افزایش تعداد خیابان‌های منتهی به حرم رضوی/حفظ و مرمت بیش از ۱۰ اثر تاریخی

فرهاد حجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما درخصوص اقدامات شهرداری منطقه ثامن از نیمه دوم سال ۹۶ تا ابتدای امسال، اظهار کرد: هدف مدیریت شهری حفظ منافع شهروندان و ایجاد رفاه، آرامش و آسایش در تمام مناطق شهری است. منطقه ثامن یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهری است، بر همین اساس از نظر رویکرد و اقداماتی که برای ساکنان، صاحبان مشاغل، زائران و … باید انجام شود، علاوه‌بر برنامه‌ریزی‌های مدون، نیازمند تعامل و گفت‌وگو با این افراد جهت جلب رضایت آنها هستیم.

وی با تاکید بر این که خوشبختانه اقدامات بسیار خوب و چشمگیری در تمام حوزه‌ها در مدت فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری مشهد انجام شده، گفت: در این بازه زمانی شاهد ۱۶.۶ درصد پیشرفت فیزیکی در کل فضاهای عمومی مانند ره‌باغ‌ها، خیابان‌ها، پیاده‌روها، فضاهای سبز و… بوده‌ایم که در مجموع ۱.۱۲ درصد نسبت به ۱۰ سال قبل افزایش دارد.

تعداد خیابان‌های منتهی به حرم به ۸ خیابان افزایش می‌یابد

شهردار منطقه ثامن با بیان اینکه یکی از موارد اشاره شده در بالا توسعه شبکه معابر است، گفت: بر اساس طرح مصوب نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهررضوی، خیابان‌های اصلی منتهی به حرم مطهررضوی از ۴ خیابان قدیمی موجود به ۸ خیابان افزایش می‌یابد و بولواری تحت عنوان شارستان به طول ۸ کیلومتر، این خیابان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند که هدف از این اقدام علاوه‌بر روان‌تر شدن ترافیک مرکز شهر و بازشدن گره‌های ترافیکی هسته مرکزی شهر و افزایش دید بصری به حرم مطهر است.

حجازی تصریح کرد: در همین راستا بلوار شارستان واقع در قطاع ۲ حدفاصل خیابان‌های شیرازی و طبرسی به طول بیش از یک کیلومتر و خیابان شعاعی رضوان به طول ۴۵۰ متر و عرض ۳۵ متر که شارستان قطاع ۲ را به خیابان شهید محسن کاشانی متصل می‌کند از جمله ویژه‌ترین اقداماتی است که در راستای بازگشایی معابر جدید در این دوره مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین یکی از بی‌نظیرترین نظرگاه‌های حرم مطهررضوی در سطح شهر چه پیش از اجرای طرح و چه پس از آن، خیابان دوسطحی آیت‌ا… واعظ طبسی(ره) در حدفاصل خیابان خزعلی تا محدوده پیش‌بینی شده شارستان در قطاع یک است که یکی از زیباترین مبادی منتهی به حرم مطهر را ایجاد نموده است و مسیر حرکت سواره از پیاده را به صورت طبقاتی تفکیک کرده و از طریق آن زائران و مجاوران به صورت پیاده‌ و با ماشین‌های برقی به صحن غدیر حرم مطهر منتقل می‌شوند و به بهره‌برداری رساندن آن برگ زرینی در افتخارات این دوره مدیریت شهری در منطقه ثامن است.

حجازی در ادامه به افزایش سرانه فضای سبز بافت پیرامون حرم مطهر در قالب اهداف طرح نوسازی و بهسازی این محدوده اشاره کرد و افزود: سرانه فضای سبز موجود در منطقه ثامن پیش از اجرای طرح کمتر از یک مترمربع به ازای هرنفر بوده و این در حالی است که در ابتدای سال ۱۳۹۶ این سرانه به حدود  ۲.۵متر مربع رسیده و پس از آغاز دوره پنجم با توجه به تاکید بر تکمیل زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی طرح، ۶۵ هزار و ۳۲۸ مترمربع فضای سبز احداث شده که شامل ره‌باغ‌ها، پارک‌های محلی و خطی، میادین جدیدالاحداث و… بوده و نسبت به کل دوره‌های اجرای طرح ۱.۲۷ درصد رشد داشته است.

