گردشگری گاه از چاه نفت هم مهم‌تر است‌

به گزارش «تاریخ‌ما»، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم، با بیان اینکه هویت فرهنگی ایرانیان از عوامل زنده بودن، پویایی و پایداری حاکمیت و نظام‌های اجتماعی در طول تاریخ است، گفت: این هویت فرهنگی ابعاد مختلف تاریخی، جامعه‌شناختی و سرزمینی است و موجب شکل‌گیری روح مشترک جمعی در پرتو مسئولیت‌پذیری است. تحولات سیاسی و اجتماعی دهه‌های اخیر موجب ایجاد باور ما می‌توانیم به ویژه در میان نخبگان و دانشگاهیان شده است‌.

عیسی علیزاده ادامه داد: طرح این مسئله از این منظر حائز اهمیت است که توسعه رسانه‌های نوین و مجازی در برخی موارد موجب نوعی آشفتگی فرهنگی، بحران هویت و افول برخی ارزش‌های بومی شده است، بر همین اساس دغدغه‌مندان فرهنگی باید متناسب با این فضا و برای بالندگی و نوسازی فرهنگی آحاد جامعه به ویژه دانشگاهیان و نسل جوان کوشا باشند. در همین راستا معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در قالب برنامه‌ها و جشنواره‌های متعدد فرهنگی با تاکید بر هویت و شناسایی مفاخر گام‌های مؤثری را در جهت تقویت روحیه خودباوری و احیای هویت ملی برمی‌دارد که از آن جمله طرح ملی ایران مرز پرگهر است. مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران بازدید هدفمند دانشگاهیان از مراکز علمی و فناورانه و میراث تاریخی کشور را به منظور شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی به ویژه دانشگاهیان برنامه‌ریزی کرده است تا دانشگاهیان ضمن بازدید از مراکز تاریخی و تمدنی از یک شو با دستاوردهای فناورانه، علمی و ملی نیز آشنا شوند و با مسئولیت‌پذیری و به دور از هرگونه تعصب و تقلید در جهت رشد و پیشرفت کشور گام بردارند.

وی با بیان اینکه طرح ایران مرز پرگهر به مثابه رویدادی گردشگری و علمی قابلیت فرهنگ‌سازی و معرفی توانمندی‌های این مرز و بوم به دانشگاهیان را دارد گفت: تنها راه پیش‌رو برای گذر از گردنه‌های سخت و هم‌چنین توسعه پایدار، شناخت نقاط قوت و ضعف و اعتماد دانشگاهیان و نخبگان به راهکارهای مبتنی بر دانش است.

گردشگری گاه از چاه نفت هم مهم‌تر است‌

شهردار اصفهان در این مراسم با اشاره به پیچیده شدن ماهیت شهرها و زندگی کردن افراد گفت: مدیران شهری باید مسائل را عالمانه شناسایی کنند و هوشمندانه از شهرها حفاظت کنند. همین باعث می‌شود ما به عنوان مدیران شهری خود را ملزم کنیم که برای حل مسائل شهرها از تفکر متفکران و نخبگان و تخصص متخصصان استفاده کنیم. پیمایش‌های ملی و بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرهای ما درگیر چالش‌های جدید مانند مسائل فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی و مسائل مربوط به هویت‌های اجتماعی می‌شوند.

قدرت‌الله نوروزی افزود: ناگزیریم از افراد دوراندیش باتجربه و همچنین از افراد خردمند برای اداره شهرها استفاده کنیم و به نظر من ملازمه‌ای میان خردمندان و دوراندیشان برای اداره شهرها وجود دارد. شهرها مجتمع‌های مسکونی برای اقامت ساکنان نیست؛ بلکه هویت شهر به حس تعلق ساکنان، تاریخ شهر و روابط انسانی افراد وابسته است‌. این شهرها هستند که بستر روابط انسانی و مسائل مهم را تأمین می‌کنند.

وی افزود: فضاهای شهری تجلی‌گاه ظهور بروز مسائل تاریخی، اجتماعی و سیاسی است. شهرها دفتر خاطره جمعی و بیانگر شیوه زندگی شهروندان در طول تاریخ هستند. گردشگری می‌تواند یک منبع مالی مهم در شرایط کنونی برای شهرها باشد به همین دلیل است که در دنیا این صنعت به عنوان گسترده‌ترین صنعت خدماتی شناخته شده است.

نوروزی با بیان اینکه اگر گردشگری در اصفهان توسعه یابد می‌تواند شهرهای اطراف مانند کاشان، یزد و شهرکرد را هم منتفع کند، گفت: توسعه گردشگری در اصفهان می‌تواند بر روستاهای گردشگر پذیر چون ابیانه هم تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهیم گردشگری رشد کند باید دست مدیران شهری را در توسعه روابط خارجی باز بگذاریم. فکر می‌کنم شهری مثل اصفهان باید در دیپلماسی شهری پایگاه‌های قوی‌تری پیدا کند.

