عملکرد زیست محیطی شورای پنجم همدان چگونه بود؟

شورای شهر در حیطه وظایف خود می‌تواند نقش اساسی در توسعه همه جانبه شهر داشته باشد. عملکرد اعضای این پارلمان مهم مانند تمامی مسئولان در حافظه تاریخ ثبت می‌شود و به طور حتم عکس این قضیه هم اتفاق می‌افتد. 

در قانون اساسی به صورت مستقیم به وظایف شورای شهر اشاره شده اما در واقع این کرسی‌نشینان محلی چقدر در مسیر درست گام ‌برداشته و اسباب آسایش همشهریان خود را فراهم می‌کنند؟ با توجه به در پیش‌ بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر، خبرگزاری تاریخ ما تصمیم به برگزاری میزگردهایی در راستای بررسی عملکرد پنجمین دوره شورای شهر در حوزه‌های مختلف کرده است.  

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در نخستین میزگرد خبرگزاری تاریخ ما با موضوع «بررسی عملکرد محیط زیستی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر همدان» با اشاره به اینکه بخشی از محیط زیست مربوط به محیط زیست شهری و بخشی دیگر مربوط به محیط زیست طبیعی است، گفت: مسائل زیست محیطی اثرات مستقیم در شهر همدان دارد و این دو مورد در شورای پنجم در برخی موارد با شدت و قوت و در برخی موارد با ضعف‌هایی مواجه شد.

رضوان سلماسی با بیان اینکه پنجمین دوره شورای شهر همدان برنامه‌هایی را در این زمینه داشته است، افزود: در حوزه محیط زیست اگر فضای سبز شهری را درنظر بگیریم اتفاقات خوبی در شهر به وقوع پیوست و این اتفاقات اگرچه کم اما مورد پسند است، مهمترین اتفاقی که در این زمینه رخ داد، این بود که شهرداری همدان نسبت به حفظ محیط زیست در حوزه فضای سبز شهری توجه زیادی پیدا کرد. 

وی شرح داد: اوایل دوره پنجم شورا، بسیاری از پروژه‌ها ممکن بود منجر به قطع درختان شود اما به ندرت به سمتی رفتیم که در پروژه‌های زیادی درختان را برای حفظ جابه جا کنیم سپس به سمت جابه جایی در فصل مناسب حرکت کردیم و از آنجا که جابه جایی درختان اصول خاص خود را دارد شاید به صورت صددرصد موفق به حفظ این درختان نشدیم همچنین بعضی از پروژه‌ها مجدداً مطالعه شدند؛ مثلاً زمانی که قرار شد برگردان بلوار آیت‌الله نجفی زده شود اجرای طرح بیش از یک ماه به تعویق افتاد تا راهکار جدیدی برای حفظ تعداد بیشتری از درختان پیدا شود.

این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه متأسفانه قسمت اعظم درختان چنار ارزشمند در کنار دانشکده کشاورزی از بین رفته است، اظهار کرد: در این رابطه جلسات زیادی با شهردار داشتیم که شهرداری در کمیسیون ماده ۵ استقرار ساختمان‌های این منطقه را در دستور کار قرار دهد اما مالکان درختان را شبانه قطع کردند و کار به شکایت کشید.

این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه متأسفانه قسمت اعظم درختان چنار ارزشمند در کنار دانشکده کشاورزی از بین رفته است، اظهار کرد: در این رابطه جلسات زیادی با شهردار داشتیم که شهرداری در کمیسیون ماده ۵ استقرار ساختمان‌های این منطقه را در دستور کار قرار دهد اما مالکان درختان را شبانه قطع کردند و کار به شکایت کشید.

سلماسی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته درختکاری‌های زیادی در سطح شهر انجام شده است، تصریح کرد: انتظار داریم به جای نهال‌های یکی دو ساله درخت‌های بالای ۱۰ ساله در سطح شهر کاشته شود و البته چندین مورد هم انجام شده است، علاوه بر این متأسفانه موفق نشدیم دستگاه کُنده‌کنی را برای کُنده درخت‌هایی که از بین رفته بود، فراهم کنیم و دستگاهی که برای جابه جایی درختان لازم بود را هم به علت هزینه بالا موفق به تأمین نشدیم.

وی ایجاد واحد مستقل محیط زیست در شهرداری همدان را یکی از اقدامات خوب دانست و افزود: یک از جایزه‌های مستقیم جشنواره شهروند برگزیده در راستای حفظ محیط زیست بود که اقدام قابل قبولی است همچنین در جهت داشتن هوای مناسب شهری به بحث حمل و نقل توجه ویژه‌ای شد و ۱۷ دستگاه اتوبوس نو، چهار دستگاه بازسازی شده و هشت دستگاه در حال بازسازی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد، علاوه بر این چند روز گذشته ناوگان جدید تاکسیرانی به روز رسانی شد، این اقدامات اگرچه تأثیر مستقیمی در هوای شهر همدان دارد اما هنوز کم است.

