مهم‌ترین هدف گالری “نور” حفظ میراث علمی کشور است

به گزارش «تاریخ‌ما»، سیف‌الله جلیلی در آیین گشایش موزه نور که امروز 20 خردادماه با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم برگزار شد، با بیان این‌که این موزه در چند سال اخیر تغییر و تحولات زیادی را از نظر سازمانی و ساختاری پشت سر گذاشته است، مهم‌ترین میراث بشری را علم دانست و گفت: حفظ دستاوردها و فناوری‌ها مهم‌ترین کاری است که هر کشور باید انجام دهد و این مهم بعد از سال‌ها برعهده موزه ملی علوم و فناوری گذاشته شده است.

وی آنگاه به برخی گالری‌های این موزه از جمله گالری فناوری‌های بومی، ابزار جراحی، ابزار نجومی، گالری انرژی‌های نو، مورس و موبایل و مرکز علم اشاره کرد و توضیح داد: در گالری فناوری‌های بومی سعی شده برخی فناوری‌های مورد استفاده در قدیم بازسازی شود؛ حال آنکه در گالری ابزار نجومی ابزارهای اندازه‌گیری نجومی و در گالری ابزار جراحی نیز مجموعه کوچکی از این ابزار به نمایش درآمده است.

رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران در همین زمینه به افتتاح گالری نور در موزه علوم و فناوری اشاره و تاکید کرد: بیشترین اطلاعات از ماده از نور به دست آمده است.

جلیلی، نور را دارای جنبه‌های مادی و معنوی دانست و خاطر نشان کرد: تلاش ما در افتتاح این گالری این است که ماهیت نور را به زبان ساده به نمایش بگذاریم.

وی با بیان این‌که نور و ماده با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند، به خاصیت انرژی و خاصیت ذره‌ای این دو اشاره کرد و افزود: بیشترین اطلاعات از بهم کنش نور و ماده به دست آمده و کنترل آن شناخت هرچه بیشتر ماده را موجب شده است.

رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران برخی فعالیت‌های موزه ملی علوم و فناوری ایران را برگزاری کنفرانس سار، جنگ علمی، جشنواره، همایش، کارگاه و نمایشگاه سیار برشمرد و گفت: مهم‌ترین اهداف این موزه حفظ میراث علمی کشور، فرهنگ‌سازی علمی و ترویج علم است.

جلیلی با اشاره به این که موزه علوم و فناوری مرکزی برای ایجاد شغل نیز است، از کم بودن تعداد اعضای هیات علمی این مرکز خبر داد و گفت: از نظر فیزیکی دچار مشکل بوده که در این زمینه نیازمند تصمیم دولت هستیم.

وی در پایان از افتتاح رسمی یک مجموعه دیگر در میدان رازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مجموعه جدید که با همکاری شهرداری ایجاد شده است، از نظر فضا با فضای کنونی موزه علوم و فناوری برابری می‌کند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.