سرلشکر صفوی:ایران بایستی در فضا حضور موثری داشته باشد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، سردار سرلشکر پاسدار صفوی ، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل  قوا به دعوت  رئیس پژوهشگاه ارتباطات و  فن آوری اطلاعات  از توانمندی های تحقیقاتی و اجرائی این پژوهشگاه بازدید کرد و در جمع مدیران  و محققین این پژوهشگاه  با اشاره به روندهای تغییر و تحولات جهانی و لزوم آینده پژوهی گفت: جهان کنونی با سرعتی بالا در حال تغییر و تحول است و بشریت تا سی سال آینده با جهانی جایگزین روبرو خواهد شد و بایستی برای دنیای جدید جایگاه ایران را تعریف کنیم

صفوی در ادامه با تبیین روندهای کلان  تغییرات جهانی گفت: بر اساس پیش بینی ها  ، تا سال 2050 میلادی  جمعیت جهان  به حدود نه  میلیارد و هشتصد میلیون   نفر  خواهد رسید ،  جمعیت  شهر نشین بالای 75 درصد جمعیت جهان را شکل می دهند و پیشرفت فن آوری های نوین در حل مشکلات جمعیت تاثیر شگرفی ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: با کاهش نسبی فقر و گسترش طبقه متوسط در جهان و گسترش دستاوردهای  آموزشی  و استفاده همگانی از ارتباطات و فن آوری های  جدید ، خصوصا در زمینه های تولید و ساخت در همه عرصه ها  ، افراد بشر قدرتمند می شوند .

 صفوی با اشاره به توسعه فن آوریهای نوین مبتنی بر فن آوریهای فضایی و حضور در فضا  بعنوان یکی از روندهای کلان تغییرات جهانی افزود: ایران بایستی در فضا حضور موثری   داشته  باشد و امسال  چندین ماهواره  با کاربردهای مختلف  به فضا  پرتاب کند  و نیروهای مسلح می توانند در این حوزه پیشتاز باشند.
سرلشکر صفوی تغییرات بنیادین در جایجایی قدرت را یکی دیگر از روندهای کلان تغییرات جهانی  دانست و اضافه کرد: به نظر اکثر صاحب نظران  ژئوپلیتیک حوزه های روابط بین الملل و علوم سیاسی  ،در قرن حاضر جابجایی قدرت از غرب عالم به شرق عالم به آرامی در حال شکل گرفتن است و مبانی قدرت عبارتست از :اقتصاد ، فرهنگ و علوم و فناوریهای جدید و جغرافیا . جهان کنونی شاهد چند قطبی شدن قدرت خواهد  بود که یکی از قدرت های  مطرح جهان فعلی قدرت  قدرت آسیا مرکب از چین ، هند ، ژاپن و روسیه است  و از سوی دیگر بروز و ظهور قدرت  جدید جهان اسلام با توجه به توانمندیهای فرهنگی و تمدنی و اقتصاد  مبتنی بر انرژی فسیلی و قدرت فن آوری  و جمعیت و جغرافیای به هم پیوسته از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام  حتمی و قطعی است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران  بعنوان یک قدرت منطقه ای در غرب آسیا لازم است بر مبانی قدرت چهارگانه فوق  روابط خودش را با قدرت های آسیایی و کشورهای پیرامونی یعنی 15 کشور همسایه و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مشخص کند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری قدرت گیری شرکت های بزرگ اقتصادی  را یکی دیگر از روندهای تغیرات قدرت جهانی دانست و گفت: با پیشرفت محیر العقول فن آوری  نوین ، بازیگران غیر دولتی  و شرکت های بزرگ اقتصادی احتمالا سردمدار رویارویی با دولت ها خواهند بود.
این استاد دانشگاه با بیان لزوم برنامه ریزی کلان و بلند مدت و تبیین جایگاه کشور در قدرت جهانی طی سی سال آینده گفت:بنظر می رسد کشور و ملت عزیز ما و دولتها  یایستی برنامه سی سال آینده خود را مشخص کنند و دولت ها با یستی با یک نگاه آینده پژوهانه به روندها ی جهانی  جایگاه کشور را در سی سال آینده ترسیم کنند ، یکی از این حوزه ها حوزه فن آوریهای نوین است  که بایستی جایگاه کشور در این حوزه مشخص شود.
وی ادامه داد: دولت آینده بایستی سند راهبردی جامع شامل تمام حوزه های علمی – فن آوری  را در برنامه بگنجاند. تا سی سال آینده  احتمالا جمعیت کشور  با همین نرخ رشد  به حدود  یکصد میلیون نفر نزدیک خواهد شد و جمعیت شهر نشین ما به بالای 70 درصد خواهد رسید، تامین نیازهای اساسی این جمعیت از غذا – پوشاک ، آب و مسکن و بهداشت و اشتغال و.. برای دولت مردان آینده یک اصل است.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی  در ادامه به زمینه های همکاری بین پژوهشگاه ارتباطات و  فن آوری اطلاعات و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس  در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی که قبلا به امضاء رسیده بود پرداخت.
گفتنی است تفاهم نامه  همکاری های علمی و پژوهشی  فی مابین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و پژوهشگاه ارتباطات و  فن آوری اطلاعات   وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات با هدف هم‌افزایی در پیشبرد مأموریت‌ها و وظایف علمی- پژوهشی، ارتقای بهره‌وری و بهره‌برداری علمی و پژوهشی از طریق به اشتراک‌گذاری تجارب و دستاوردها و برقراری تعامل و همکاری پژوهشی مؤثر در حوزه‌های تخصصی بین دو مجموعه منعقده  گردیده بود و مقرر گردیده بود  طبق این تفاهم نامه، طراحی و اجرای پروژه­های تحقیقاتی در سطوح راهبردی، بهره‌برداری و استفادة مشترک از بانک­های اطلاعات علمی چاپی و دیجیتال، بهره­گیری مشترک از سرمایه انسانی علمی و پژوهشی، همکاری در فرایندهای علمی و پژوهشی و تهیه و تدوین مداخل دایرةالمعارف دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی و همچنین همکاری و مشارکت در برگزاری فعالیت‌های مشترک فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی، نشست و همایش‌های تخصصی و تولید آثار علمی- پژوهشی انجام پذیرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.