میزان حریق در منابع طبیعی استان قزوین ۶۵ درصد کاهش یافت

سرهنگ بهرام ترکاشوند در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: حفاظت از منابع طبیعی به عنوان یک وظیفه و رسالت ملی است که همه باید در آن مشارکت کنند تا ثروت‌های خدادادی تخریب نشود و از بین نرود و آیندگان نیز از آن برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل تخریب منابع طبیعی وقوع حریق بر اثر بی احتیاطی بهره برداران و گاهی افراد متخلف است که خسارات جبران ناپذیری به حیات گیاهی و جانوری و طبیعی منطقه وارد می‌کند لذا در این راستا با تأمین امکانات لازم و آموزش‌های تخصصی تلاش کرده‌ایم این حوادث به حداقل برسد.

ترکاشوند تصریح کرد: با آسیب شناسی و مطالعه کامل عوامل محیطی برای کاهش حریق در اراضی منابع طبیعی اقدام کرده‌ایم که با احداث ۳۰ کیلومتر آتش بر، نصب دوربین مدار بسته با دید مستقیم ۱۰ کیلومتری برای پایش شبانه روزی در منطقه بحرانی الموت غربی، زرشک و با راجین در محدوده بیش از ۳۰ روستا اقدام شده است.

وی اظهار داشت: نسب سه دکل دیده بانی در منطقه طارم سفلی و کما ساز، آموزش دهیاران و روستاییان با نحوه اطفای حریق و توزیع ۴۰۰ دستگاه آتش کوب و نیز کارهای فرهنگی و نصب ۲۰ تابلو در مسیرهای تاکستان، الموت و طارم و توزیع دو هزار بروشور از اقدامات انجام شده برای کاهش حریق و حوادث در منابع طبیعی و مراتع است.

کاهش ۶۵ درصدی حریق در منابع طبیعی استان قزوین

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان قزوین تصریح کرد: با تأمین تجهیزات انفرادی برای تیم‌های واکنش سریع اطفا حریق و به کار گیری ۲۶ نیروی ثابت بخش خصوصی و ۵۰ نیروی آماده به خدمت و گشت‌های شبانه روزی توانسته‌ایم میزان حریق را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۲۵ فقره حریق در مراتع و منابع طبیعی استان رخ داد که با اقدامات انجام شده و مشارکت روستاییان تعداد حریق امسال به ۶ فقره کاهش یافت که شاهد کاهش ۶۵ درصدی هستیم.

ترکاشوند اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۲۷۰ هکتار از مراتع و اراضی ملی و منابع طبیعی دچار حریق شد که امسال این میزان به ۹ هکتار کاهش یافت که بخشی از این اراضی قابل بازگشت به چرخه طبیعت است.

رفع تصرف ۸۴۶ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبعی استان قزوین یادآور شد: همچنین با اقدامات انجام شده و همکاری دستگاه قضائی ۸۴۶ هکتار از اراضی رفع تصرف شده است.

دستگیری ۸ متخلف قطع درخت

ترکاشوند در ادامه گفت: در راستای برخورد با متخلفان و قطع کنندگان درختان امسال ۶ نفر در تاکستان و دو نفر در بویین زهرا به دلیل قاچاق چوب و قطع درختان دستگیر شدند.

وی از خرید سه دستگاه خودروی جدید برای انجام مأموریت‌های این یگان خبر داد و اظهار داشت: در صورت تأمین نیروی لازم می‌توانیم با قاطعیت بیشتری در انجام وظایف محوله موفق باشیم.
 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.