چشمه‌هایی شفابخش که از کویر می‌جوشند…

به گزارش خبرنگار «تاریخ‌ما»، جدا از رونق صنعت، معدن و کشاورزی در این استان پهناور، گردشگری که از جمله ظرفیت‌های مغفول مانده این استان است در چند سال اخیر به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه مورد توجه مسوولان این استان قرار گرفته است.

رشد قابل توجه تخت‌های اقامتی این استان در چند سال اخیر در کنار ایجاد ده‌ها اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های مختلف این استان و وجود زیرساخت‌های مناسب دیگر از این استان یک مقصد مناسب برای سفرهای توریستی ساخته است.

مهدی جمال، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه استان سمنان از ظرفیت خوبی در بخش توریست‌درمانی برخوردار است به خبرنگار «تاریخ‌ما» گفته، وجود چندین چشمه معدنی با خواص درمانی از ظرفیت‌های این استان در این بخش است.

به گفته او، چشمه شاه در مناطق شمالی سیاه‌کوه یکی از این چشمه‌های معدنی است که خاصیت درمانی دارد.

وی با بیان اینکه آب این چشمه که در غرب استان واقع شده در شمار آب‌های کلروره سولفاته کلسیک و منیزیم تعریف می‌شود افزود: گفته می‌شود که آب این چشمه معدنی خاصیت صفرآوری، ملین، تسکین‌دهندگی و ضدخارش دارد و در درمان بیماری‌های نقرس،روماتیسم و دردهای مفاصل مؤثر است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه در نزدیکی چشمه شاه چشمه معدنی دیگری وجود دارد که به چشمه عین‌الرشید مشهور است ادامه داد: این چشمه معدنی در فاصله حدودا سه کیلومتری از قلعه معروف عین‌الرشید واقع شده و وجه تسمیه نامگذاری آن نیز همین است.

وی با اشاره به نزدیکی دو چشمه عین‌الرشید و چشمه‌شاه خاطرنشان کرد: چشمه عین‌الرشید نیز که در محدوده شهرستان گرمسار واقع شده دارای همان خواص و ویژگی‌های چشمه‌شاه است.

جمال از وجود یک مجموعه چشمه معدنی در شمال‌غرب سمنان خبر داد و گفت: این چشمه‌ها که در فاصله حدودا 21 کیلومتری از مرکز استان قرار دارند دارای خواص تقریبا مشابهی هستند.

وی با اشاره به تعدد این چشمه‌ها ادامه داد: هر کدام از این چشمه‌ها به عنوانی شناحته می‌شود که چشمه آب‌مراد، آب قولنج، آب گرم و آب سرد از آن جمله است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از وجود این مجموعه چشمه‌های آب معدنی آبگرم به عنوان یک ظرفیت مهم در حوزه توریسم درمانی نام برد و افزود: باور مردم محلی بر این است که آب این چشمه‌های معدنی  در درمان بیماری‌های صفراوی، کلیه، کبد، نقرس، روماتیسم و درد مفاصل اثر مطلوب دارد.

وی با بیان اینکه چشمه هفت رنگ مجن در شهرستان شاهرود نیز یکی از چشمه‌های معدنی در شرق استان است گفت: چشمه هفت رنگ مجن منطقه نمونه گردشگری است و تنوع رنگ‌ها در این چشمه زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

جمال با بیان اینکه این چشمه نیز از گوگرد فراوانی برخوردار است و همین ویژگی در کنار عبور آب چشمه از خاک و موادمعدنی متنوع به گونه‌گونی رنگ‌ها در آن کمک کرده افزود: از گذشته‌های دور تاکنون مردم محلی برای درمان بیماری‌های پوستی و استخوانی از آب این چشمه‌ها استفاده می‌کردند.

وی از چشمعه معدنی تلخاب به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین چشمه‌های معدنی منطقه نام برد و گفت: این چشمه معدنی در نزدیکی‌های روستای لاسجرد از توابع شهرستان سرخه واقع شده است. آب این چشمه معدنی تلخ است و وجه تسمیه نامگذاری این چشمه نیز از همین ویژگی آن ناشی می‌شود.

