ضرورت تقویت همکاری صندوق نوآوری با انجمن پارکهای علم و فناوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به تقویت همکاری صندوق نوآوری و انجمن پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، اولین کنفرانس ملی انجمن علمی ‌پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران به عنوان بزرگترین گردهمایی مدیران و کارشناسان پارک‌های علم و فناوری طی روزهای پنجم و ششم خرداد ماه به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد.

دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در آیین گشایش این کنفرانس بر لزوم شبکه‌سازی بین پارک‌های علم وفناوری تاکید کرد و گفت: پارک‌ها در هر استانی که شکل گرفته مرکز رجوع هسته‌های فناور هستند؛ بر این اساس پارک‌ها باید کاری کنند که محور شبکه‌سازی بین تمامی ‌اجزای اکوسیستم در منطقه شوند و جایگاه خود را ارتقاء دهند.

وی افزود: به عبارت دیگر فعالان اکوسیستم با محوریت پارک‌ها بتوانند تشریک مساعی کرده و اثربخشی فعالیت خود را افزایش دهند.

وحدت تشکیل انجمن به عنوان نهاد صنفی غیر دولتی را دستاورد خوبی برای پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانست و گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باعث شدند که صاحبان ایده و فناوری از جهات مختلف مورد حمایت قرار گیرند؛ بر این اساس انجمن می‌تواند موجب تشریک مساعی، تبادل تجربیات، هماهنگی و اتحاد بین پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد شود که امر مبارکی است.

وی ادامه داد: غیر دولتی بودن انجمن می‌تواند موجب هم‌صدایی بین پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نیز حرکت غیر سیاسی و صنفی در جهت هدف اصلی یعنی توسعه فناوری در کشور شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات مدیران پیشین پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد و گفت: فعالان با تجربه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد که امروز در راس تصمیم‌گیری نیستند تجربیاتی دارند که انجمن می‌تواند از ظرفیت آنها و تجربیاتشان برای پیگیری امور، رفع نیاز قانونی و تعامل با دستگاه‌ها، دولت، مجلس و بخش‌های دیگر استفاده کند.

وحدت در ادامه برای شتاب در رشد و توسعه اجزای این اکوسیستم چند پیشنهاد مطرح کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باید چند محور چون نگاه به حوزه‌های جدید فناوری، ارتقای جایگاه و شبکه‌سازی تمام اجزای اکوسیستم در استان، عدم ورود به رقابت با بخش خصوصی و مردمی‌سازی را مدنظر داشته باشند.

وی ادامه داد: زمانی صحبت از توسعه تکنولوژی در یک استان کار سختی بود، بر همین اساس دولت راسا در قالب پارک‌های علم و فناوری ورود کرد اما امروز شرکت‌های مختلف فناوری و خصوصی در استان‌ها شکل گرفته‌اند، اما نباید با دید رقیب به این مجموعه‌ها نگاه کرد و پارک‌ها و مراکز رشد نباید به رقابت با بخش خصوصی وارد شوند و شبکه‌سازی و بکارگرفتن اجزای زیست‌بوم و عدم رقابت با بخش خصوصی را سرلوحه کار خود قرار دهند و بهتر است نقش هماهنگی و تنظیم‌گری داشته باشند. همچنین باید مرزها با مردم برداشته شود و پارک‌ها بیشتر از گذشته در زمینه عمومی‌سازی فناوری تلاش کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، به تشریح نظام تامین مالی زیست‌بوم نوآوری کشور پرداخت و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی طبق قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، متولی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و همراه با توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور، نظام تامین مالی نوآوری را تقویت کرده است.

وی ادامه داد: در نظام تامین مالی اکوسیستم نوآوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، بانک‌های کشور و سازمان بورس اوراق بهادار با سرویس‌های متنوع، ما را همراهی می‌کنند.

وحدت خاطرنشان کرد: توسعه همکاری‌ها میان صندوق نوآوری، انجمن پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به عنوان دو بال توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور، در سال‌های آینده باعث رشد و تجربه بیشتر در این حوزه خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.