تلاش جمهوری‌خواهان آمریکا برای ممانعت از بازگشت بایدن به برجام

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، طبق رونوشت اصلاحیه ای که فری بیکن آن را رویت کرده، قانونی در سنای آمریکا تصویب می شود که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را ملزم خواهد کرد پیش از امضای یک قرارداد با ایران، تاییدیه کنگره را داشته باشد. 

این اصلاحیه مانع چشم گیری در مسیر اجرایی شدن طرح دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران خواهد بود. همگام با پیش رفت مذاکرات میان تهران و کشورهای اروپایی در وین، این اصلاحیه تحت حمایت جمهوری خواهان کنگره آمریکا، مانع دولت بایدن از امضا کردن هر گونه توافق جدید، بدون تایید کنگره خواهد شد. با وجود چند دستگی های بدنه کنگره، احتمالا این اصلاحیه به طور گسترده تحت حمایت حزب جمهوری خواه قرار گرفته و با مخالفت دموکرات ها رو به رو می شود که تا حد زیادی حامی تعلق گرفتن میلیاردها دلار پول به تهران با لغو تحریم های آن هستند. هنوز مشخص نیست که این اصلاحیه ضمیمه کدام مصوبه کنگره خواهد شد. 

سناتور رون جانسون پیشگام تنظیم و امضای این اصلاحیه بوده است که تاکنون مورد حمایت سناتورها جیمز ریچ، تد کروز، مارکو روبیو و جانسون بوراسو قرار گرفته است. تمامی آن ها مخالف دیپلماسی دولت بایدن با ایران هستند. 

این اقدام یکی از اولین اقدامات محسوس جمهوری خواهان سنای آمریکا در جهت ممانعت از دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای بوده است که دونالد ترامپ رئیس پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. 

در حالی که احتمالش کم است دموکرات ها اقدامی بی سابقه انجام داده و از این اقدام حمایت کنند، چندین نفر از سناتورهای دموکرات از جمله بِن کاردین، جو مانچین و باب مِنِندز در سال ۲۰۱۵ دردولت اوباما با توافق هسته ای مخالفت کرده بودند. دولت اوباما در نهایت توانست با دور زدن کنگره وارد توافق هسته ای شود. جمهوری خواهان نمی خواهند دوباره شاهد این اتفاق باشند. 

این اصلاحیه علاوه بر ضروری کردن تاییدیه سنای آمریکا، مانع از لغو یک جانبه تحریم های سخت اقتصادی علیه ایران دولت بایدن خواهد شد که البته در حال حاضر اقدام به این کار کرده است. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته به فری بیکن گفته بودند که مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین تا حد زیادی بر گستره لغو تحریم ها متمرکز است. مقامات ایرانی خواستارلغو تمامی تحریم های اعمال شده تحت  «کارزار فشار حداکثری» دولت ترامپ هستند و مقامات آمریکایی نیز گفته اند که آماده قبول کردن این درخواست هستند. 

طبق رونوشتی که فری بیکن رویت کرده، در این اصلاحیه قید شده است که  «رئیس جمهور آمریکا نباید در به کارگیری تحریم ها اعمال معافیت کند، آن را لغو کند، کاهش دهد یا لغو کند یا محدود کند. 
پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.