نوروزی در پایان با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس در سالی که گذشت گفت: مدیریت شهری اصفهان برای اولین‌بار در سالی که گذشت توانست در پاریس ۳۸ برنامه فرهنگی و هفته فرهنگی اصفهان را برگزار کند. ادامه این کار لازمه توسعه گردشگری است. من معتقدم گردشگری در ایران و در برخی نقاط کشور از چاه نفت هم مهم‌تر است‌.

گردشگری ما هنوز بودجه لازم را ندارد

در بخش دیگری از این مراسم نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی مجلس و اعضای فراکسیون گردشگری مجلس برای برگزاری نشست‌های تخصصی با متخصصان این حوزه گفت: یکی از زمینه‌هایی که نشاط، طول عمر و رونق اقتصادی مردم را تأمین می‌کند صنعت گردشگری است اما ما آن‌قدر وابستگی‌مان به نفت شدید است که هنوز و علی‌رغم تلاش‌ها به دلیل مشکلاتی مانند تحریم، برخی ناهماهنگی‌های داخلی و عدم ورود جدی بخش خصوصی نتوانسته‌ایم جایگاه لازم برای صنعت گردشگری را به وجود آوریم.

کاظم دلخوش ادامه داد: زمانی که بودجه را می‌نویسیم ۵، ۶ قلم بیشتر نداریم. امروز با ۲۰ سال پیش کاملاً متفاوت است. من از دوره هفتم تا الان در مجلس هستم، آن زمان ما با بودجه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور را می‌بستیم الان فقط ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد کنار گذاشته شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به جاذبه‌های گردشگری ایران و گیلان گفت: ۸۵ درصد مردم گیلان تالاب انزلی را نمی‌شناسند. از ظرفیت‌های گردشگری نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم. بخشی از آماری که در گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود مثلاً مردمی هستند که از آن طرف مرز به آستارا می‌آیند و مواد روزانه خود را تهیه می‌کنند، یا دوستان کشورهای عربی ما که می‌بینند با این دلار راحت‌تر می‌توانند صفا کنند می‌آیند اینها گردشگری نیست. در این بخش باید کار کنیم. اگر از زیرساخت‌ها بخواهیم شروع کنیم در حوزه قانون‌گذاری می‌توانیم به شما کمک کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: تمام تلاش ما در فراکسیون در این ۱۴، ۱۵ سال این است که دولت‌ها را متوجه کنیم به جای اینکه به دنبال نفت برویم به سراغ بخش‌های دیگر برویم. صنعت گردشگری ما هنوز آن بودجه‌ی لازم را ندارد اما ما آمادگی داریم که روی صنعت گردشگری به صورت جامع کار کنیم. از نظر قانون‌گذاری،دوستان باید به ما کمک کنند اگر ngo ها می‌خواهند به اهداف خود برسند به ما اعلام کنند چه امکاناتی می‌خواهند و چه زیرساخت‌هایی نیاز دارند.

برگزاری ۲۷۹۰ اردو

در ادامه این مراسم رحیم یعقوب زاده با بیان این که مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان اهتمام بر این داشته که در حوزه فرهنگی و به ویژه گردشگری فعالیت کند، گفت‌: ما طرح‌های مختلفی را در سال‌های فعالیت داشتیم. از جمله طرح ملی “ایران مرز پر گوهر” و طرح‌هایی شبیه آن مانند طرح “دریای خاک” یا “گنبد گیتی” و “همایش ملی خلیج فارس”.

رئیس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی، افزود: ما سعی کردیم دانشگاهیان و نخبگان را در طرح “ملی ایران مرز پر گوهر ” برای آشنایی با دستاوردهای انقلاب به بازدیدهای علمی فرهنگی ببریم و خیلی از این دانشجویان از طریق ارتباطی که طی بازدید از مراکز علمی فرهنگی گرفتند، وارد حوزه اشتغال شدند.

