مرمت مسجد حمامیان در بوكان

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، در حدود هفت کیلومتری غرب شهر بوکان، روستای حمامیان قرار دارد که دارای مسجدی با معماری زیبای اسلامی مربوط به دوره قاجار است، مصالح بکار رفته در این بنا، در قسمت پی ها از سنگ لاشه و در طاق و گنبد بزرگ آن ، آجر چهارگوش است، یکی از خصوصیات این مسجد، استفاده از طاقهایی است که پاکارهای آن از کف مسجد شروع شده و این روش، استحکام زیادی در باربری طاقها داشته و زیبایی خاصی به آن داده است.

همانند هر اثر تاریخی دیگری، این بنا نیز به دلیل اینکه همواره در معرض فرسایش و آسیب قرار داشته، نیازمند مراقبت، حفاظت و بازسازی است که اداره کل میراث فرهنگی استان به عنوان متولی اصلی حفظ و نگهداری آثار تاریخی، در چند نوبت طرح مرمت و سامان‌دهی این مسجد را به اجرا در آمده است.

در آخرین مورد ، برحسب نیازهای موجود، کارگاه مرمت و سامان‌دهی این بنای تاریخی در اواخر اسفند ماه سال گذشته با اعتباری حدود  400 میلیون ریال و با نظارت و مدیریت این اداره کل و توسط پیمانکار ذی صلاح شروع شد و هم اکنون پس از سپری شدن حدود دو ماه ، مراحل پایانی خود را می گذراند.

از مهم‌ترین کارها و اقداماتی که در این فصل از مرمت اجرا شده یا در حال اجرا است می‌توان به درآوردن بندهای کهنه و بند کشی جدید، درآوردن آجرهای فرسوده و جاگذاری با آجرهای سنتی و قدیمی، خاکبرداری و آواربرداری پشت بام حوضخانه مسجد، اصلاح و کف سازی مجدد بام حوضخانه اشاره کرد.

این مسجد که دارای قدمتی 130 ساله و جزء مسجد اصلی روستای حمامیان محسوب می شود در سال 1379 در فهرست آثار ملی تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.