امسال جشن نوروزگاه در ۱۷ نقطه آذربایجان غربی برگزار می شود

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» با بیان اینکه امسال در ۱۷ نقطه از استان مراسم جشن نوروزگاه برگزار می‌شود، ادامه داد: از این تعداد دو منطقه در ارومیه و مابقی در سطح شهرستان‌های استان خواهد بود که با برگزاری مراسم جشن نوروزگاه به استقبال سال نو می‌روند.

وی ادامه داد: در این راستا با فرمانداران و مسئولین نهادهای ذیربط شهرستان‌های مختلف هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی های لازم بعمل آمده و از هم اکنون زمان و مکان اجرای این مراسم را در ۱۷ شهرستان استان پیش بینی کرده‌ایم.

جباری اضافه کرد: این مراسم، در جوار آثار و مکان‌های تاریخی– فرهنگی پربازدید شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا بازدیدکنندگان و مسافران علاوه بر بازدید از این آثار، از نزدیک با فرهنگ و رسوم نقاط مختلف استان نیز آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مراسم نوروزگاه، آئین و رسوم محلی و بومی مرتبط با نوروز و سال نو از قبیل بازی‌های بومی – محلی، رسوم محلی پیشواز از نوروز، اجرای موسیقی بومی، شعر و آواز خوانی به اجرا در می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: در کنار اجرای مراسم ویژه نوروزگاه غرفه‌های صنایع دستی، سوغات، خوراک و غذاهای بومی محلی در همه شهرهای استان برپا خواهد شد

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی خدمات سفرهای استان با تشکیل کارگروه‌ها و جلسات متعدد و کمیته‌های تخصصی در مرکز استان و نیز ۱۷ شهرستان برنامه‌ریزی های لازم را برای ایام نوروز انجام می‌دهد، عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی همه امکانات لازم برای پذیرایی از مسافران و گردشگران را فراهم کرده‌اند.

جباری با بیان اینکه امسال پیش بینی می‌شود نسبت به سال گذشته شاهد رشد حضور میهمانان و گردشگران نوروزی در استان باشیم، تصریح کرد: سال آینده تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی با اعمال ۱۵ درصد تخفیف مهیای استقبال از گردشگران نوروزی هستند.

آذربایجان غربی دارای بیش از یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب است.

سه گنبد و بازار تاریخی ارومیه، غار سهولان مهاباد و تالاب کانی برازان مهاباد، موزه مردم شناسی ارومیه، کوه زندان تکاب، کلیسای ننه مریم، غار تمتمان، دژ بسطام، عمارت کلاه فرنگی ماکو، خانه انصاری، مسجد جامع و مسجد سردار ارومیه از جمله آثار تاریخی آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.