سلماسی در ادامه درباره باغاتی که تقاضای تفکیک داشتند، مطرح کرد: به صورت مشخص قطع درختان یکی از باغ‌های دره مرادبیگ به تعویق افتاد تا طرح جدیدی برای حفظ باغات تصویب شود چراکه اگر این باغ تفکیک شده و برنامه خاصی برای آن طراحی نشود سرآغاز از بین رفتن باغات دامنه شمالی الوند خواهد بود که این باغات هم به لحاظ وسعت زیاد هستند و هم افراد حقوقی زیادی در این منطقه قرار دارند که به راحتی ممکن است تقاضای تفکیک کنند. در حال حاضر دو سال و نیم است که کمیسون ماده ۷ در برابر قطع این درختان مقاومت کرده و دنبال راهکاری برای حفظ آنها است.

وی در رابطه با دستکاری‌هایی که سال گذشته و امسال در گنجنامه اتفاق افتاده است، بیان کرد: گازکشی و تأثیراتی که حضور گاز در آینده به علت موقعیت استراتژیک این منطقه می‌تواند بر شهر همدان داشته باشد باید مشخص شود و صحبت‌هایی در این مورد انجام شده اما فعلاً جلو نرفته است همچنین درخواست کرده‌ام مطالعاتی درباره تبعات و راهکارهای گازکشی به الوند انجام شود اما هنوز پاسخی داده نشده است.

این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه نگاه به پیاده‌راه‌سازی‌ها باید بیشتر انسان محور و پیاده مدار شود، مطرح کرد: به پیاده‌راه‌های شهر همدان نقدهایی وارد است اما در مجموع به تردد در بخش مرکزی شهر و کاهش آلودگی هوا کمک فراوانی کرد، علاوه بر این یکی از اقدامات شهرداری همدان در دوران کرونا در حوزه آموزش‌ها در مدارس، مهدهای کودک و فرهنگسراها ورود موفقی داشت.

سلماسی با بیان اینکه علاقمندیم از مشارکت‌های مردمی و سمن‌ها در حوزه‌های تخصصی استفاده بیشتری شود و در حوزه تخصصی شدن فرهنگسراها بتوانیم فرهنگسرای تخصصی محیط زیستی را راه‌اندازی کنیم، گفت: یکی از اتفاقات خوب طی این سال‌ها بررسی تأثیرات پروژه‌های شهری بر زندگی مردم بود که می‌تواند به طور مستقیم روی حوزه‌هایی مثل محیط زیست، آلودگی هوا و زندگی مردم تأثیر بگذارد.

سلماسی ادامه داد: این طرح به عنوان مصوبه به شهرداری همدان ابلاغ، دبیرخانه آن تشکیل و مطالعاتش ارائه شده است و به علت اینکه دو پارک ۱۰۳ هکتاری حیدره و پارک اکباتان قرار است به شهر همدان اضافه شوند درخواست مطالعه آنها فرستاده شده و می‌خواهیم ضمن اینکه یک فضای سبز تفرجگاهی داشته باشیم، فضایی باشد که برای شهر همدان مفید باشد تا نه تنها سرانه فضای سبز را افزایش دهد بلکه اثرات اکولوژیکی آن به طور مستقیم بر شهر همدان تأثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: این طرح به عنوان مصوبه به شهرداری همدان ابلاغ، دبیرخانه آن تشکیل و مطالعاتش ارائه شده است و به علت اینکه دو پارک ۱۰۳ هکتاری حیدره و پارک اکباتان قرار است به شهر همدان اضافه شوند درخواست مطالعه آنها فرستاده شده و می‌خواهیم ضمن اینکه یک فضای سبز تفرجگاهی داشته باشیم، فضایی باشد که برای شهر همدان مفید باشد تا نه تنها سرانه فضای سبز را افزایش دهد بلکه اثرات اکولوژیکی آن به طور مستقیم بر شهر همدان تأثیر داشته باشد.

سلماسی با بیان اینکه همه این اقدامات در ابتدای مسیر است و آغازش نقطه قوتی است که باید در آینده ادامه پیدا کند، اضافه کرد: پس از شنیدن خبر جاده‌کشی به الوند ورود پیدا کردم، تا در این رابطه با شورا صحبت شد مدتی زمان برد و بازدید از این منطقه توسط مسئولان و مدیران پس از حدود سه هفته انجام شد تا این افراد از نزدیک شاهد اتفاقی که افتاده بود، باشند.

وی مطرح کرد: این پرونده پس از گذشت حدود یک سال هنوز به نتیجه نرسیده و هنوز مشخص نیست این اقدام با چه مجوزی اتفاق افتاد؟ نتیجه پیگیری‌ها چه شد؟ آیا قرار است جاده به حالت اولیه برگردد یا نه؟ متأسفانه این دستکاری بدون برنامه‌ریزی بود و اگر در سال جاری با بارش زیادی مواجه بودیم به علت اینکه جاده تثبیت نشده بود، آسیب زیادی پیدا می‌کرد اگرچه در حال حاضر نیز سنگ‌ها سست شده و در جاده قرار گرفته‌اند و با شرایط فعلی باید یکبار دیگر دستکاری و دوباره همان آسیب‌ها از اول تکرار شود و شخصاً به این اتفاق نقد دارم اما هنوز جواب مشخصی در این زمینه موجود نیست.

