تراژدی قطع برق وسط اجرای تئاتر

احسان جانمی، کارگردان تئاتر «بیداری به‌وقت خون» به خبرگزاری تاریخ ما می‌گوید: بعد از مدت‌ها تمرین، دوری از صحنه و چند ماه تعطیلی تئاتر در اصفهان به خاطر شیوع ویروس کرونا، اثری را در تالار هنر اصفهان روی صحنه بردیم، اما قطعی برق گریبانمان را گرفت.

او ادامه می‌دهد: شب هشتم اجرا، سه بار وسط اجرای ما برق رفت و دست‌ آخر، تماشاگران با نور تلفن‌های همراهشان نور صحنه را تأمین کردند تا کار به اتمام برسد.

این کارگردان تئاتر تصریح می‌کند: این مسئله نه‌تنها تمرکز بازیگران را به هم می‌زند، بلکه حس همذات پنداری بین تماشاگر و بازیگر را هم از بین می‌برد و از همه مهم‌تر، تأسیسات گران‌قیمت سالن را هم با خطر مواجه می‌کند.

پدیده‌ی اجرای تئاتر با نور تلفن همراه تماشاگران

جانمی یادآور می‌شود: ما بر اساس جدولی که ارائه‌شده، ساعت اجرا  و موتور برق تالار هنر را تنظیم می‌کنیم، اما متأسفانه کار خاموشی بر مبنای جدول هم پیش نمی‌رود و این واقعاً اسفبار است.

کارگردان تئاتر «بیداری به‌وقت خون» می‌گوید: در تلویزیون اعلام می‌کنند که هر کس بابت قطعی برق، خسارتی در منزل دیده آن را جبران می‌کنند، اما کسی نمی‌گوید خسارت گروهی را که بعد از مدت‌ها تمرین، یک تئاتر را روی صحنه برده‌اند و وسط اجرایشان چند بار برق رفته و تماشاگرانشان را ازدست‌داده‌اند، چه کسی جبران می‌کند؟

او می‌افزاید: قیمت لامپ پروژکتور یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و معلوم نیست اگر به خاطر قطعی برق این پروژکتور بسوزد، چه کسی جوابگوست؟ چون اعلام کرده‌اند که فقط خسارت لوازم‌خانگی را جبران می‌کنند.

خلاصه‌ی کلام جانمی این است: اگر از انجام کار فرهنگی حمایت نمی‌کنید، لااقل جلوی پای انجام دهنده‌ی آن سنگ نیندازید.

سعید امامی، مدیر تالار هنر اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما اظهار می‌کند: وقتی برق وسط اجرای تئاتر قطع می‌شود، مخاطبی که هزینه کرده و در سالن نشسته، راضی از در بیرون نمی‌رود و تمام حس و حال بازیگران هم گرفته می‌شود.

او تأکید می‌کند که هیچ‌یک از تأسیسات تالار هنر تاکنون بابت قطعی برق آسیبی ندیده اما حداقل خواسته‌ی همه این است که تصمیم‌گیرندگان خاموشی، به ساعت درج‌شده در جدول پایبند باشند و مردم را دچار مشکل نکنند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.