نتانیاهو سیاستمدار پوپولیستی؛ می‌ماند یا می‌رود؟ 

سید هادی برهانی در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما درباره به توافق رسیدن نفتالی بنت و لاپید برای کنار گذاشتن نتانیاهو از قدرت گفت: بله فعلا این خبر مهمترین خبر سیاست داخلی در اسرائیل است و احتمالا موثرترین تحول برای رقم زدن تحولات سیاسی داخلی آتی در این رژیم است. اگر این خبر به اعلام رسمی ائتلاف بیانجامد که روند اوضاع موید این اتفاق است تحول مهمی در اسرائیل و منطقه رقم خواهد خورد و نتانیاهو که سالهای طولانی مرد اول سیاست در اسرائیل بود از صحنه سیاست این رژیم حذف خواهد شد.

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد : اگر ائتلاف تغییر یا ائتلاف مخالفان نتانیاهو بتوانند ۶۱ کرسی از مجلس فعلی را به دست آورند، می توانند دولت تشکیل دهند و نتانیاهو را به زیر بکشند. الان گزارشها از این ائتلاف حاکی از آن است که مخالفان نتانیاهو به رهبری لاپید می توانند این ۶۱ کرسی را به دست آورند. اگر این اتفاق بیفتد دولت جدیدی تشکیل می شود و نیازی به انتخابات مجدد نیست.

 وی درباره این که آیا این تغییر در اسرائیل تاثیری در نوع رفتار و برخوردشان با فلسطینی ها و مقاومت دارد؟ اظهار داشت: اسرائیل صحنه تحولات مهمی خواهد بود اما ابعاد آن خیلی قابل پیش بینی نیست زیرا ائتلاف جدید از نیروهای بسیار مختلفی تشکیل می شود که مواضع مشترکی در برابر موضوع فلسطین ندارند. این ائتلاف هم شامل دست راستی ترین احزاب است و هم شامل دست چپی ترین و هم شامل نیروهای میانه و حتی برخی احزاب عربی. بنابراین پیش بینی موضع گیریهای کلی آن کمی دشوار است.

این استاد دانشگاه همچنین درباره این که تا چه اندازه امکان دارد که تشکیل دولت جدید تحقق پیدا نکند و به سمت انتخابات پنجم بروند؟، گفت: این احتمال همچنان وجود دارد اما احتمال آن کم و کم تر می شود. ظاهرا ائتلاف جدید در حال شکل گرفتن است و مخالفت خشمگینانه و تند نتانیاهو هم نمی تواند مسیر آن را تغییر دهد. اما در حال حاضر نتانیاهو همچنان به عنوان نخست وزیر بر سر کار است و اختیارات و قدرت هایی دارد. 
برهانی خاطرنشان کرد: نتانیاهو بازیگر زیرک و حیله گری است و تلاش می کند احزاب را از همکاری با ائتلاف جدید باز دارد و با پیشنهادهای وسوسه انگیز آنها را به سوی خود بکشاند. او همچنین در تلاش است بر افکار عمومی تاثیر بگذارد. نتانیاهو سیاستمدار پوپولیستی است که با فوت و فن تاثیرگذاری بر افکار عمومی آشناست و در این زمینه بسیار باتجربه و خبره است.
این کارشناس مسائل فلسطین افزود : اگر این سیاست نتانیاهو کار کند و ائتلاف در فاصله یکی دو روز آینده تشکیل نشود، اسرائیل به سوی انتخابات پنجم خواهد رفت اما سیاستمداران اسرائیل آنقدر در طول این سالها توسط نتانیاهو بازی داده شده اند و فریب خورده اند که دیگر از ریسمان سیاه و سفید هم می ترسند و بعید است دوباره به نتانیاهو و وعده های او اعتماد کنند.
پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.