از پیست اسکی تا کویر رنگی…

به گزارش خبرنگار «تاریخ‌ما»، البرز جایی است که در یک روز می‌توان هم از سرسبزی جاده چالوس و طراوت رودخانه کرج لذت برد و هم رنگارنگی کویر اشتهارد را در قاب خاطره‌ها ماندگار کرد. ابتدا و انتهای عبور چند ساعته از ایران کوچک به خلق چنین تجربه‌ای منجر می‌شود و در میانه‌های این گذر می‌توان روستاها، آبشارها و تصاویر شگفت‌آور زیادی را دید.

روستای بَرَغان

کافی است سیزده کیلومتر از کرج دور شوید تا به روستای برغان برسید برای رسیدن  به برغان دو مسیر وجود دارد؛ یا از کرج – رجایی شهر، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید و یا از بزرگراه کرج – قزوین پس از کردان به سمت برغان بروید.

بافت این روستا قدیمی بوده، دارای باغ‌های بسیاری است که در تمام  فصول سال به‌ویژه بهار و تابستان می‌تواند پذیرای گردشگران باشد. حسینیه اعظم با تعزیه قدیمی که در ایام محرم در آن برگزار می‌شود از آثار بی‌نظیر و میراث گرانبهای این روستای گردشگری است.

پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه کش کلا در برغان جای گرفته‌اند. بازار برغان هم در زمره قدیمی‌ترین بازارهای استان است که در گذشته مرکز تجارت محصولات کشاورزی، پنبه و نظایر آن بوده است.

در سفر به برغان خرید آلوی برغان را فراموش نکنید؛ هرچند گردو، عسل، توت، گوجه برغان و لبنیات هم از سوغات معروف این منطقه هستند. لازم به ذکر است که این روستا جزو روستاهای هدف گردشگری کشور است.

سد امیرکبیر؛ مکمل زیبایی‌های جاده چالوس

سد امیرکبیر که به سد کرج نیز شهرت دارد، در جاده چالوس و در محدوده استان البرز قرار دارد و مکمل زیبایی‌های جاده چالوس است؛ ضمن اینکه قرار گرفتن در کنار این سد، چشم‌اندازی رو به آب و آسمان به بیننده می‌دهد، رودخانه کرج پس از طی مسافتی به سد امیرکبیر (سد کرج) می‌رسد که وجود این سد، زیبایی‌های رودخانه کرج را دوچندان می‌کند.

سد امیرکبیر که یکی از بزرگ‌ترین سدهاست، بر روی این رودخانه ساخته شد و مسافرانی که در جاده چالوس تردد می‌کنند، این سد را نیز در طی مسیر خود می‌بینند.

سد امیرکبیر در شمال شهر کرج و در حدود ۲۵ کیلومتری محور کرج به چالوس واقع‌شده و دریاچه این سد، یکی از مهم‌ترین مراکز طبیعی پرورش ماهی است. این سد یکی از بزرگ‌ترین سدهای کشور است و در کنار جنبه‌های فنی، یکی از جاذبه‌های گردشگری البرز و کشور محسوب می‌شود؛ وجود رودخانه، آسمان، دریاچه، کوه‌های بلند و جاده پرپیچ‌ و خم چالوس نیز بر زیبایی‌های اطراف سد امیرکبیر می‌افزاید و منظره را دل‌انگیزتر می‌کنند.

طبیعت زیبا و چشم‌انداز زیبای سد کرج، به‌ویژه سطح درخشان دریاچه آن، علاقه‌مندان فراوانی را به‌سوی خود جذب می‌کند و آسمان نیز با آن رنگ زیبای خود در همه ساعت‌های شبانه‌روز، از مواردی است که زیبایی‌های محیط این سد را دوچندان می‌کند.

لذت اسکی روی برف در دیزین

گردشگرانی که البرز را مقصد نهایی خود انتخاب می‌کنند در یک روز هم می‌توانند از سرسبزی جاده چالوس بهره‌مند شوند و هم می‌توانند در کویر اشتهارد شبی پرستاره را سپری کنند، اما برخی که به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستند با حضور در پیست اسکی دیزین می‌توانند لذت اسکی روی برف را تجربه کنند؛ در واقع می‌توان ادعا کرد استان البرز استانی چهارفصل است.

پیست اسکی دیزین در ۱۲۳ کیلومتری شهرستان کرج و ۷۰ کیلومتری روستای زیبای ولایت‌رود واقع‌ شده است. وجود پیست دیزین و کوه‌ها و دشت‌های زیبا باعث شده است که روستای ولایت‌رود یکی از روستاهای هدف گردشگری استان البرز باشد.

پیست دیزین در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد و در شمار پیست‌های معروف جهان قرار دارد. دیزین اولین پیست در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی قرار گرفت و به‌عنوان پیست بین‌المللی شناخته شد.

پیست دیزین دارای ۳ مسیر تله‌کابین، ۲ تله سیژ، ۲۳ پیست اسکی و ۷ تله‌اسکی بشقابی و تله‌اسکی چکشی و پیست چمن است که در فصول مختلف سال پذیرای علاقه‌مندان به اسکی و سایر ورزش‌های تابستانی و زمستانی است.

استان البرز دارای آبشارهای بسیار زیادی از جمله آبشار سیرود، آبشار سنج، آبشار کرکبود، آبشار خور و دریاچه سد طالقان است.

