استفاده از گردشگری زیارت در حوزه سلامت

به گزارش «تاریخ‌ما»، محمد رضا کلایی در نشست استاندار با سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری اظهار کرد: اصل مساله دارا بودن مزیت نسبی گردشگری در استان خراسان رضوی و شهر مشهد بر هیچ کس پوشیده نیست. حل مشکلات این شهر به دست بخش خدمات بوده که شامل بخش مالی و گردشگری است.

وی افزود: گردشگری در صدر حوزه‌هایی است که امکان جهش اقتصادی را ایجاد می‌کند. از جمله اقداماتی که باید در حوزه گردشگری ایجاد شود، برندینگ شهری و مجموعه شهری است. برند گردشگری شهر مشهد باید مبتنی بر ویژگی‌های هویتی، توجه به بارگاه امام رضا(ع) و مجوعه شهری مشهد باشد و این کالا عمومی باید توسط ما به فعالان حوزه گردشگری ارائه شود.

شهردار مشهد بیان کرد: برخلاف گفته عده‌ای، ما نیازمند تبلیغات و بهبود فضای ذهنی هستیم. همچنین مساله حمایت عمومی، دولتی و قضایی مساله‌ای جدی است که باید به آن توجه شود.  

کلایی در رابطه با ارائه پیشنهادات در رابطه با حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: ما باید مگاپروژه‌ها را با کمک سرمایه‌داران عملیاتی کنیم، همچنین مشهد نیازمند شهربازی بزرگ با مقیاس بالا، باغ وحش، پارک‌های موضوعی مخصوصا مذهبی و تاریخی و جشنواره مشهداست.  به نظر من با این سازماندهی نظام اداری، چرخ دنده توسعه اقتصادی فقط توسط استاندار به حرکت خواهد آمد.

بخش زیارت و گردشگری؛ محور توسعه شهر مشهد

شهردار مشهد افزود: در استان خراسان رضوی با حضور مهندس رزم‌حسینی، ضرورت استفاده از توان شرکت‌های بخش خصوصی و مردم برای توسعه استان و توانمندسازی محلی و منطقه‌ای بر اساس الگویی که در استان کرمان اجرا و عملیاتی شده و نتایج خوبی را در بر داشته، ایجاد شده است.

وی افزود: ما در استان خراسان رضوی این الگو را آغاز و خوشبختانه در جلسه‌ای که روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد، اجرایی شدن این طرح در تمام کشور مصوب و بر اساس آن شرکت‌های توانمند، مسئولیت توانمندسازی هر بخش را بر عهده خواهند گرفت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خاطرنشان کرد: ما خراسان را به 12 منطقه تقسیم کرده و تاکنون 24 شرکت توانمند مسئولیت توسعه مناطق را بر عهده گرفتند و کار را آغاز کرده و دوره‌های آموزشی برگزار شده است. همچنین الگوها و شرکت‌های موفق در کرمان برنامه‌های خود را ارائه کردند و امیدواریم با حضور شرکت‌ها، تشکلات و بخش خصوصی توانمند در استان، مسیر توسعه را طی کنیم.

علی رسولیان بیان کرد: هدف اصلی این جلسه این است که بخش زیارت و گردشگری به عنوان محور توسعه شهر مشهد قرار بگیرد.

هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر معمولی هزینه می‌کند

در ادامه ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تایید کرد: استان خراسان رضوی تنها استانی است که گردشگر آن سرازیر است و نیازمند تبلیغات زیادی نیست زیرا سالانه 6 میلیون گردشگر خارجی با 20 میلیت مختلف وارد استان خراسان می‌شوند.

وی اضافه کرد: گردشگری به دو بخش زیارت و سلامت تقسیم می‌شود. در سال گذشته حدود 20 هزار عمل جراحی توسط بخش سلامت در بیمارستان‌های مختلف استان بویژه مشهد انجام شده و به بیش از 100 هزار گردشگر خارجی خدمات سرپایی صورت گرفته که سرمایه و هزینه هنگفتی را با خود به مشهد وارد کرده‌اند زیرا هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر معمولی هزینه می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مطرح کرد: در استان، هزار 976  تاسیسات گردشگری وجود دارد که 80 هزار شغل را ایجاد کرده است. همچنین 32 منطقه منطقه نمونه گردشگری  و ۱۶روستا هدف گردشگری در استان وجود دارد.

