سالنامه تخصصی ادبیات داستانی و شعر «داستان شیراز» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، مدیرمسؤول سالنامه «داستان شیراز» در این رویداد فرهنگی که چهارشنبه شب برگزار شد، گفت: در ایران طی سالیان اخیر اخبار منفی زیادی مبنی بر سرانه مطالعه پایین کتاب به گوش می‌رسد، این در حالی است که در کشور ما اصولاً اخبار منفی کمتر منتشر می‌شود بنابراین این آمارها در مورد سرانه مطالعه را باید با دیده شک نگریست.

مجید خادم در ادامه افزود: در حقیقت این آمارها چندان منطبق بر واقعیت بازار چاپ و نشر کتاب نیست چرا که ما در همین شهر شیراز کتابفروشی‌هایی را داریم که ماهانه بین ۳ الی ۳۰ میلیون اجاره می‌دهند و اگر کار آن‌ها رونق نداشت چگونه از عهده پرداخت این هزینه‌ها برمی‌آمدند؟ از این گذشته درآمد بالای برخی از انتشاراتی‌ها مانند نشر چشمه ثابت می‌کند که کتاب در ایران خریدار دارد اما موضوع این جاست که فروش چه کتاب‌هایی فضای نشر کتاب در کشور را اشباع کرده است؟

خادم با اشاره به اینکه نشریات ادبی فاخر در تمام دنیا مخاطب خاص و محدود دارند گفت: در نمایشگاه کتاب که اخیراً در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برگزار شده بود نسخه الکترونیکی نشریه «داستان شیراز» را رایگان کردیم و شاهد بودیم که حدود هزار و ۵۰۰ نسخه از آن دانلود شد، این در حالی بود که تا پیش از این قیمت هر نسخه از این نشریه تنها ۶ هزار تومان بود.

وی در پایان بیان کرد: تحلیل ابعاد رویدادهایی مثل این با بررسی روانشناسی جمعی و جامه شناسی ایران تصویر واضح‌تری از سطح مطالعه را در ایران به دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، در ادامه این نشست تخصصی که با سخنرانی احسان نعمت‌الهی و محمدهادی پورابراهیم نیز همراه بود، جلسه نقد کتاب «کدامین گل به غم بسرشته‌تر» اثر مجید خادم برگزار شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.