سلماسی با اعلام اینکه درآمد سال گذشته شهرداری ۱۲۰۰ میلیارد بود که ۹۰ درصدش محقق شد، یادآور شد: همدان شهر کوهپایه‌ای است و مسطح نیست بنابراین ارتفاعات برای شهر و تأثیراتی که بر محیط زیست می‌گذارد، اهمیت دارد به همین علت باید در مورد هر اقدامی ابتدا مطالعه کرده و تبعات تصمیمات خود را بسنجیم و بعد اقدام کنیم؛ به عنوان نمونه هیچ اطلاعاتی در رابطه با پروژه گازکشی به الوند داده نمی‌شود و سرعت اجرای هیچ پروژه‌ای در شهر به اندازه این پروژه  نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری مصوبه داده است مطالعاتی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری انجام شود، اضافه کرد: شهرداری همدان چشم انداز ۲۰ ساله را در دست تدوین دارد که نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌هایی در حوزه محیط زیست در آن دیده شده است، متأسفانه اقداماتی که تاکنون انجام شده، برنامه محور نبوده؛ مثلاً بازار پرندگان که در حال حاضر به خارج از شهر منتقل شده از این دست اقدامات بود که برای شهر همدان تبعات زیست محیطی داشت.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، وی با اشاره به اینکه امروز سرانه سبز در نقاط کمتر برخوردار شهر بیشتر از قبل شده است، اظهار کرد: این سرانه هنوز به سرانه فضای سبز شهری مورد انتظار نرسیده است همچنین طرح جامع فضای سبز شهری همدان می‌تواند بخشی از بحث محیط زیستی شهر را پوشش دهد و امیدواریم در شورای ششم این کارها با قوت و قدرت بیشتر و از ابتدای دوره برنامه ریزی و انجام شود.

به اعتقاد سلماسی، عزم همگانی و جمع برای حل مشکلات موفق‌تر خواهد بود و یک فرد هر چقدر هم که تلاش کند گستره فعالیتش محدود است بنابراین لازم است اعتقاد عمومی به محیط زیست داشته باشیم اگرچه در این مسیر چند مشکل وجود دارد و این مشکلات نمی‌تواند توسط شورای شهر در سطح وسیع مدیریت شود و بعضی از آنها قوانین بالادستی استانی یا کشوری دارند.

وی درباره تفکیک زمین‌های بزرگ که به صورت ۷۰ به ۳۰ است، مطرح کرد: یکی از مواردی که در مرکز مطالعات شورا به آن ورود پیدا کردیم بحث باغات بود که در حال حاضر با ماده ۱۰۱ تفکیک می‌شوند اما گاهی تفکیک‌های ۲۰۰۰ متر یا بالاتر به اسم خانه باغی‌ها و خانه‌های ویلایی انجام می‌شود که در آن ضوابط دیوارکشی، محوطه سازی و پارکینگ وجود ندارد و ضوابط ساخت ۱۰ یا ۱۵ درصدی در دو طبقه را دارد و یا کمیسیون ماده ۵ به آنها مجوز سه طبقه هم می‌دهد.

سلماسی ادامه داد: زمانی که زمین ۲۰۰۰ متری را طبق قانون تفکیک می‌کنیم می‌تواند دیوار بکشد و در آن محوطه‌سازی کند بنابراین نیاز به تدوین این ضوابط است، نشست‌هایی که در راستای آن برگزار شد به علت زمان کم و نیاز به اصلاح قوانین تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است، علاوه بر این گاهی قوانین اصلاح شده باید توسط مجلس تصویب شود همچنین شورای عالی استان‌ها را نیز باید برای مواردی مانند تفکیک‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مسئله تفکیک‌ها بسیار تأثیرگذار است، اضافه کرد: تاکنون شاید از عدد ۱۰۰ نمره ۱۰ یا کمتر به اقدامات صورت گرفته بدهیم اما همین که حساسیت‌هایی به وجود آید بسیار ارزشمند است و وقتی این حساسیت‌ها همگانی باشد نتیجه بهتری حاصل می‌شود. در سطح مدیریتی نیز لازم است دستگاه‌ها کنار هم باشند و به صورت جداگانه تصمیم نگیرند چراکه اگر به توسعه پایدار اعتقاد داشته باشیم می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم تا تأثیرات آن به آیندگان برسد.

به گفته سلماسی، در طرح جامع شهر همدان مشکلاتی دیده می‌شود و بسیاری از موارد زیست محیطی به ویژه در حوزه ساخت و ساز و حفظ باغات در این طرح دیده نشده و لازم است کسانی که به موضوع اشراف داشته و اطلاعات کافی در این زمینه دارند، توضیحاتی در این رابطه بدهند. طرح جامع به شورای برنامه‌ریزی استان رفته اما این شورا کار کارشناسی زیادی نخواهد کرد و افرادی که در این شورا حضور دارند، به لحاظ تخصص نمی‌توانند درباره این طرح مطالعه کنند و این طرح پس از آن به شورای عالی معماری و شهرسازی می‌رود.

به گفته سلماسی، در طرح جامع شهر همدان مشکلاتی دیده می‌شود و بسیاری از موارد زیست محیطی به ویژه در حوزه ساخت و ساز و حفظ باغات در این طرح دیده نشده و لازم است کسانی که به موضوع اشراف داشته و اطلاعات کافی در این زمینه دارند، توضیحاتی در این رابطه بدهند. طرح جامع به شورای برنامه‌ریزی استان رفته اما این شورا کار کارشناسی زیادی نخواهد کرد و افرادی که در این شورا حضور دارند، به لحاظ تخصص نمی‌توانند درباره این طرح مطالعه کنند و این طرح پس از آن به شورای عالی معماری و شهرسازی می‌رود.