 مکرمی فر تصریح کرد: 290 پروژه تاسیسات گردشگری با اعتبار بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی 47.6 درصد در حال انجام است که تا سال 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید و حدود 10 هزار شغل دائم و 30 هزار شغل غیرمستقیم را ایجاد خواهد کرد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلاتی در پروژه‌های پدیده شاندیز، کوهسر، آبادگران، تله کابین مشهد- زشک و دهکده شاندیز وجود دارد.

1976 تاسیسات گردشگری فعال در مشهد

احمد دیناری، معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه مصادیق سرمایه گذاری در حوزه گردشگری 16 بند و بالغ بر 25 نوع تاسیسیات گردشگری است، گفت: در حال حاضر هزار و 976 تاسیسات گردشگری در حال فعالیت هستند که از این میان هزار و 460  واحد اقامتی با شبی 100 هزار نفر اقامت بوده که این مقدار قابل مقایسه با سایر استان‌های کشور نیست. همچنین 17 درصد هتل‌ها و بالغ بر نیمی از هتل آپارتمان های کشور در مشهد قرار دارد.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از ابتدا سال تا کنون 42 موافقت اصولی تجهیزات گردشکری را صادر کرده ایم. در حوزه تسهیلات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری گردشگری تاکنون 11 طرح به صندوق توسعه ملی و منابع داخلی با سرمایه 310 میلیارد تومان معرفی شده است.

احمد دیناری در رابطه با یارانه‌های ارتقا شاخص‌های اقتصادی استان تصریح کرد: یارانه تخصیص استان در سال 96، چهار میلیارد 400 میلیون تومان بوده که از این میزان دو میلیارد 800میلیون تومان پرداخت شده است.  در زمینه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری وضعیت خوبی را دارا هستیم و تا یک ماه گذشته تسهیلات دریافتی حدود  11 و نیم میلیارد تومان بوده که این رقم در چند ماه اخیر بهواسطه دو پروژه کلان تربت جام و کلات به 18 میلیارد تومان رسیده است. همچنین این تسهیلات در دو رسته گردشگری و صنایع دستی است.

وی افزود: میزان اعتبارات عمرانی در سال ملی 97، در سطح استان 20میلیارد تومان و در سطح ملی یک میلیارد تومان است که تا کنون هفت میلیارد تومان آن اختصاص یافته است. همچنین محل هزینه کرد اعتبارت شامل احداث پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گردشگری در شهرهای گردشگرپذیر، سرویس‌های بهداشتی،کمک به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سایر دستگاه‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و کمپ‌ها، مناطق نمونه گردشگری، روستاهای هدف گردشگری و محوطه سازی آثار و بناهای تاریخی است.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در رابطه با اهم چالش‌ها و پیشنهادات در حوزه گردشگری بیان کرد: کمک‌های فنی و اعتباری انگیزاننده نیستند و پیشنهاد ما، امکان پرداخت یارانه سال دوم به پروژه‌هایی است که در سال 96 یارانه سال اول تسهیلات سرمایه ثابت دریافت کرده‌اند. دوم طولانی بودن فرآیند اجرایی و اداری طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری است که پیشنهاد ما حذف کمیسون‌های کارشناسی ذیل کارگروه‌های گردشگری و امور زیربنایی است.

 ساخت آکواریوم در منطقه سپاد با همکاری شرکتی از ترکیه

در ادامه این نشست سعیدحسین پور، مدیرعامل شرکت سپاد خراسان در خصوص مشکلات موجود در عرصه گردشگری اظهار کرد: منطقه سپاد با مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار، 12 هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده است اما با وجود منطقه خاص گردشگری تا کنون نتوانسته از تسهیلات و حمایت‌ها برخوردار شویم.

وی افزود: ما در حال پیگیری یک پروژه ساخت آکواریوم با شرکتی در ترکیه هستیم که نیازمند اعتباری بالغ بر 25 میلیون یورو است. همچینن در استان ظرفیت‌هایی زیادی وجود دارد که متاسفانه موذرد غفلت قرار گرفته است.

محمود مادر شاهیان، مدیرعامل هلدینگ هتل‌های هلیا در ادامه گفت: یکی از مشکلات صنعت گردشگری وجود نیروهای غیر متخصص است. وجود خانه‌های شبانه و بدون مجوز مشکلاتی را برای هتل‌ها ایجاد کرده است. همچنین افزایش قیمت‌ها سبب ورشتکستگی بسیاری از هتل‌داران شده است.

