شاخص ترین آثار ایلام برای گردشگران/ از تنگه بهرام تا سیاه گاو

سایت «تاریخ ما» -گروه استان‌ها: بسیاری از کسانی که تاریخ را مطالعه کرده باشند با نام «عیلام» آشنا هستند ولی بهتراست برای اینکه گوشه‌ای از تاریخ عیلام را از نزدیک ببیند به استان ایلام سفر کنند و ایلام کنونی جزئی از کشور عیلام باستان بوده و هم اکنون آثار تاریخی با قدمت ۱۰ هزار ساله در این استان وجود دارد که این را به اثبات رسانده است.

استان ایلام با داشتن ۶۴۱ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۱۵ رودخانه دائمی ،۲۰ سراب، یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، چشمه‌های آب گرم متعدد، یک هزار گونه گیاهی، سه منطقه حفاظت‌شده، پنج ذخیره‌گاه جنگلی و حدود ۸۰ زیستگاه حیات‌وحش ازنظر تنوع زیستی و محیط‌زیست طبیعی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار و به عروس زاگرس نیز شهرت دارد.

تپه علی کش

این تپه باستانی در نزدیکی شهرستان دهلران از توابع استان قرار دارد و در آن سه دوره فرهنگی مشخص شده است و آنها را با نام‌های دوره بزمرده، دوره علی‌کش و دوره محمدجعفر شناسایی کرده‌اند.

این تپه به خوبی قدمت ۱۰ هزار ساله استان ایلام را ثابت کرده است هر چند در آثار تاریخی که در دوره عیلامی در چغازنبیل و هفت تپه وجود دارد به روشنی در مورد تاریخ عیلام اظهار نظر شده است.

تنگه رازیانه؛ خارق‌العاده‌ترین اثر طبیعی ایلام

تنگه رازیانه اثر طبیعی شهرستان بدره است که در دامنه ارتفاعات کبیرکوه قرارگرفته و دقیقاً از کنار جاده ایلام – دره شهر امتدادیافته و محلی برای تفرج گردشگران نیز هست اما این اثر طی سال‌های گذشته در فهرست آثار طبیعی ملی کشور نیز ثبت‌شده است.

این اثر طبیعی چه به لحاظ طبیعی و گردشگری و چه به لحاظ علم زمین‌شناسی در کشور بی‌نظیر است و این شکاف ۱۰ تا ۳۰ متر عمق دارد و طول آن نیز با مارپیچ‌هایش هزار و ۲۰۰ متر است که در نوع خود زیباست.

تنگه رازیانه که ظاهراً به دلیل رویش رازیانه‌های وحشی در نزدیکی آن به این نام معروف شده، در ۵۰ کیلومتری جاده ایلام- بدره قرار دارد، جایی در نزدیکی روستای کوهستانی چنارباشی که تا شهر ایلام حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

طبیعت منطقه تنگه رازیانه آن‌قدر غنی و دیدنی است که سال گذشته ۷۵ هکتار از اراضی این تنگه به‌عنوان اثری طبیعی- ملی معرفی و به فهرست میراث طبیعی کشور اضافه شد. بعدازآن بود که تنگه رازیانه، موردتوجه زمین شناسان و پژوهشگران هیدرولوژی و محیط‌زیست قرار گرفت تا شاید در آینده‌ای نزدیک به زیستگاهی امن و پربار برای حیات‌وحش غرب کشور تبدیل شود.

شهر تاریخی سیمره؛ بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام

مورخان و تاریخ‌نگاران در گذشته و حال هرکجا که نام ایلام برده می‌شود از سیمره دره شهر به‌عنوان شهر باستانی نام می‌برند، در میان آثار تاریخی شهرستان یک اثر به‌عنوان شهر تاریخی «سیمره» وجود دارد، شهر تاریخی سیمره بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان ایلام محسوب می‌شود، این شهر تاریخی در حاشیه جنوب شرقی شهر کنونی شهرستان دره شهر واقع‌شده است.

شهر تاریخی سیمره بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام محسوب می‌شود، شهر تاریخی سیمره در حاشیه جنوب شرقی شهر کنونی شهرستان دره شهر واقع شده است.

این اثر تاریخی بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام را تشکیل می‌دهد که بالغ بر ۲۰۰ هکتار است.