وی با بیان اینکه طبق قانون شورای شهر باید مصوبه طرح جامع را تأیید کند، گفت: این طرح هنوز برای شورای شهر ارسال نشده و شورای شهر آن را تأیید نکرده است همچنین از منابع طبیعی درخواست می‌کنیم در مباحثی که تخصص دارد و می‌داند اثر مستقیمی بر شهر همدان می‌گذارد، ورود کرده و نکات را از مشاور طرح جامع خواستار شود؛ به عنوان مثال در حال حاضر ضوابط معابر در بلندمرتبه سازی ضوابطی است که بر اکوسیستم شهر همدان تأثیر منفی می‌گذارد.

این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه امیدواریم دوره ششم شورای شهر همدان در حوزه محیط زیست پیشروتر از دوره‌های قبل باشد، افزود: برای ساخت و ساز باغات باید برنامه‌ریزی دقیق شود تا باغات بدانند چگونه سند بگیرند و چقدر اجازه ساخت داشته باشند، در حال حاضر پشت در بسته هر کسی هر جور که بخواهد، ساخت و ساز می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه شخصاً در طول دوره پنجم شورا  برای حفظ محیط زیست تلاش کرده‌ام، خاطرنشان کرد: مردم از نمایندگان خود در شورای شهر انتظاراتی دارند و هر جا که نتوانستم این انتظارات را برآورده کنم یا وسعت کارها اجازه پیشروی بیشتر را نداد، از آنها عذرخواهی می‌کنم همچنین اگر براساس توان موجود و شرایطی که داشتیم بخواهم به خود امتیاز بدهم نمره ۶۰ خواهم داد.

وی ادامه داد: در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست انتظارم از شورا بیشتر بود چراکه در حوزه‌های طبیعت کمتر حضور پیدا کرد اما مثلاً در سایر حوزه‌ها مثل پسماند و حمل و نقل عملکرد بهتری داشت، درباره شهرداری نیز نگاه شهردار به این حوزه بهتر از گذشته شده است و امتیاز خوبی می‌گیرد، مثلاً سال‌های قبل شهرداری هیچ گاه فکر نمی‌کرد باید به پروژه‌ها نگاه فرهنگی داشته باشد اما امروز این نگرش را دارد و این یعنی حرکت به جلو و درست است که از نمره ۱۰۰ شاید امتیازش ۱۰ باشد اما برای این حرکت نمره قابل قبولی می‌گیرد.

یک فعال محیط زیست نیز با حضور در دفتر خبرگزاری تاریخ ما، بیان کرد: شهر همدان خواسته یا ناخواسته به عنوان یک باغ شهر معرفی شده است و به علت رفتار اجتماعی شهر، ساختار جغرافیایی آن و مردمانی که سابقه تمدنی بسیار طولانی دارند، این شهر پایدار ساخته شده بود. شهر همدان هشت رودخانه، درختانی با پیشینه طولانی و مناطقی مانند عباس آباد و گنجنامه با قدمتی حداقل ۱۰۰۰ ساله دارد.

محمد سوزنچی اضافه کرد: اگر گردشگری همدان می‌تواند رونق پیدا کند به علت ریه‌ای است که در بالا و پایین شهر وجود دارد، متأسفانه همیشه مسائل را نقطه‌ای می‌بینیم و هیچ گاه نگاه جامع نداریم و همه دعواها در محدوده گنجنامه و باغات دره مرادبیگ است اما کسی در مورد ریه همدان که پایگاه جریان‌ساز تنفس پایدار شهر همدان در منطقه قاسم‌آباد و سمت راست و چپ فرودگاه است، صحبت نمی‌کند و آماری نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه محیط زیست در شهر همدان در نهایت هشت سال است که بورس شده، گفت: در حال حاضر کاندیداهای شورای شهر برای رأی آوردن باید جمله زیست محیطی بگویند. در دوره قبل ورود رضوان سلماسی به عنوان کوهنورد سابقه‌دار که فعال زیست محیطی هم است، منتهی به برخوردهای زیست محیطی در صحن شورا شد و به تبع چند نفر دیگر از اعضای شورا هم گفتگوی محیط زیستی کردند و حتی اعضایی که در دوران قبل مخربان زیست محیطی بودند، گفتگوهای زیست محیطی شکل دادند و همین امر عملکرد شورای قبل را نسبت به قبل‌تر بهتر کرد.

سوزنچی مطرح کرد: گره قدرت شهرداری در اجرای اقدامات وجود دارد و معتقدم زور شورای شهر به شهرداری نمی‌رسد؛ مثلاً تیم کارشناسی فنی و حتی شهردار تصمیم می‌گیرد و شورای شهر بعداً خبردار می‌شود. به عنوان نمونه چقدر بودجه به حوزه محیط زیستی در دو رکن ساخت و ساز و بودجه فرهنگی اختصاص داده شده است؟ علاوه بر این معتقدم جشنواره شهروند برگزیده جنبه زیست محیطی نداشت.

