رهایی از جنگ اقتصادی نیازمند مدیریت جهادی است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما» حجت الاسلام حبیب الله شعبانی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه همدان با بیان اینکه حرف اول و آخر دنیا تقوا بوده است، گفت: واجبات نماز جمعه از نخستین خطبه پیامبر اکرم (ص) که پس از هجرت به مدینه قرائت کردند، نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از توصیه‌های پیامبر (ص) دعوت مسلمانان به تقوا بود و باید ما مسلمانان نیز یکدیگر را به تقوا بخوانیم و با تاکید بر اینکه نماز جمعه محل تجلی توحید الهی و توجه به نبوت است، عنوان کرد: نماز جمعه باید فریادگر توحید الهی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه از این تریبون بسیاری بودند که از ابتدای انقلاب توحید الهی را عنوان کردند، اضافه کرد: این اقدام نیز برگرفته از خطبه پیامبر اکرم (ص) است و اگر یک مؤمن بخواهد نفر دیگری را توجه دهد باید او را به تقوا توصیه کند.

همدیگر را به رعایت تقوا توصیه کنیم

وی عنوان کرد: طبق توصیه پیامبر اکرم (ص) باید همدیگر را به رعایت تقوا توصیه کنیم و دست یکدیگر را بگیریم و به دیگر تذکر دهیم چراکه رفیق خوب کسی است که به فکر ابدیت شما باشد و خطرات عالم فانی را به شما متذکر شود.

امام جمعه همدان به تعبیری که در سوره نوح به آن پرداخته شده است اشاره کرد و با بیان اینکه در این تعبیر عنوان شده چرا به سازنده جهان هستی توجه نمی‌کنید، گفت: باید به آنچه خداوند متعال آن را به شما توجه داده توجه کنید که این عبارت به زبان ساده همان جمله «حواستان به خودتان باشد» است و باید به خودتان بیندیشید و به آنچه که با شما خواهد آمد فکر کنید چراکه در شب اول قبر از شما خواسته می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید خداوند چیزی را برای شما ماندگار کند باید با خداوند صداقت داشته باشید عنوان کرد: صداقت با پروردگار عالم فراموش نشود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه نگاه اسلام به اقتصاد نگاه مثبتی است، عنوان کرد: تعبیر قرآن کریم از معیشت و ثروت مردم فضل و نگاه قرآن به ثروت نگاه مثبتی است و به معیشت اسلام توجه دارد و بر همین اساس انقلابی که از بطن مردم بر آمده نیز به معیشت مردم توجه دارد.

وی با بیان اینکه در اصول کافی به این اشاره شده که اگر گرانی در جامعه ایجاد شود موجب قساوت قلب خواهد شد، عنوان کرد: مسئولان برای حل مشکلات فعلی جامعه برنامه‌های خوبی دارند اما باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه باید برای رهایی از این جنگ اقتصادی مدیریت جهادی داشت و تلاش شبانه‌روزی را مدنظر قرار داد، گفت: اگر در جامعه مشکلات اقتصادی وجود دارد نباید از نظر معنوی کم گذاشت.

مشکلات اقتصادی باعث جدا شدن از معنویت نشود

نماینده ولی فقیه در استان همدان عنوان کرد: نباید این مشکلات اقتصادی باعث جدا شدن مردم از معنویت شود چراکه اینها از امتحانات الهی است و گاهی مشکلات دنیوی سبب می‌شود انسان از معنویت جدا شود.

امام جمعه همدان در خطبه دوم نماز جمعه همدان با بیان اینکه در برخی روایات آمده است اول ماه رجب حضرت نوح بر کشتی نجات سوار شد، گفت: کسانی که سوار بر آن کشتی شدند نجات پیدا کردند و کسانی که تخلف کردند غرق شدند.

وی با اشاره به تعبیر پیامبر اکرم (ص) در مورد دنیا که این دنیا دریای عمیقی است اشاره کرد و گفت: کشتی نوح در جامعه کنونی همان تقوای الهی است و آنکه تقوای الهی پیشه کند بر کشتی نجات سوار شده است.

حجت الاسلام شعبانی با بیان اینکه طبق فرموده پیامبر اکرم (ص) کسی که می‌خواهد بر این کشتی سوار شود و به طناب آویخته خدا چنگ بزنند و به سوی ملکوت خدا حرکت کند باید به دنبال علی (ع) حرکت کند، گفت: علی حبل الله است و محبت او ما و شما را به ملکوت خدا خواهد رساند.

وی گفت: انسان باید با سلامت قلب خود به سوی خدا باز گردد چرا که در ورود به این عالم سالم وارد این عالم شده و باید سالم برگردد.

وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب با عمق فراوان و دقت نوشته شده است، عنوان کرد: باید از نگاه‌های سطحی در این زمینه خودداری کرد و بیانیه دوم انقلاب به صورت جدی مورد توجه جوانان قرار گیرد کمااینکه بهترین خدمت در این عرصه ورود جامعه نخبگانی و جوانان و طلاب حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برای ارائه برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در این زمینه و انجام مطالعات عمیق و دقیق است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه پرچم انقلاب اسلامی ایران در دست جوانان است، عنوان کرد: این پرچم با خون دل خوردن‌ها و زحمت‌های فراوان به دست من به شما رسیده و نوبت ماست که این پرچم را به دست صاحب اصلی اش برسانیم.

در عرصه جنگ حق و باطل قرار داریم

وی با بیان اینکه در عرصه جنگ حق و باطل قرار داریم، عنوان کرد: به نیابت از همه جوان‌های نسل دوم و سوم و چهارم انقلاب اعلام می‌کنم مردم همدان با تمام توان و قدرت این مسیر را ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه جوان‌های انقلابی استان همدان منویات مقام معظم رهبری را پیش خواهند برد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در نشست با بزرگان مجلس خبرگان دو راهی‌هایی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه این مردم هیچ گاه بر سر دو راهی قرار نخواهند گرفت و مسیر حق را ادامه خواهند داد، اضافه کرد: با شجاعت، تدبیر و دشمن شناسی و شناخت فرصت‌ها مسیر حق را به پیش خواهیم برد.

امام جمعه همدان همچنین با اشاره به اینکه جایگاه نهاد نماز جمعه از اول با تقدس شروع شده و بعدها در لسان ائمه مطهر با تقدس همراه بوده و فراجناحی بوده است، عنوان کرد: این جایگاه مبتنی بر عقلانیت و عدالت بوده و از این جایگاه مقدس باید برای حفظ ارزشهای اسلام برنامه ریزی داشت.

وی با بیان اینکه این جایگاه باید ارزش‌های دینی را پیش ببرد افزود: مردم پای این نظام با وجود مشکلات ایستاده‌اند، این انقلاب توسط همین مردم حفظ می‌شود تا پرچم را به دست صاحب اصلی‌اش برسد کمااینکه در ۲۲ بهمن این را به درستی نشان دادند.

وی با تاکید بر توجه به مردم به عنوان ولی نعمتان عنوان کرد: مسئولان خادم مردم هستند و باید این موضوع مورد توجه باشد به گونه‌ای که اسلام، نظام و مردم باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه از توجه مقام معظم رهبری به این طلبه در قم نشسته تشکر می‌کنم، گفت: نباید فریب مسئولیت را خورد کمااینکه مسؤلیت دیروز بر عهده دیگری بود و امروز به ما رسیده و فردا نیز به فردی دیگر واگذار می‌شود و فقط باید به فکر حل مشکلات و خدمت به مردم بود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.