این شهر تاریخی جز نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی بوده است، محوطه تاریخی این شهر طبق مطالعات و کاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

این شهر تاریخی جز نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی بوده است، محوطه تاریخی این شهر طبق مطالعات و کاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

تنگه بهرام چوبین

تنگه بهرام چوبین از آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام است که مربوط به دوره ساسانی است و در شهرستان دره شهر استان واقع شده است.

این تنگه عظیم با صخره‌های بلند و ضخیم در دامنه کبیرکوه در دره شهر قرار دارد که به اسم “تنگه بهرام چوبین” لقب گرفته است.

چشمه قیر دهلران

یکی از دیدنی‌های منحصربه فرد استان ایلام که ایرانیان هوشمند از دست کم سه هزارسال پیش از آن استفاده صنعتی، به ویژه در صنعت دریانوردی و ساختمانی، کرده‌اند چشمه قیر روان است.

چشمه قیر دهلران یکی از پدیده‌های نادر طبیعی استان ایلام است و از بی‌نظیرترین عجایب طبیعی استان ایلام به شمار می‌رود.

این چشمه شامل یک چشمه اصلی و سه چشمه فرعی است که در حدود ۸۵ هکتار مساحت دارد و برای رسیدن به این چشمه سیاه‌رنگ که دهانه آن ۹ متر است باید از شهر دهلران به سمت بوستان جنگلی آبگرم رفت.

این اثر طبیعی به عنوان یکی از آثار تفریحی، توریستی استان ایلام و با ظرفیت اقتصادی ویژه در ۷ کیلومتری شهر دهلران قرار دارد و سالیانه به ویژه در ایام نوروز گردشگران زیادی از این اثر طبیعی بازدید می‌کنند.

چشمه قیر دهلران به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دریاچه دو قلوی سیاه گاو

دریاچه دوقلوی سیاه گاو از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور است و همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است. اطراف آن را دشت‌ها و کوه‌های نسبتاً مرتفع فراگرفته و دارای جلوه‌های بهاری و پاییزی جذاب و دیدنی است.

دو دریاچه زیبا به وسیله کانلی طبیعی به عرض ۸ متر و عمق ۴ متر به طول ۷۰ متر به هم مرتبط هستند. این دو دریاچه دارای آبی زلال هستند به طوری که می‌توان تا عمق ۳۰ متری آن را که شبیه آکواریوم پر از ماهی است، مشاهده کرد.

دریاچه دو قلوی سیاه گاو آبدانان شامل دو دریاچه یا چشمه بالادست و پایین دست است که عمق هر کدام از آنها بیش از ۲۰ متر بوده که توسط یک کانال رودخانه‌ای ۱۰ متری به هم متصل شده است.

در دریاچه‌های شیرین مثل این دریاچه آب به طور دائم جریان داشته و در حرکت است و همیشه مقداری آب وارد آن شده و از طرف دیگر خارج می‌شود.

رودخانه سیاه گاو پس از عبور از بین صخره، دره و ارتفاعات کبیرکوه در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می‌شود که دریاچه نخست با اختلاف سطح اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است.

برای رسیدن به دریاچه سیاه گاو باید از درون شهر آبدانان ۸ کیلومتر جاده آسفالت را پشت سر بگذارید و با عبور از پل و ۵۰۰ متر پیاده روی به دریاچه می‌رسید.

طاق شیرین و فرهاد

طاق شیرین و فرهاد واقع در شهرستان ایوان که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده در منطقه کوشک در مسیر ایوان به سومار قرار گرفته است.

این اثر مهم تاریخی از سنگ‌های بسیار تشکیل شده و چیدن و شکل گرفتن سنگ‌ها موجب یک طاق شده که از ظرافت و نکات بسبار ریزی برخوردار است.

این اثر تاریخی که به دوره ساسانی متعلق است دارای معماری خاص است و سنگ‌های این بنا در طول زمان به دلیل ضخامت هنوز از بین نرفته‌اند.

نوع معماری بنا، نوع مصالح به‌کاررفته در بنا، شمار اندک این بناها در کشور، قرار گرفتن بر سر یکی از راه‌های فرعی و میانبر از عراق به کرمانشاه و از همه مهمتر تفاوت در شیوه ساخت این اثر با بناهای مشابه و هم عصر و ناشناخته بودن اثر، از خصوصیات این بنا به شمار می‌آیند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.