سوزنچی مطرح کرد: گره قدرت شهرداری در اجرای اقدامات وجود دارد و معتقدم زور شورای شهر به شهرداری نمی‌رسد؛ مثلاً تیم کارشناسی فنی و حتی شهردار تصمیم می‌گیرد و شورای شهر بعداً خبردار می‌شود. به عنوان نمونه چقدر بودجه به حوزه محیط زیستی در دو رکن ساخت و ساز و بودجه فرهنگی اختصاص داده شده است؟ علاوه بر این معتقدم جشنواره شهروند برگزیده جنبه زیست محیطی نداشت.

وی خطاب به مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: این سازمان همواره می‌گوید دستگاه اجرایی نیست و ناظر است، حال به عنوان ناظر آیا جنبه‌های زیست محیطی درباره پوشاندن روی رودخانه‌های شهر، تخریب باغات، دستکاری‌های گنجنامه و … از این سازمان استعلام شده است یا خیر؟ به عبارت دیگر هنوز هم نمی‌دانیم چه سازمانی متولی این موارد است و باید پاسخگو باشد و در اصل یک سامانه قدرت وجود دارد.

این فعال زیست محیطی در ادامه اظهار کرد: بزرگترین گره و مشکل زیست محیطی این است که همیشه دنبال اقتصاد بوده و به دنبال حفظ چیزی نیستیم؛ مثلا کسب درآمد مردم شهر همدان با خرید و فروش ملک است و وقتی ملکی یک هکتاری در محدوده پردیس و دره مرادبیگ مورد معامله در شهرداری و شورا قرار می‌گیرد که طبق آن باید ۷۰ به ۳۰ باشد و قیمت زمین را حدود ۴۰ برابر می‌کند، همه مردم راغب به انجام می‌شوند و شهرداری هم از این راه بودجه خود را تأمین می‌کند و نتیجه این اتفاق این است که ادعای زیست محیطی شهر را به باد می‌دهیم و اتفاق خطرناکی رخ می‌دهد.

وی درباره موضوع پسماند هم یادآور شد: طبق گفته یکی از رسانه‌های محلی همدان روزانه مبلغ ۴۹۵ میلیون تومان درآمد پسماند توسط یک نفر انجام می‌شود، حال اگر این رقم را در ۳۶۵ ضرب کنیم درآمد سالانه پسماند شهر همدان است، در صورتی که از شهرداری ماهی یک میلیارد تومان دریافت کرده بنابراین درآمد حاصل از پسماند شهر مبلغ هنگفتی است که اینگونه از آن کسب درآمد می‌کنند، در نتیجه اگر به سمت عملکردها، بودجه‌ها و سرفصل‌ها می‌رویم باید هر کسی سهم خود را درست انجام دهد.

سوزنچی با طرح این سوال که درآمد شهرداری همدان در سال گذشته چقدر بوده است؟ ادامه داد: در جاده‌کشی گنجنامه سمن ها و کوهنوردها درگیر شدند و اعضای شورای شهر هم پس از چند روز یک حرکت مفید انجام دادند و مدیران کل و دادستان را به منطقه برده و بازدید انجام شد و آن زمان همگی ادعای پیگیری کردند که اتفاق خوبی بود اما پس از گذشت یک سال هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه تله کابین گنجنامه دنبال منافع خود است و شهرداری هم در این منطقه سهامدار است، افزود: انجمن حمایت از حیوانات ۱۰ نامه رسمی مبنی بر جمع شدن کشتار حیوانات در شهر همدان دارند، پس از ۱۰ سال کشتار کاهش پیدا می‌کند اما بعد رفتار دیگری جایگزین آن می‌شود، به عبارتی سمن ها جلوی صف فرهنگسازی قرار دارند و اگر جلوی آنها را بگیرند جلوی شهر را گرفته‌اند بنابراین حق دارند که درگیر شوند.

سوزنچی با اشاره به اینکه تمامی ملکیت زمینی که در کشور وجود دارد، با منابع طبیعی است، مطرح کرد: تیمی اعم از سمن ها و منابع طبیعی به مدت چهار سال در مجلس کار کردند که وزارت منابع طبیعی از جهادکشاورزی جدا شود و این موضوع تقریباً تمام شده بود اما در پایان کار لغو شد.

وی درباره عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: اگر بخواهم شورا را نسبت به شورای دوره قبل مقایسه کرده و نمره بدهم، امتیازم بالای ۶۰ است اما امتیازم به شورای پنجم از ۱۰۰، ۱۰ یا کمتر است چراکه می‌توانستند بُرنده باشند اما نبُریدند، می‌توانستند تمام کنند اما تمام نکردند، می‌توانستند درست رأی دهند اما رأی ندادند؛ مثلا در بین ۱۱ نفر اعضای شورا یک نفر حرف می‌زد و ۱۰ نفر بعدی تخریب می‌کردند یا مصوبه‌ای که کاملاً رویکرد زیست محیطی داشت را به صحن بردند و تقریباً تمام شده بود و همان اعضایی که قول عمل داده بودند، رأی منفی دادند.