در بخش دیگری از این اختتامیه دبیر طرح ملی “ایران مرز پر گوهر” خاطر نشان کرد: این طرح با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار “ما می‌توانیم” در بین دانشگاهیان و نخبگان آغاز به کار کرد. در این طرح به منظور آشنایی آنها با مباحث تاریخی تمدنی و مراکز علمی صنعتی که دستاورد انقلاب هستند، اردوهایی با حمایت مرکز علمی گردشگری دانشجویان و توسط معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی طی ۱۴ دوره برگزار شد. این طرح از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۷ دو هزار و ۷۹۰ اردو برگزار کرده و در سه دوره اخیر با مشارکت بنیاد نخبگان ۱۷۳ اردوی علمی فرهنگی در بخش اساتید و دانشجویان ویژه مستعدین تحت حمایت این بنیاد برگزار شده است. همچنین ۱۰۳ هزار و ۶۰۰ نفر در این اردوها از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۷ شرکت داشته‌اند. علاوه بر این تعداد ۶۰ اردوی علمی فرهنگی در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی ویژه جوانان اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار شد.

گاهی اوقات فقط مسافران را می‌بینیم

در ادامه این برنامه معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که هر گاه سخن از گردشگری به میان می‌آید بحث‌ها معطوف به بسترهای فراهم شده برای این امر است، گفت‌: گزارشاتی هم ارائه می‌شود به نوعی ناظر بر همین بسترسازی‌ها است. وقتی صحبت از پیامدهای گردشگری می‌شود، در درجه اول شاید آن چه که به ذهن متبادر می‌شود این است که سفر و گردشگری یک امر اقتصادی است، ولی در واقعیت سفر یک امر ترکیبی و چند ضلعی است که یکی از ارکان آن اقتصاد است و وجه‌های مهم دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به وجه‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

دکتر غلامرضا غفاری همچنین خاطر نشان کرد: وقتی شهری شهر می‌شود که تعاملات در آن فزونی گیرد و سفر و گردشگری واقعیتی است که بنیانش بر تعامل و ایجاد ارتباط نهاده شده است. ما گاهی اوقات فقط مسافران را می‌بینیم. در حالی که باید به جامعه میزبان نیز توجه شود. جامعه پیرامون هم نسبت به فرد تازه وارد نگاه جدیدی دارد و مجموعه این نگاه‌ها است که تعاملاتی را رقم می‌زند. اگر بخواهیم شهر پویایی داشته باشیم باید به مقوله سفر و گردشگری که یک باز آفرینی را موجب می‌شود، توجه کنیم. احیای شهر در گرو این است که تبادلات در نواحی مختلف از لحاظ گردشگری وجود داشته باشد. به میزانی که سفر افزایش پیدا می‌کند جهت گیری عام گرایانه افزایش می‌یابد و تعارضات کمتر می‌شود.

تصرف در تصمیم گیری تاریخی مردم یک سرزمین ممنوع

به گزارش «تاریخ‌ما»، در ادامه این مراسم احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که این جشن‌ها را علی منتظری بنیان نهاده است، درباره جشن نوروز گفت‌: این نوروزی را که هر ساله جشن می‌گیریم سابقه سه هزار ساله دارد. نوروز نشان دهنده استقرار و سکونت دائمی است. از زمانی که ما یک جا نشین شدیم جشن نوروز و مهرگان آغاز شد و این یک جا نشینی مبدا شهر و شهرنشینی است. اگر بتوانیم در کنار ظرفیت‌های دیگر گردشگری گزارشات سفر را هم بنویسیم ارزشمند است.

مسجد جامعی با سپاس از نامگذاری ا ین طرح به نام “ایران مرز پر گوهر” به سرود ” ای ایران” اشاره کرد و یادآور شد: این سرود یک میراث ارزشمند است که در سال‌های اشغال تهران توسط حسین گل گلاب و روح الله خالقی ساخته شده‌اند. این شعر در دل و جان ایرانیان می‌نشیند و مثل هر میراث دیگری برای مردم مهم است. اگر در تصمیم گیری تاریخی مردم یک سرزمین تصرف کنید باعث ناراحتی، عصبانیت و فاصله گذاری میان مردم می‌شود.

در پایان این مراسم از سید علی محمدپور (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه امیرکبیر)، مجید آقج (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد کردستان)، داریوش اسماعیلی (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان) و فاطمه شفیعیان (مدیر مرکز گردشگری نقش جهان)، مهدی ابحریان (مدیر اجرایی واحد جهاد دانشگاهی همدان)، دکتر درود (مدیرعامل مجتمع تحقیقاتی انستیتو پاستور)، مهندس حقیقی (معاون ارتباطات مپنا)، سهیل بنی بایرامی (مدیر آموزش نیروگاه منتظر قائم)، آقای طباطبایی (مدیر امور فرهنگی دانشگاه امیر کبیر)، حامد جعفر نژاد (عکاس خبرگزاری تسنیم)، قدرت الله نوروزی (شهردار اصفهان)، مهندس محمدعلی یوسفی زاده (مدیرعامل آسیا تک) و آرش امینی راد (مدیرعامل هلدینگ طرح ماندگار) تقدیر شد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.