از قطار رایگان جلفا تا آمار کمپ‌های اقامتی و ناوگان مسافری

به گزارش «تاریخ‌ما»، در سی‌وهشتمین نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر، که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه) در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، دستگاه‌های خدماتی، پتشیبان و ناظر درباره اقدامات انجام شده برای نوروز ۹۸ گزارش‌هایی ارائه کردند. علی‌اصغر مونسان نیز با تاکید بر ضرورت کنترل قیمت‌ها و پیشگیری از گرانی بیشتر در این تعطیلات، تزریق شادی و نشاط در جامعه را که دستور رئیس‌جمهور بوده است، مهم‌ترین رکن فعالیت‌های نوروز ۹۸ برشمرد.

نادیده گرفتن جریمه‌های یک میلیونی

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا با بیان این‌که طرح ترافیک نوروزی از ۲۵ اسفندماه سال ۹۷ آغاز می‌شود، تمرکز بیشتر نیروهای پلیس را در جاده‌های زیارتی و پرمسافر اعلام کرد و با اشاره به اظهارات اخیر رییس پلیس رواور ناجا در ارتباط با معافیت از جریمه بالای یک میلیون تومان در نوروز، گفت: قرار شد در نوروز خودروهایی که بالای یک میلیون تومان جریمه دارند، توقیف نشوند، البته این به معنای پرداخت نکردن این جریمه نیست.

او ادامه داد: خط قرمز پلیس سرعت و سبقت غیرمجاز است که به هیچ وجه از آن گذشت نمی‌کند و خودروهای متخلف را تا پایان تعطیلات توقیف خواهد کرد.

مهدی جمالی‌نژاد، رییس کمیته هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نیز از آماده‌باش ناوگان حمل و نقل عمومی و خدمات شهری و بوستان‌ها برای اسکان مسافران خبر داد و گفت: با توجه به گزارش‌های پلیس که بیشترین تصادف‌های جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد امسال در این حدوده خدمات‌رسانی ویژه‌ای انجام می‌شود تا از بروز سوانح بیشتر جلوگیری شود. همچنین نزدیک مبادی شهری، کمپ‌های موقت و اضطراری ایجاد شده است.

۵۵۹ کمپ امدادی برای استراحت مسافران

مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات نیز از آمادگی ۲۶۲۰ پایگاه امداد با به‌کارگیری ۸ هزار نیروی داوطلب خبر داد و اضافه کرد: ۳۴۷۸ دستگاه خودروی امداد و ۲۴ بالگرد برای امدادرسانی در نوروز تجهیز شده‌اند. همچنین ۵۵۹ پایگاه در ۱۰ محور مواصلاتی برای استراحت مسافران در مواقع اضطراری پیش‌بینی شده است.

۱۴۵۰۰ اتوبوس مسافران نوروز را جابه‌جا می‌کنند / به بنرهای فسفری توجه کنید

فرامرز مداح، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم از آماده‌سازی ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۱۵۰۰ مینی‌بوس و ۳۱۸ هزار راننده در تعطیلات نوروز خبر داد و گفت که کنترل اتوبوس‌ها برای کاهش سوانح جاده‌ای در دستور کار است.

او ادامه داد: در محل‌های پرحادثه که به دلیل محدودیت زمانی و اعتباری، نتوانستیم جاده را اصلاح کنیم بنرهای فسفری رنگ نصب شده که به راننده وضعیت جاده را هشدار می‌دهد.

مداح همچنین در ادامه سامانه ۱۴۱ را برای پاسخگویی به مسافران اعلام کرد.

سفرهای خارجی همچنان کم تقاضا

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی نیز ضمن اعلام وضعیت ناوگان هواپیمایی در نوروز گفت که ۳۶۶۸ مجوز برای پروازهای خارجی شرکت‌های ایرانی و بیش از ۲ هزار مجوز برای شرکت‌های خارجی صادر شده است. سفرهای هوایی داخلی در نوروز افزایش نسبی داشته است اما در سفرهای خارجی رشد چندانی را شاهد نبوده‌ایم.

او افزود: نرخ بلیت پروازها در سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی و همچنین سازمان هواپیمایی درج شده و مردم برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانند پیش از خرید، این سایت‌ها و همچنین صندلی خود را چک کنند تا دچار مشکل نشوند.

محمد خوشقدم، مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات اعلام کرد که کشیک تعزیرات از دی‌ماه آغاز شده و در فاز دوم و همزمان با نوروز روی بخش‌های خدماتی متمرکز می‌شود.

او هیچ گزارشی از تخلفات بخش گردشگری در مدتی که کشیک تعزیرات آغاز شده است، ارائه نکرد.

ابراهیم حسن‌پور از سازمان بنادر و دریانوردی نیز گزارش داد که ۷۳ فرورند شناور اختصاصی حمل مسافر آماده شده که از بین آن‌ها ۵۸ شناور موفق شده‌اند شرایط ایمنی را کسب کنند. همچنین ۷۶ فروند شناور به ظرفیت جابه‌جایی ۳۱۰۰ خودرو در نوزور فعال خواهند بود. ۶ هزار فروند شناور در شمال و جنوب هم خدمات تفریحی ارائه می‌کنند.

او شماره اپراتوری ۲۴ ساعته ۸۴۹۳۳۰۲۰ برای دریافت اطلاعات و شکایت و شماره ۱۵۵۰ را برای تجسس و نجات اعلام کرد.

کمپ زدن در قشم ممنوع

حمیدرضا مومنی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم و عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منظقه آزاد چابهار نیز که برای نخستین‌بار در نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر حضور داشتند و به این موضوع اشاره کردند، گزارش‌هایی را درباره امکانات و خدمات آماده شده برای تعطیلات نوروز ۹۸ ارائه کردند.