سوزنچی با بیان اینکه متأسفانه برای پروژه پیاده راه شدن خیابان بوعلی مشاور گرفته نشد در صورتی که وظیفه شورای شهر بود که مشاور بگیرد، خاطرنشان کرد: پس از کشمکش‌های فراوان مشاور رایگان را از مرکز معرفی کردیم و گفتیم هزینه‌اش را از مردم جمع آوری می‌کنیم اما باز هم قبول نکردند و نتیجه‌اش چیزی شد که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم. اگرچه پیاده راه شدن اقدام خوبی است اما آنچه باید می‌شد نشد. 

سوزنچی در ادامه خطاب به اداره منابع طبیعی استان، گفت: مشاور پارک جنگلی کیست؟ مشاور اهمیت بسیار زیادی در پروژه‌ها دارد و وقتی مشاور گرفته شود یعنی اتفاق خوبی می‌افتد؛ به عنوان نمونه جاده ورودی پارک حیدره را با ۳۵ متر دهانه باز کردند و بعد که صدای فعالان محط زیست درآمد مشخص شد، پروژه مشاوری نداشته است.

وی در ادامه خطاب به اداره منابع طبیعی استان، گفت: مشاور پارک جنگلی کیست؟ مشاور اهمیت بسیار زیادی در پروژه‌ها دارد و وقتی مشاور گرفته شود یعنی اتفاق خوبی می‌افتد؛ به عنوان نمونه جاده ورودی پارک حیدره را با ۳۵ متر دهانه باز کردند و بعد که صدای فعالان محط زیست درآمد مشخص شد، پروژه مشاوری نداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم با حضور در دفتر خبرگزاری تاریخ ما، با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم عملکردها در حوزه زیست محیطی خیلی مثبت بوده است، گفت: وقتی به مسائل گوناگون شهر نگاه می‌کنیم می‌بینیم آنچه باید باشد، نیست و راه نرفته زیادی در شهر همدان که یک شهر طبیعت محور و باغ شهر بوده است داریم.

محسن جعفری‌نژادبسطامی با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد شهرداری و شورای شهر در حوزه محیط زیستی مبتنی بر ارائه برنامه است که تاکنون گزارشی از برنامه‌ها استخراج و ارائه نشده، اظهار کرد: نخستین نقص این است که باید مسائل به طور شفاف در اختیار همه قرار بگیرد و شورای شهر باید این داده‌ها را از شهرداری بگیرد و ارائه دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری برنامه‌های محیط زیستی ارائه می‌دهد و شورای شهر می‌تواند بر این برنامه‌ها نظارت کند و اجرای آن را از شهردار بخواهد، تصریح کرد: در برخی موارد شورای شهر باید از شهردار بخواهد برنامه‌های محیط زیستی را در شهر اجرا کند که اطلاعی نداریم که آیا شورای شهر این را از شهرداری خواسته یا خیر؟

جعفری‌نژادبسطامی با تأکید بر اینکه شهر یک اکوسیستم زنده است، ادامه داد: ما شهرداری را دستگاهی می‌بینیم که اهداف کلان مدیریت شهری که مسائل پیچیده‌ای دارد چراکه شهر یک اکوسیستم زنده بوده و فقط در حد یک درخت نمی‌بینیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه انسان‌ها نقش مهمی در شهر دارند، افزود: اگر این نقش را فراموش کنیم از این اکوسیستم زنده فقط یکسری ساختمان های فیزیکی باقی می‌ماند.

وی با طرح این سوال که قرار بوده شهر همدان چگونه رشد کند؟ تصریح کرد: آیا قرار بوده انسان محور باشد؟ شهر سبز پایدار باشد؟ نمی‌دانیم با چه مبنایی برنامه‌ها را در همدان پیش‌بینی کرده‌اند و برنامه‌ها باید متناسب با این افق پیش‌بینی می‌شد. مقداری در این زمینه‌ها خلأ داشته و شعارزدگی داریم اما وقتی وارد فضای کار می‌شویم از این فضا دور می‌شویم.

جعفری‌نژادبسطامی درباره گازکشی به گنجنامه نیز یادآور شد: باید دید آیا قرار بوده گنجنامه رشد و توسعه پیدا کند یا به عنوان یک مجموعه حفظ شود؟ پیش‌بینی گازکشی که یک روزه بیرون نمی‌آید، حتماً یک برنامه‌ای در این زمینه بوده و شهرداری از چند ماه قبل در جریان بوده اما باید دید با شورای شهر مکاتبه شده یا اینکه شورای شهر در جریان نبوده است؟

وی با اشاره به اینکه فضای سبز شهری بسیار گسترده‌تر از قطع چند درخت است، فضای سبز شهری چارچوب علمی دارد و متناسب با برنامه و ظرفیت و تاریخ و تمدن آن شهر باید باشد، ادامه داد: قرار بوده همدان به عنوان شهر سبز باشد اما برنامه اجرایی و کارهای متناسب با این عنوان چطور انجام گرفته است؟ و توانستیم شهر را با این شعار پیش‌ ببریم؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تأکید کرد: اینکه دنبال عناوینی مثل شهر تاب آور و شهر سبز باشیم، خوب بوده و یک برندسازی است اما باید یک منطق و برنامه در پشت این عناوین وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم عناوینی داشته باشیم اما حرکت‌های عمیقی در پشت آن نداشته باشیم. اگر نمی‌توانیم کارهایی متناسب با این برندها انجام دهیم مطرح کردن این اسامی چیزی بیش از ایجاد یک توقع نامعقول ندارد.

