راز شگفت انگیز ترین جاذبه در کویر /«غار جوجه» در امتداد زیبایی

سایت «تاریخ ما»، گروه استان‌ها: درخشش و زیبایی‌های خراسان جنوبی چیزی نیست که شهروندان و مسافران از آن بی خبر باشند. چراکه این دیار کویری با داشتن جاذبه‌هایی طبیعی، تاریخی و معنوی منحصر به فردی هم طراز با دیگر استان‌های خوش آب و هوا می‌درخشد و بازدیدکنندگان را به دیداری دوباره فرا می‌خواند.

وجود یازده شهرستان با تنوع آب و هوایی و گونه‌های گیاهی و جانوری در دل خراسان جنوبی باعث شده تا زیبایی‌هایش دو برابر شود و سالانه گردشگران زیادی را در لیست بازدیدکنندگان خود به ثبت برساند.

شگفت انگیز ترین غار طبیعی قاین

قاین تنها بخشی از این خطه شرقی بوده که با داشتن قریب به ۱۲ جاذبه گردشگری فاخر و به نام، راه اقتصاد را برای شهروندانش هموار کرده است.

شاید بتوان غار جوجه را یکی از جاذبه‌های زیبای این شهرستان نام برد. این غار در ۲۵ کیلومتری شرق قاین و پنج کیلومتری جنوب غرب روستای خونیک علیا قرار دارد.

غار جوجه یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای طبیعی قاین بوده که از لحاظ باستان‌شناسی دارای اهمیت است. این غار برخلاف اسم آن از بزرگ‌ترین غارهای شناسایی شده در استان خراسان جنوبی است که انتهای آن بر اثر زلزله یا فرسایش سنگ‌ها به مرور بسته شده است.

تشکیلات زیبای بلوری بر دیواره‌های غار

دهانه این غار در ارتفاع تقریبی ۸۰ متر از کف دره رو به شرق قرار دارد. ابعاد دهانه غار ۲×۴ متر است و ارتفاع داخل غار به ۴۰۰ متر می‌رسد. داخل غار متشکل از یک تالار اصلی است و تشکیلات زیبای بلوری و گل کلمی بر سطح دیواره‌ها و سطح کف مشاهده می‌شود همچنین در قسمت‌هایی از غار تشکیلات زیبای استالاکتیت و استالاگمیتی دیده می‌شود.

در داخل غار می‌توان آثار پراکنده سفال را مشاهده کرد. در ابتدای غار حوضی ساخته شده از مصالح سنگ و ساروج وجود دارد. نرسیده به غار جوجه از مسیر رودخانه، در سمت چپ یک کوه سنگی دهانه‌ای به نام «کال زاغو» دیده می‌شود که دارای پنج متر و ۳۰۰ سانتی متر و عرض و سه متر ارتفاع است. برای پیمایش این غار نیاز به تجهیزات سنگ نوردی می‌باشد. این غار نیز به وسیله زلزله مسدود شده و تنها ۶۰۰ متر از مسیر قابل پیمایش است.

اوج زیبایی در قندیل‌های غار

بر روی یکی از دیواره‌های غار جوجه آثاری از طرح‌ها و نقش‌های بسیار قدیمی به چشم می‌خورد. آثار و بقایای سفالی هایی مربوط به دوران تاریخی در ابتدای غار پراکنده است. وجود قندیل‌های داخل غار منظره‌ای زیبا از شگفتی‌های عالم را به نمایش گذاشته و آثار به دست آمده از آن گویای زندگی غارنشینی است.

موقعیت طبیعی غار یعنی قرار گرفتن در دامنه شیب دار کوه و محلی که اشراف به مسیرهای ارتباطی به دهانه غار دارد، موقعیت دفاعی مناسبی به آن داده است. این غار طی اعصار به عنوان پناهگاه مورد استفاده بوده است.

نخستین زیستگاه قاینی ها

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاین در گفت و گو با خبرنگار «تاریخ ما» بیان کرد: غارها پدیده و جاذبه‌هایی طبیعی و تاریخی بوده که به عنوان نخستین زیستگاه‌های بشر در جای جای ایران قرار دارند.

شاهرخ عباس پور اسفدن با اشاره به غار جوجه بیان کرد: این غار در ۲۰ کیلومتری شرق قاین قرار گرفته که به عنوان نخستین زیستگاه بشر در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه این جاذبه طبیعی هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود فرا می‌خواند، افزود: طی تعطیلات نوروز سال جاری قریب به ۷۰۰ نفر از این جاذبه بازدید داشته‌اند.

عباس پور اسفدن بیان کرد: قریب به چهار کیلومتر از مسیر رسیدن به این غار خاکی بوده که با استفاده از عملیات تیغ زنی، پذیرای گردشگران است.

ثبت در فهرست آثار ملی کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاین بیان کرد: غار جوجه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عباس پور اسفدن اظهار کرد: گذر از درخت‌ها و گزها برای رسیدن به این غار، فضایی کاملاً طبیعی و زیبا را برای گردشگران فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه در مسیر راه تابلوهای راهنما نصب شده است، افزود: از گردشگران خواستاریم برای بازدید از داخل غار، ابتدا از طریق شماره تماس ۳۲۵۶۶۴۹۱ با میراث فرهنگی قاین هماهنگ باشند تا راهنمای لازم برایشان پیش بینی شود.

تزئین غار با سنگ‌های مرمری

عباس پور اسفدن بیان کرد: همچنین از گردشگران خواستاریم با تجهیزات مانند کفش مناسب و روشنایی از داخل غار بازدید کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاین در توصیف بیشتر غار جوجه بیان کرد: دهانه این غار سه متر و طول آن هم ۴۰۰ متر است.

بنا به گفته وی نمای داخل غار با استفاده از سنگ‌های مرمری و قندیل‌هایی زیبا به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان تزئین شده است.

تماشای اینچنین زیبایی‌هایی به انسان یادآوری می‌کند که یاد کردن از خراسان جنوبی به عنوان سرزمینی کویری و محروم، ناحقی به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از دیار بوده چراکه دست خداوند پازل این خطه را با قطعاتی شگفت انگیز چیده که با نیم نگاهی انسان را به اوج می‌برد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.