مدیرعامل قشم گفت‌: با توجه به آماده‌سازی مراکز اقامتی با ۸ هزار تخت و ۷۰ کاشانه مهمان با ۲۲۰۰ تفر ظرفیت روزانه و ۱۲ اکوکمپ، امسال به مسافران اجازه داده نمی‌شود در خیابان‌ها و هر نقطه متفرقه‌ای کمپ بزنند.

کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز از بازنگری نقشه راهنمای گردشگری این منطقه پس از سال‌ها خبر داد.

فلاح، نماینده سازمان هواشناسی نیز با اعلام سامانه پاسخگوی ۱۳۴، گفت که اخطارها و هشدارها درباره مناطقی با پدیده‌های پرخطر از طریق پیامک به مسافران اطلاع‌رسانی می‌شود.

او اضافه کرد: در نوروز ۹۸ گزارش‌های هواشناسی در هشت استان با گویش محلی ارائه می‌شود.

مراکز دیالیز تعطیل نمی‌شود

آقازاده، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور نیز از آماده‌سازی ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۴۱ پایگاه اورژانس هوایی خبر داد و افزود: ۶۰۰ کمپ و ایستگاه سلامت از ۲۵ اسفندماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند و قرار شده اورژانس بیمارستان‌ها، کلینیک‌های دنداپزشکی و مراکز دیالیز با توجه به نگرانی مردم، تطعیل نشوند و کیفیت خدمات خود را در تعطیلات نوروز نیز کاهش ندهند.

قطار تبریز جلفا عید رایگان است

علی ندایی، معاون مدیرکل قطارهای مسافری بین‌المللی و گردشگری از تردد ۲۳۵ رام قطار در روز با ظرفیت جابه‌جایی ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر خبر داد و گفت: ویژه تعطیلات نوروز در مسیرهای تهران ارومیه، کرمانشاه مشهد، تهران رشت، مشهد رشت و تهران همدان، قطارها فعال شده‌اند. همچنین قرار است در نوروز قطار تبریز جلفا رایگان به مسافران خدمات دهد. ظرفیت این قطار روزانه ۱۳۰۰ نفر است.

او همچنین به قطار گردشگری لرستان که با حمایت مونسان راه‌اندازی شده است، اشاره کرده که در همین حال رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرد تمهیدات لازم برای حرکت این قطار در مسیر تهران لرستان، فراهم شود. این قطار فعلاً بین اراک درود تردد دارد. ندایی در پاسخ گفت: با توجه به این‌که خظ جنوب، شاه‌راه باری است و از طرفی مسیر کوهستانی بوده، فعلاً هشت رام قطار از ۲۹ اسفند در این مسیر حرکت می‌کنند.

سامانه پاسخگوی قطار نیز ۵۱۴۹ اعلام شد.

بلیت هواپیما سوژه گرانی نشود

علی‌اصغر مونسان نیز در پایان این گزارش‌ها بر ضرورت کنترل قیمت‌ها در تعطیلات نوروز تاکید کرد و گفت: به نظر می‌آید نسبت به سال گذشته اقدامات بهتری درحال انجام است. اما لازم است روی امنیت مسافران اقدامات بیشتری انجام شود تا بعد از نوروز آمارهای تصادف کمتر شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از دستگاه‌های هشداردهنده همچون سازمان هواشناسی درخواست کرد: هشدارها را به موقع بدهند تا به خاطر یک حادثه پیش‌بینی نشده زحمات کشیده شده خراب نشود.

وی با یادآوری این که دولت تاکید زیادی روی تزریق نشاط و شادی و کنترل قیمت‌ها در تعطیلات نوروز داشته است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های نوروز ۹۸ زمان طولانی آن است، به این دلیل خسته نشویم و از خدمات‌رسانی باز نمانیم.

او همچنین خطاب به رییس سازمان هواپیمایی، گفت: کنترل قیمت بلیت هواپیما را جدی بگیرید، چرا که همین حالا گزارش‌هایی از گرانی بلیت داریم. امدواریم محدود کردن چارترها به کنترل قیمت‌ها منجر شود و سوژه بلیت هواپیما، همه زحمات نوروز را هدر ندهد.

مونسان از معاون گردشگری نیز خواست که حداکثر نظارت را انجام دهد تا آژانس‌های مسافرتی خارج از سیاست ابلاغی عمل نکنن.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: به هیچ وجه در نوروز حق افزایش قیمت نداریم.

وی همچنین بر ضرورت کنترل بیشتر بهداشت در مراکز اقامتی و خدماتی و اتخاذ تمهیداتی برای باز شدن گره کور نقاط ترافیکی و رسیدگی در لحظه به شکایت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین افزایش سفرهای داخلی تا ۲۰ درصد را احتمال داد و افزود: با توجه به کاهش سفرهای خارجی تا ۳ میلیون نفر در ۱۱ ماه گذشته، پیش‌بینی می‌شود این جمعیت به سفرهای داخلی روی آورند بنابراین باید آمادگی لازم و کافی را داشته باشیم.

مونسان با اعلام آمار کلی سفر گردشگران خارجی به ایران، گفت: در ۱۱ ماه گذشته بیش از هفت میلیون نفر به ایران سفر کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در نوروز شاهد سفر گردشگران خارجی به ایران نیز باشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با مصوبه هیأت وزیران، مسؤلیت ستاد هماهنگی خدمات سفر را دارد، افزود که در پایان تعطیلات قرار است گزارشی درباره نظارت و کنترل قیمت‌ها به رئیس‌جمهور ارائه کنیم.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.