از دربار امپراطوری چین تا خیابان‌های یزد

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ‌ما»، سال 98 را سال دست‌بافته‌های سنتی یزد خواند و اظهار کرد: جهانی شدن زیلوی میبد و پیشینه مردم یزد در صنعت نساجی سنتی، منجر به نام‌گذاری سال آینده با محوریت صنایع دستی در استان شد.

وی افزود: هر چند که از سال‌ها و قرن‌های گذشته، یزد شهر دست بافته‌هایی چون دارایی، ترمه و زیلو بوده اما ابداع پارچه‌هایی خاص و بی‌نظیر به ویژه توسط «غیاث‌الدین نقش‌بند» در سالیان دور، یزد را به پایتخت نساجی و دست‌بافته‌های سنتی ایران تبدیل کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تا چند دهه پیش، در بیشتر خانه‌های یزد به ویژه بافت تاریخی این شهر، همیشه یک دستگاه نساجی وجود داشت و درآمدزایی اکثر مردم این دیار به وسیله این هنرصنعت می‌تواند گویای سازگاری آن با اقلیم و مردم یزد باشد.

وی وجود البسه حاکمان بزرگی از دیگر کشورها با برند غیاث‌الدین نقش‌بند را یکی از مهمترین شاخصه‌های نساجی شهر یزد عنوان کرد و گفت: لباس حاکمان بزرگی چون امپراطور چین و پاپ که در اسناد تاریخی به آن اشاره شده، باعث شده تا پارچه‌های یزد جایگاهی مطلوب حتی در سطح جهانی پیدا کند.

فاطمی با بیان این که گاهاً هنوز دستگاه‌های بافت برخی از پارچه‌های استان کشف نشده است، گفت: برخی از این پارچه‌ها که متعلق به عصر صفویه است، به رغم تلاش‌های کشورهایی مانند چین برای بازسازی دستگاه‌های بافت آنان بی‌نتیجه مانده است که نمونه‌ی این پارچه‌ها در حال حاضر در موزه‌های ملی کشورهای ایران، آلمان و فرانسه نگهداری می‌شوند.

این مسئول با تاکید بر لازمه احیای صنعت نساجی یزد، تصریح کرد: یزد به واسطه این که شاخص حوزه نساجی است و به دلیل ابداع پارچه‌های منحصر به فردی مانند زری، مخمل و کاربافی، به لحاظ تنوع دست‌بافته‌ها شهره‌ی جهانی است.

وی توجه به «غیاث الدین نقش‌بند» پدر دستبافته‌های ایرانی را یکی از اقدامات میراث فرهنگی در سال گذشته عنوان کرد و گفت: یادآوری نقش این انسان بزرگ در تمام همایش‌های بزرگ شهر یزد در زمینه نساجی و دست بافته‌ها، پررنگ بوده و احیای نساجی به منظور زنده ماندن یاد این نخبه نساجی  در دست اجراست.

فاطمی ایجاد و نصب المان‌هایی با محور صنایع‌دستی در تمام شهرستان‌های استان را یکی از راه‌های معرفی این صنایع عنوان کرد و گفت: مقرر است تا هر شهرستان، آذین‌بندی و طراحی المان‌های خود را براساس دست‌بافته خاص همان شهرستان انجام ‌دهد که در نهایت منجر به معرفی آن‌ها نیز خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان نیز در این رابطه به عنوان نمونه یاداور شد: برهمین اساس میبد با زیلو، مهریز و تفت با گیوه، ابرکوه با چنته‌بافی، خاتم با جاجیم و گلیم و سایر شهرستان‌ها نیز به همین ترتیب معرفی خواهند شد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.