اجرای پروژه‌های پیاده‌مدار با هدف تحقق شهر انسان‌محور و کاهش بار ترافیکی

شهردار منطقه ثامن با تاکید بر این که یکی از شاخص‌ترین اقدامات در حوزه پیاده‌روسازی و اجرای شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی بوده است، عنوان کرد: ۸۴ هزار و ۴۴۰ متر مربع پیاده‌روی جدید در حاشیه شارستان‌ها، بلوار رضوان و خیابان‌های تازه احداث مانند بلوار شهدای حج ساخته شده، همچنین اقداماتی در زمینه بهسازی پیاده‌روها و ایجاد پیاده‌راه‌هایی در ضلع شمالی بازار رضا و ضلع جنوبی بلوار امیرالمومنین(ع) با هدف حفظ امنیت و ایمنی عابرپیاده و کاهش بار ترافیکی انجام شده است.

حجازی در ادامه با تاکید بر اینکه در هر نقطه‌ای که معابر یا پیاده‌روهای جدید احداث یا بهسازی می شوند، سعی شده شبکه کنترل و جمع آوری آب‌های سطحی و دیگر زیرساخت‌ها اجرا شوند، یادآور شد: تا چند سال پیش همواره در فصل‌های پر بارش شاهد آب‌گرفتگی معابر و گلایه‌های شهروندان بودیم که دلیل این اتفاق همان بافت سنتی موجود منطقه ثامن و پر شدن چاه‌های جذبی موجود در مواقع بارندگی بود.

وی ادامه داد: ما توانستیم با ایجاد ۶۸۸۵ مترمکعب شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کنیم، البته تا قبل از آغاز به کار پنجمین دوره شورای شهر در برخی از خیابان‌های اصلی مانند شیرازی و کامیاب و شارستان قطاع ۳، بخشی از این طرح اجرا شده بود، اما در این دوره با سرعت بیشتری پروژه اجرایی شد، به طوری که ۳.۲ برابر مجموع ۱۰ سال قبل پیشرفت داشته است.

اضافه شدن ۳۱۵۰ متر طول به تونل انرژی

وی، میزان تحصیل حریم فضاهای عمومی برای اجرای زیرساخت‌ها، معابر و اجرای پروژه‌ها را رقمی حدود ۶۷ هزار و ۳۳۶ مترمربع عنوان کرد و گفت: با همین تحصیل حریم توانستیم پروژه «تونل انرژی» را در منطقه ثامن اجرایی کنیم. این پروژه با رویکرد جلوگیری از کندوکاری‌های سطح خیابان‌ها برای شبکه‌های خدماتی مانند آب، برق، مخابرات و … اجرایی شده است؛ به این شکل که این تونل‌ها زیر معابر اصلی و بلوارهای شعاعی اجرایی می‌شود تا در صورت نیاز به تعمیر و … دیگر شرکت‌های خدماتی سطح خیابان‌ها را خراب نکنند. در این مدت حدود ۳۱۵۰ متر طول به تونل انرژی اضافه شده است.

حجازی افزایش روشنایی فضاهای عمومی را اقدامی ویژه از سوی شهرداری منطقه دانست و اظهار کرد: همانطور که می‌دانید تامین روشنایی معابر وظیفه شرکت توزیع نیروی برق است، اما در پاسخ به درخواست‌های مردمی، با توجه به روشنایی کم برخی از محلات به دلیل اجرای پروژه‌های مختلف و این که ممکن بود این موضوع ناامنی‌هایی را برای ساکنان به وجود آورد تصمیم گرفتیم با شناسایی این نقاط ۹۵۰ پایه چراغ و پروژکتور خریداری و نصب کنیم تا این مشکل مردمی برطرف شود.