روستای سیرود در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ در ارتفاع دو هزار و۲۵۰ متری از سطح دریا و در کنار رودخانه‌ای دائمی و زیبا هم نام روستا واقع‌شده است. این رودخانه در جهت شمال، جنوب از کوه‌های پلنگ‌دره و اخرک سرچشمه گرفته، به‌طوری‌که شاخه‌هایی از این رودها در برخی قسمت‌ها به‌صورت آبشارهای کوچک دیده می‌شود که منظره زیبایی به وجود آورده است.

آبشار سنج

روستای سنج از توابع ساوجبلاغ در ارتفاع 2800 متری از سطح دریا در منطقه‌ای کوهستانی واقع ‌شده است. ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر است  که بالای روستا و در دل دره‌ای زیبا جریان دارد.

آبشار کرکبود

این آبشار در منطقه طالقان، شمال آبادی کرکبود ۱۱۵ کیلومتری کرج قرار دارد، با پیمودن مسیری طولانی از کرج به‌ طرف زیاران و شهرک طالقان، از آنجا به روستای کرکبود می‌رسیم، آبشار کرکبود ۲۰ متر ارتفاع دارد.

آبشار خور

آبشار خور در شمال کرج و حدود ۳۵ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۶۰ متر است و آب آن با وجود کم‌حجم بودن با شدت فراوان بر روی تخته‌سنگ‌های پایین اصابت می‌کند و صدای سمفونی زیبای آن انرژی مضاعفی را در دل بازدیدکنندگان جای می‌دهد.

آبشار هفت‌چشمه

این آبشار در کیلومتر 17 جاده کرج-چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه قرار دارد

«یخ مراد» غاری با قندیل‌های یخی

زیبایی بکر غار یخ مراد استان البرز که در جاده چالوس واقع ‌شده، در انتظار گام‌های مسافران و گردشگران نوروزی است و مسافران و گردشگران با آمدن به این غار، از تماشای زیبایی‌های داخل و خارج آن بهره‌مند می‌شوند.

غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه‌ده در منطقه گچسر و جاده چالوس در استان البرز واقع‌ شده و فاصله این غار از تهران در حدود ۶۵ کیلومتر است، دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع‌ شده و مسیر غار به‌صورت کلی، شیب‌دار و رو به پایین است.

ارتفاع این غار از سطح دریا حدود دو هزار و ۶۴۰ متر است؛ ضمن اینکه دهانه غار یخ مراد، سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد؛ در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند و گردشگران با حضور در غار در زمان‌های یاد شده، تصویری بسیار به‌یادماندنی از یک غار زیبا را مشاهده می‌کنند.

کویر اشتهارد

کویر اشتهارد یا قشلاق حسین خانی (به کویر قارپوزآباد هم شناخته می شود) در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب شرقی مهرشهر کرج در استان البرز قرار دارد. طول کویر ۶۰کیلومتر و عرض آن در حدود ۲۰ کیلومتر است. در نقطه مرکزی کویر دق زیبایی قرار دارد و در حاشیه دق ارتفاعات و گنبدهای نمکی زیبایی که از رنگ‌های متنوعی تشکیل شده اند، وجود دارد. گنبدهای نمکی حاشیه این کویر متاسفانه برای استخراج نمک به شدت مورد تخریب قرار گرفته اند اما مناظر کویر از فراز این ارتفاعات بسیار زیبا و دل انگیز است.

البرز استانی با جاذبه‌های گردشگری ناشناخته است، آنقدر که مدیر کل میراث فرهنگی البرز با اشاره به جاذبه های متنوع گردشگری استان اظهار کرده، البرز استانی با جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان است که بسیاری از مردم حتی ساکنان این استان نیز از وجود آنها بی خبر هستند.

حجت الاسلام فخرالدین صابری ادامه داد: این ناشناخته ماندن جاذبه‌ها باعث شده البرز به استانی گذری برای مسافران 14 استان کشور تبدیل شود.

وی افزود: هرچند طی سال‌های گذشته اقدامات مناسبی برای شناساندن این جاذبه‌ها به گردشگران صورت گرفته، ولی هنوز کافی نیست و باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری صورت داد.

این مسئول توضیح داد: برای اینکه بتوانیم انگیزه شب مانی مسافران در البرز را افزایش دهیم در مرحله اول باید  زیرساخت‌های مناسب گردشگری از جمله هتل، مراکز اقامتی ارزان، امکانات رفاهی و … مناسبی را برای گردشگران ایجاد کنیم. در کنار این، باید ازطریق رسانه ‌ ها به ویژه صدا و سیما اطلاع رسانی کافی درباره جاذبه‌های مختلف این استان انجام شود تا مردم در تعطیلات به جای این که بار خود را به مقصد سایر استان ها ببندند در البرز بمانند و از جاذبه های آن دیدن کنند.

حجت الاسلام صابری با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته برای نوروز امسال اظهار کرد: با توجه به اینکه البرز برای نوروز 98 به عنوان استان هدف گردشگری معرفی شده، معاونت گردشگری میراث فرهنگی برنامه‌های ویژه‌ای برای معرفی جاذبه‌های استان دارد.

وی ادامه داد: انتشار و توزیع نقشه گردشگری استان و نقشه‌های تفکیکی گردشگری شهرستان‌ها برای اطلاع رسانی بهتر از نقاط دیدنی استان یکی ازبرنامه‌های این معاونت است.

این مسئول در ادامه به برگزاری تورهای البرزگردی اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده، قرار است امسال چندین تور البرزگردی برای مسافران و شهروندان علاقه مند به جاذبه‌های استان برگزار شود.

گزارش از المیرا دادمهر، خبرنگار «تاریخ‌ما» منطقه البرز

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.