این مقام مسئول تأکید کرد: اینکه دنبال عناوینی مثل شهر تاب آور و شهر سبز باشیم، خوب بوده و یک برندسازی است اما باید یک منطق و برنامه در پشت این عناوین وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم عناوینی داشته باشیم اما حرکت‌های عمیقی در پشت آن نداشته باشیم. اگر نمی‌توانیم کارهایی متناسب با این برندها انجام دهیم مطرح کردن این اسامی چیزی بیش از ایجاد یک توقع نامعقول ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: شهر همدان عنوان کلانشهری را یدک می‌کشد که حرکت یک شهر به سمت کلانشهری با گذاشتن یک اسم کلانشهر کافی نیست و باید ظرفیت‌های آن شهر دیده شود.

وی با تأکید بر اینکه در شورای بعدی باید دید در این حوزه‌ها چه اقدامی خواهند کرد، ادامه داد: شورای شهر فعلی که رو به پایان است اما باید دید در شورای بعدی چه اقدامی در حوزه‌های زیست محیطی انجام خواهد شد. اینکه بگوییم شورای شهر بد عمل کرده است، مشکلی از ما حل نخواهد کرد اما اینکه بدانیم در شهر همدان چه کار باید شود، کمک زیادی به ما خواهد کرد.

جعفری‌نژادبسطامی با بیان اینکه نگاه ما فقط طرح مشکل نباشد و با پیشنهاد داده شود، اظهار کرد: خوشبختانه شناخت مردم نسبت به مسائل گوناگون دقیق‌تر و عمیق‌تر شده است و مردم امروز را باید بیشتر در مسائل دخیل کرد تا مشارکت عمیقی داشته باشند.

وی بیان کرد: اتفاقاتی که در زمینه رودخانه‌های همدان رخ داده نشان می‌دهد در حوزه رودخانه‌ها در شهر همدان نه تنها دقیق عمل نشده بلکه ضعیف‌تر نیز عمل شده است که البته این موضوع به یک شهردار و یک دوره شورای شهر برنمی‌گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه باید مدیریت یکپارچه شهری در کشور ایجاد شود، افزود: وقتی مدیریت یکپارچه شهری داشته باشیم برنامه‌ها به شهرداری داده شده و در زمینه تک تک برنامه‌ها از شهرداری سوال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساختار محیط زیستی شهرداری همدان بسیار ضعیف و عقب است، خاطرنشان کرد: شهر همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست و مدیرعامل پسماند با اعتبارات و برنامه و شاخص‌های مختلف دارد. الگوهای مثبت شهری را در شهرداری های کشور داریم که شورای شهر بعدی با نگاهی به شهرداری مشهد، تبریز و تهران می‌تواند با استفاده از این الگوها کارهای مثبتی در شهر همدان انجام دهد.

جعفری‌نژادبسطامی با بیان اینکه دو سال است از شهرداری همدان یک ایستگاه سنجش خواسته‌ایم، گفت: شهرداری تهران، تبریز، اصفهان این اقدام را انجام داده اما شهرداری همدان موضوع را به تأمین اعتبار از استانداری موکول می‌کند و این دغدغه‌ها حل نمی‌شود.

این مقام مسئول در پایان با تأکید بر اینکه شهرداری همدان ظرفیت‌های بالایی دارد که ما در این مسائل کوچک مانده باشیم، یادآور شد: شهرداری همدان نباید درگیر قطع چند درخت و مسائل کوچک باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان هم با حضور در دفتر خبرگزاری تاریخ ما، با بیان اینکه در استان همدان منابع طبیعی و مستثنیات به هم تنیده شده است، گفت: یکی از گرفتاری‌های منابع طبیعی خط حریم است که خوشبختانه توانستیم در شهر همدان خط حریم را پایین بیاوریم که یک پیروزی برای منابع طبیعی بوده است.

اسفندیار خزائی با اشاره به اینکه با پایین آمدن خط حریم شهر همدان خیلی از اراضی ملی به منابع طبیعی بازگشت، تصریح کرد: در برخی نقاط خط حریم زیر ۲۰۰۰ بوده اما هنوز این خط حریم در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب نرسیده است.

وی با بیان باید الوند آزادسازی شده و به مرتع تبدیل شود، تأکید کرد: اگرچه مدیریت شهری لازم است اما الوند تنفس شهر همدان است، این تنفس به حفظ مرتع نیاز دارد. چشمه‌ها و گونه‌های خاص گیاهی موجود در الوند باید حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در چهار حوزه آبخیز و فلات بلندی واقع شده که هیچ آبی وارد این استان نمی‌شود و آب ها از استان منشعب و خارج می‌شود، اظهار کرد: از سال ۹۷ تا ۹۹ حدود ۲۰۰ هزار هکتار سند تک برگی در استان صادر شده و تا پایان دولت کاداستر را در استان تکمیل خواهیم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه تاکنون نقشه کاداستر ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان تهیه شده است، اضافه کرد: این ۲۰۰ هزار هکتار شامل ۱۸۰۰ برگ سند تک برگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ یک انقلاب ثبتی در حوزه منابع طبیعی صورت گرفته است، یادآور شد: مناطق چهارگانه، جنگل‌‎ها و مراتع درجه یک استان همدان تک برگی شده است و مابقی اسناد به موقع صادر خواهد شد که از تصرفات منابع طبیعی جلوگیری می‌شود.