از توسعه فضاهای مذهبی جدید تا تاکید بر حفظ برخی مساجد منطقه

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ویژه منطقه، توسعه فضاهای مذهبی مانند مسجد و حسینیه بود. به طوری که در این مدت ۴۶۰۰ مترمربع به این فضاها افزوده شده و از جمله آنها می‌توان به مسجد حضرت صاحب‌الزمان(عج) در حاشیه بلوار حاج حسنی کارگر، مسجد امام صادق(ع) در حاشیه بلوار رضوان، مسجد ارشاد و مسجد حاج فرهاد اشاره کرد، ضمن این که با تاکید مدیریت شهری برخی از مساجدی که در فضاهای عمومی احداث شده بود مانند مسجد امام حسن مجتبی(ع) در ره‌باغ بهشت یا مسجد صاحبکار در ره‌باغ رضوان و همچنین مسجد مروی‌ها در تقاطع شارستان قطاع ۲ و بولوار رضوان بنا به ارزش معنوی آنها حفظ شدند و برخی با هزینه مستقیم شهرداری و بعضی دیگر با هزینه واقفین و متولیان و خیرین مرمت شده و یا در دست احیا و بازسازی هستند.

وی در ارتباط با وجود محیط‌های کارگاهی زیاد در سطح منطقه و از بین رفتن زیبایی بصری خاطرنشان کرد: برای ساماندهی و زیباسازی کارگاه‌های موجود در منطقه ورق‌های گالوانیزه یک شکل به متراژ ۱۴ هزار و ۹۰۰ مترطول اطراف پروژه‌ها کشیده شده و سپس با نقاشی و یا نوشتن احادیث و روایات تلاش شد تا زیبایی بصری دوباره ایجاد شود.

شهردار منطقه ثامن در ادامه گریزی به نقاشی‌های دیواری منطقه زد و گفت: یکی از ارکان زیباسازی شهری، نقاشی دیواری است که در همین راستا ۸۱ هزار و۳۵۲ متر مربع نقاشی دیواری بر روی نمای دیوارهای سیمانی و یا فرسوده‌ خیابان‌های مختلف اجرایی شد که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به نقاشی تمثال شهید سردار سلیمانی در بلوار حاج حسنی کارگر و همچنین شهید حججی و شهید همدانی در بلوار شهید حججی و یا نقش ضامن آهو استاد فرشچیان در بلوار شهید شوشتری اشاره کرد.

حفظ و مرمت بیش از ۱۰ اثر تاریخی

حجازی با تاکید بر اینکه حفظ و احیاء خانه‌های تاریخی و بافت‌های هویتی از درجه اهمیت بالایی برای شهرداری برخوردار است، اظهار کرد: تعداد زیادی بنای تاریخی در منطقه ثامن وجود دارد و این موضوع وظیفه سنگینی را بر عهده ما می‌گذارد تا با حفظ و مرمت آنها بتوانیم بخشی از مشهد قدیم را برای نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم.

وی  از حفظ و مرمت بیش از ۱۰ اثر تاریخی در منطقه در همین بازه زمانی خبر داد و افزود: در این راستا می‌توان به مواردی از جمله خرید خانه پریشانی، شروع عملیات مرمت و بازسازی سرای عزیزاله اف، مرمت بازار فرش، مرمت و بازسازی خانه امیری، مرمت سردر آب انبار حوض معجردار، اجرای پیشخوان ورودی خانه توکلی، مرمت آب انبار محله کشمیری‌ها و … اشاره کرد.

شهردار منطقه ثامن با بیان این که یکی از موضوعاتی که همواره در مورد این منطقه مطرح بوده کوچ اهالی محله بوده است، عنوان کرد: برای حفظ جمعیت موجود و همچنین بازگرداندن جمعیتی که از قبل رفته تصمیم گرفته شد تا دفاتر تسهیلگری در محلات فعالیت خود را آغاز کنند.

وی یادآور شد: تا پیش از این دو محله بالاخیابان و پایین خیابان در منطقه بود، اما قرار شد این دفاتر بر اساس نگرش محله‌وری در برنامه های بازآفرینی شهری، محلات قدیمی منطقه ثامن مانند محله باغ حسن‌خان، کشمیری‌ها، تپل محله، راد و … که ۹ محله می‌شود، فعالیت کنند. اکنون ۶ محله صاحب دفتر تسهیلگری هستند و ماموریت دارند تا امکان مشارکت شهروندان در اجرای طرح را در جهات مختلف افزایش دهند.   

   پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.