم

به گزارش «تاریخ‌ما»، به نظر می‌رسد بیشتر بازدیدکنندگان این نمایشگاه را افرادی تشکیل می‌دهند که به صورت گذری و بدون هدف به هنگام عبور از خیابان ولیعصر سری به حیاط فرهنگستان هنر می‌زنند، آثار صنایع دستی چیده‌شده دور تا دور حیاط را نگاه می‌کنند و بدون خرید به مسیرشان ادامه می‌دهند.

نمایشگاه برخلاف نام «نوروزی» که به یدک می‌کشد، چندان حال و هوای نوروزی ندارد. آثار چیده شده در قفسه‌ها بیشتر تزئینی هستند و حتی شاید برای چیدن سفره هفت‌سین هم کاربردی نداشته باشند. گنجه، تابلوهای نقاشی و ظروف تزئینی بیشترین فضای این نمایشگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین راستا یکی از بازدیدکنندگان حاضر در نمایشگاه درباره آثار ارائه‌شده می‌گوید: من به صورت گذری متوجه برگزاری این نمایشگاه شدم و از پیش اطلاعی نداشتم اما از بنر نمایشگاه این انتظار می‌رود که صنایع دستی ارائه‌شده باشد که به نوعی با نوروز و سفره هفت‌سین مربوط باشند. اینجا ظرف‌هایی وجود دارند که شاید بتوانند کاربردی باشند اما مجموع آثاری که دیده می‌شود هیچ ارتباطی با نوروز و عید ندارد!

با نگاهی به قفسه‌ها اولین چیزی که جلب توجه می‌کند قیمت‌های آثار صنایع دستی است که با اوضاع اقتصادی این روزهای جامعه چندان همخوانی ندارد. یکی دیگر از بازدیدکنندگان درباره قیمت آثار صنایع‌دستی می‌گوید: کلاً صنایع‌دستی بسیار گران شده است. این نمایشگاه و نمایشگاه دیگر ندارد قیمت‌ها آنقدر بالا است که هر چقدر هم از جنسی خوشم بیاید توان خرید ندارم یا اگر داشته باشم برایم نمی‌ارزد. در این نمایشگاه هم از یک تابلو خوشم آمد، ولی به دلیل قیمت بالایی که داشت، از خرید منصرف شدم.

اما سوده صوفی، مدیر مرکز هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مدیر برگزاری این نمایشگاه نظر دیگری دارد. او بر این باور است که علت اصلی میزان پایین خرید صنایع دستی از این نمایشگاه، نداشتن تبلیغات کافی است و پیش‌بینی می‌کند که این نمایشگاه آخر هفته روزهای شلوغ‌تری را سپری خواهد کرد.

او با بیان اینکه «حدودا ۶۰۰ اثر در این نمایشگاه ارائه شده است»، می‌گوید: قیمت آثار توسط خود هنرمندان انتخاب شده است و ما هیچ نقشی در برآورد قیمت‌ها نداشته‌ایم. همچنین رِنج قیمتی بسیار متفاوت است؛ از ۱۵ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در این نمایشگاه اثر ارائه شده است. کسانی هم که خریدار بودند از قیمت‌ها شکایت نکردند و از میان آثار ارائه‌شده انتخاب کردند. از طرف دیگر هم برخی هنرمندان از گران شدن مواد اولیه گله می‌کنند و علت گران شدن صنایع دستی را گران شدن مواد اولیه عنوان می‌کنند.

نمایشگاه فروش آثار و محصولات هنری یکی از رویدادهای عرصه فرهنگ و هنر در روزهای پایانی سال است که مرکز هنر و معماری انگاره وابسته به جهاد دانشگاهی هنر از روز یکشنبه (۱۲ اسفند ماه) افتتاح شد و تا روز شنبه (۱۸ اسفند ماه) هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۰ برای بازدید امکان بازدید دارد.

این نمایشگاه بالغ بر ۶۰۰ اثر هنری از ۳۰ هنرمند منتخب در قالب‌هایی همچون صنایع مستظرفه، حجم‌های فلزی، چوبی، سرامیک، ملیله نقره، مینا، شیشه و … را برای فروش به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.