مکان بیش از 80 درصد آژانس‌های مسافرتی اجاره‌ای است

در ادامه سعید ولی‌زاده، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های گردشگری با اشاره به عدم حمایت از آزانس‌های گردشگری عنوان کرد: اگر تسهیلاتی که به یک هتل داده می‌شود به این بخش اختصاص داده شود، بیش از 470 آژانس مسافرتی در سطح استان احیا می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد آژانس‌های مسافرتی موجود در استان دارای مکان اجاره‌ای بوده و هرسال باید هزینه‌ای را بابت جابه‌جایی و مشکلات مربوط به آن متحمل شوند همچنین یکی دیگر از مشکلات این صنف احتساب ارزش افزوده از بلیت و هتل بوده که قبل از آن‌ که در آژآنس‌ها ارائه شود، از محل آن اخذ شده است.

ایجاد رایزنی سلامت در کشورهای عمان، عراق و کویت

بحرانی، یکی از فعالان حوزه گردشگری سلامت تصریح کرد: فرایند اصلی جذب گردشگر سلامت، بیش از آنکه جذب کننده باشد، دفع کننده است. یکی از درخواست های ما ایجاد ساختار برای سفارت‌ در خارج از کشور است و رایزن‌های اقتصادی ما در این کشورها دروازه ورود گردشگران به کشور باشند. همچنین انتظار داریم در کشورهای عراق، کویت و عمان رایزنی سلامت ایجاد شود.

استفاده از گردشگری زیارت در حوزه سلامت

پروین دلیری، رئیس انجمن کانون فعالان گردشگری و سرمایه‌گذاری بیان کرد: علت افزایش دلالان، عدم تقویت بخش خصوصی است. مشکل اساسی ما در گردشگری سلامت، عدم سازماندهی ساختار اداری آن است. ما نیازمند نگاه جامع به گردشگری سلامت هستیم. ما می‌توانیم از گردشگری زیارت در حوزه سلامت استفاده کنیم.

در ادامه این نشست صادق کاظمیان عضو انجمن اقامت‌گاه های بوم‌گردی کشور با بیان اینکه وضعیت بوم‌گردی استان در وضعیت خوبی قرار دارد، تایید کرد: یکی از مشکلات موجود در این عرصه ورودی افرادی با نگاه تجاری به حوزه فرهنگی و محیط زیستی است. یکی از مهمترین اشکالات بوم‌گردی در ایران، دوری از جاده بوده و در این خصوص تابلوهایی برای راهنمایی گردشگران نصب نشده است.

وی افزود: ضعف استان خراسان عدم طراحی مسیر گردشگری است. همچنین ما نیازمند تبلیغ در مبدا هستیم.

زائران در مشهد رها هستند و برنامه ای برای آنان وجود ندارد

در ادامه احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا شهر مشهد تصریح کرد: محور شهر مشهد زیارت است و علت نارضایتی سرمایه‌داران و مسئولین مرتبط، وجود مشکل در سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی است.  میانگین ماندگاری زائر در مشهد 2.8 روز است. زائری که به مشهد وارد می‌شود رها است و هیچ برنامه‌ای برای اوقات فراغت او وجود ندارد.

وی افزود: ما ظرفیت عظیم فردوسی و امام محمد غزالی را در مشهد داریم اما باید بستری را فراهم کنیم که مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند. ما بیشتر از آن که به بیرون نگاه کنیم باید به ظرفیت‌های داخلی و موجود توجه کنیم.

مسائل گردشگری فرهنگی، اسلامی و اعتقادی باید در راس مسائل قرار بگیرد

علی اصغرشمقدری، رئیس انجمن اسلامی اصناف خراسان عنوان کرد: مساله مهم در گردشگری، فرهنگی،  اسلامی و اعتقادی ما است و باید در راس مسائل قرار بگیرد. در مشهد در کنار کوهسنگی مرکزی برای نمایش وقایع جنگ قرار است ایجاد شود همچنین  در طوس معراج شهدا وجود دارد، آیا گردشگر نباید از این مکان‌ها بازدید کنند؟

وی اضافه کرد: وضعیت حاشیه مشهد بسیار نامناسب است. رسالت 110 کوچه رضوی یکی از این حاشیه‌های شهر است که خواهشمندم شهردار و استاندار از این مکان بازدید کنند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.