جمال با اشاره به باور مردم منطقه به خواص درمانی این چشمه خاطرنشان کرد: درمان درد چشم‌، یرقان، سردرد، میگرن، کهیر، زردی و رفع گرمی بدن از جمله خواصی است که مردم محل معتقدند با آب‌تنی در این چشمه امکان‌پذیر است.

وی از چشمه معدنی شورآب در شمال‌غربی شهر سرخه به عنوان دیگر چشمه معدنی این استان نام برد و گفت: آب این چشمه از یک رشته قنات که در پنج-شش کیلومتری سرخه قرار دارد تامین می‌شود.

جمال از گوگرد بالا به عنوان مهمترین مشخصه این چشمه معدنی نام برد و اظهار کرد: فراوانی گوگرد چشمه سبب شده که این چشمه معدنی در درمان برخی بیماری‌ها مثل سردرد، چشم‌درد و برخی بیماری‌های جلدی و پوستی موثر باشد.  آب رود شوراب همانند دوغاب گچ در مسیل جریان داشته و در کناره‌های رودخانه لایه ضخیمی از نهشته‌های نمکی، سطحی صاف و صیقلی و سفید رنگ را به‌وجود آورده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از چشمه معدنی نمک‌دره به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان در این بخش نام برد و گفت: این چشمه معدنی در جنوب شهر سرخه و در روستای تاریخی بیابانک واقع شده است.

وی با اشاره به خواص درمانی این چشمه معدنی تصریح کرد: درمان پادرد و کمر درد از جمله مزیت‌هایی است که مردم محلی را به آب‌تنی و استفاده از این چشمه معدنی می‌کشاند.

جمال با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری سلامت در این استان محدود به این چشمه‌ها نیست افزود: امروزه در دنیا نمک‌درمانی امری مرسوم است و استان سمنان نیز رتبه نخست کشور در تولید نمک را دارد.

وی با بیان اینکه گرمسار می‌تواند به یک قطب توریسم درمانی در این حوزه تبدیل شود گفت: غارهای نمکی گرمسار در شرایط فعلی نیز سالانه هزاران گردشگر را جذب خود می‌کند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه استان سمنان از گیاهان دارویی متنوعی برخوردار است خاطرنشان کرد: در مجموع استان سمنان با توجه به تنوع چشمه‌های معدنی، غارهای نمکی، تعدد گیاهان دارویی و زیرساخت‌های بسیار مناسب در حوزه سلامت می‌تواند در زمینه گردشگری سلامت و حتی گردشگری پزشکی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

  علاوه بر این چشمه های معدنی، چشمه ساران زیاد دیگری معجزه دیار توأمان کویر و کوهستان را کامل می‌کنند، چشمه هایی که هر کدام در روزهای گرم سال پذیرای گردشگران بسیاری در استان سمنان است، چشمه علی و چشمه قلل در دامغان، سرچشمه و هفت چشمه شهمیرزاد و چشمه روزیه در شهرستان مهدیشهر ، چشمه مریم و چشمه قطری در شاهرود و…از جمله این چشمه های جوشان است.

به هر روی اینک که در آستانه بهار و تعطیلات نوروزی قرار داریم شهرستان‌های مختلف استان سمنان می‌تواند انتخابی مناسب برای سفر نوروزی امسال‌تان باشد.

با سفر به ششمین استان پهناور کشور می‌توانید در فاصله‌ زمانی کوتاهی، اقلیم‌های کاملا متفاوتی را تجربه کنید. چشمه‌های جوشان و معدنی این استان نیز فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به گردشگری سلامت است چشمه‌هایی که فاصله چندانی هم از راه‌های ارتباطی ندارند و می‌توانید آرامش روزهای آغازین بهار امسال را در سایه‌سار چشمه‌ساران شفابخش این دیار که دور از هیاهوی ماشینی شهرها می‌جوشند و سر به کویر تفتیده می‌گذارند، تجربه کنید.

گزارش از: هوشنگ بسطامی، خبرنگار «تاریخ‌ما»ی سمنان

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.