آشکار شدن فصل تاریکی از تاریخ حقوق بشر کانادا با کشف گور دسته جمعی کودکان بومی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نوشته روزنامه گاردین، این کشف دردناک و عجیب در حیاط یک مدرسه قدیمی شبانه روزی نزدیک شهر “کاملوپس”، اواخر روز پنجشنبه توسط مردم بومی Tk’emlups te Secwépemc و پس از آن اعلام شد که این مکان توسط تیمی که از رادار نفوذ در زمین استفاده می‌کرد، مورد کاوش قرار گرفت.

“رزان کاسیمیر”، رئیس قبیله Tk’emlups te Secwépemc در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ ما در جامعه خود متوجه این مساله شدیم و حالا این را تایید می‌کنیم که این گور دسته جمعی متعلق به کودکان گمشده‌ای است که مرگ آنها اعلام نشده است.

وی ادامه داد: برخی از بقایای اجساد به کودکان حدودا سه ساله تعلق دارد اما دلیل و زمان مرگ آنها هنوز مشخص نیست. در حال حاضر سوالات زیادی وجود دارد که باید پاسخ داده شود.

این مدرسه شبانه روزی در سال ۱۸۹۰ و در دوران حاکمیت کلیسای کاتولیک تاسیس و در ۱۹۷۸ تعطیل شد.

تاسیس این مدرسه شبانه روزی بخشی از شبکه سراسری کانادا برای ایجاد چنین مدارسی برای دور کردن اجباری کودکان بومی از خانواده‌ها و جوامعشان و ممنوعیت صحبت کردن به زبان بومی یا انجام فعالیت‌های فرهنگی مربوط به آن قبیله بوده است. همچنین سوءاستفاده‌های جنسی، احساسی و جسمی به همراه کار اجباری نیز در این موسسات وجود داشت.

بر اساس گزارش ۲۰۱۵ “کمیسیون مصالحه و اعتماد” مشخص شد که دست کم ۱۵۰ هزار کودک در این مدارس حضور داشتند.

جورج مانوئل، یکی از افرادی که در دهه ۱۹۲۰ میلادی در این مدارس بود، گفت: تمامی دانش آموزان بومی از گرسنگی رنج می‌بردند. مدارس هم در زمستان‌ها سرد و جایی غیر بهداشتی بود.

همچنین در اسناد دیگر آمده که دانش آموزان در معرض سرخک، آنفلوآنزا، سل و سایر امراض واگیردار بودند و بسیاری هم می‌مردند.

خشونت‌های اعمال شده علیه این کودکان در این مدرسه شبانه‌روزی تا زمان تعطیلی آن ادامه داشت.

جوامع بومی کانادا مدت‌ها بود که می‌دانستند گورهای دسته جمعی در مدارس شبانه روزی وجود دارد و اثبات آن به چندین دهه نیاز داشت. همچنین تخمین زده می‌شود که دست کم ۳۲۰۱ مورد مرگ در مدارس شبانه روزی وجود دارد اگرچه در مجموع تعداد آنها به دلیل مرگ‌های اعلام نشده و تخریب محل ممکن است هرگز مشخص نشود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از شوک و پریشانی خود در مورد کشف بقایای اجساد این کودکان در محوطه یک مدرسه شبانه‌روزی سابق که بیش از یک قرن پیش برای جذب مردم بومی تاسیس شده بود، سخن گفته است.

ترودو این مساله را یادآور دردناک آنچه او به عنوان یک فصل تاریک و شرم آور از تاریخ کانادا خواند، دانست.

از زمان شکل گیری کانادا در قرن ۱۹ میلادی، دولت، کودکان بومیان کانادا را از خانواده و قبیله جدا می‌کرد و آنها را در مدارس شبانه روزی و نزد خانواده‌های سفید پوست به فرزند خواندگی می‌فرستاد.

دولت کانادا تاکنون چندین میلیارد دلار غرامت پرداخت کرده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.