خزائی با تأکید بر اینکه لازمه حفاظت از منابع طبیعی تثبیت مالکیت است، اظهار کرد: بعد از اینکه مقررات سازمان ملی جنگل ‎ها و مراتع خط اراضی ملی را مشخص کرده، یک مقررات جدید خط حریم شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید که منابع طبیعی تعهدی در داخل حریم ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به قوانین موازی انتقال سند در بحث منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: محلی که دو مقررات بر آن حاکم باشد حفاظت از آن سخت می‌شود و مشکلاتی به وجود می‌آورد.

وی درباره واگذاری پارک جنگلی اکباتان به شهرداری همدان نیز یادآور شد: در پارک‌های جنگلی هم قوانین می‌گوید پارکی که در داخل حریم قرار دارد، باید به شهرداری داده شود اما نمی‌توانیم انتقال سند بدهیم و نظارت آن بر منابع طبیعی است. در استان همدان دو پارک جنگلی اکباتان و حیدره ماده ۳ شده‌اند.

وی درباره واگذاری پارک جنگلی اکباتان به شهرداری همدان نیز یادآور شد: در پارک‌های جنگلی هم قوانین می‌گوید پارکی که در داخل حریم قرار دارد، باید به شهرداری داده شود اما نمی‌توانیم انتقال سند بدهیم و نظارت آن بر منابع طبیعی است. در استان همدان دو پارک جنگلی اکباتان و حیدره ماده ۳ شده‌اند.

خزائی با اشاره به اینکه پارک جنگلی که صرفاً در ید منابع طبیعی قرار دارد با پارکی که در دست شهرداری است، متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: منابع طبیعی فقط فضای سبز پارک‌های جنگلی را می‌بیند اما اگر بخواهد گردشگر وارد آن شود نیاز به خدماتی دارد که حتماً باید طراحی شهری شود و طبق خدمات، سطح اشغال جنگلی متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه به محض اینکه تغییر کوچکی در پارک‌های جنگلی صورت می‌گیرد مردم فشار زیادی به مسئولان وارد می‌‎کنند چراکه اعتماد ندارند، گفت: هر گونه توسعه در شهر حتی کاشت یک درخت نیازمند زیرورو کردن خاک است و مردم باید به دستگاه ها اعتماد پیدا کنند. البته نمی‌گوییم تمام کارهایی که در پارک جنگلی اکباتان صورت گرفته درست است و اخطارهایی نیز داده‌ایم اما اینکه اعتماد هم نداشته باشیم کاری پیش نخواهد رفت.

خزائی با اشاره به اینکه مگر استان دستگاه نظارتی ندارد که مردم نگران هستند؟ درباره احداث باغات در ارتفاعات الوند، افزود: نسبت به مراتع در کشور ایران ظلم شده است. وجود باغ در ارتفاعات یعنی چه؟ بنده به هیچ عنوان احداث و ایجاد باغ در ارتفاعات الوند را قبول ندارم.

وی با بیان اینکه خیلی از باغات در دره‌ها درست بوده اما در پشته‌ها هیچ کدام از باغات درست نیستند، ادامه داد: در دره‌ها نیازمند باغ هستیم و برای اکوسیستم نیاز است اما در پشته‌ها این اجازه را نداریم آب را به دوش بکشیم و باغ درست کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه مرتع تنوع زیستی است، خاطرنشان کرد: ۱۶۵۸ گونه گیاهی در استان همدان وجود دارد که همه در مراتع وجود دارند، ما حق نداریم مرتع را نادیده بگیریم.

خزائی با اشاره به فاصله بسیار نزدیک شهر به الوند، تصریح کرد: آفرودکاران و بوته کنی‌ها نشان می‌دهد دست به دست داده ایم تا منابع طبیعی را نابود کنیم.

وی درباره الحاق روستاها به شهر همدان، اظهار کرد: هر چه شهر همدان به سمت شمال جغرافیایی حرکت کند و الوند دست نخورده باشد به سودش است. سطح اشغال زمین برای مسکن نسبت به کشاورزی عددی نیست بنابراین هرچه برای ساخت مسکن به کوهستان نزدیک نشویم بهتر است.

این مقام مسئول درباره گازکشی به الوند با تأکید بر اینکه مصرف انرژی در طبیعت بسیار خطرناک است، بیان کرد: برای حفظ تعادل بین اکسیژن و کربن دی اکسید و اوزون باید کمتر انرژی مصرف کنیم. چه اتفاقی افتاده که بارش‌های اردیبهشت به خردادماه رسیده است؟

خزائی با بیان اینکه مصرف انرژی و گازکشی بدون مهابا بسیار خطرناک است، گفت: تعادل‌های زیست محیطی را برهم زدن باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد و برای چنین اقداماتی باید مطالعات صورت بگیرد و از علوم روز استفاده شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.